Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hur skarva KKR-profil på bästa sätt ?

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Bildhuggare (trådstartaren)

#16 » 00:34:02, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Tack för mycket synpunkter och även de varningar som uttryckts. Men det är som Tom N säger: grinden kommer inte att bli frihängande mot någon ände ; utan blir - enkelt uttryckt - en rullbar staketsektion som när grinden är öppen är inskjuten åt sidan längs en markräls och som sedan dras rakt över infarten så att den klickar i ett låssystem på andra sidan (grindstolpe). Det är alltså inte frågan om någon hängande grind på något annat sätt än att grinden har ett spann på cirka 5,5 meter mellan bärhjulen (för rälssträckan) längst till höger och ledhjulet längst till vänster som s.a.s. är den ände som skjuts fram och tillbaka i öppet respektive stängt läge.

Skisser har jag inga, eftersom en galning som vårdar sitt rykte har "allt i huvet"....... Men bilden nedan (bild 1) fångar förhoppningsvis huvudraget på ett begripligt sätt. Den blå ramen är de planerade 50x50x3 profilerna KKR, Luckorna som uppstår mellan de vertikala stagen tänkte jag som sagt fylla ut med ett lite klenare 40x40 staket som kapas till så att det passar exakt och sedan bulta fast i KKR-profilerna hela vägen. På bilden har jag bara fyllt i en av "rutorna".



Tack än en gång för både uppmuntran och varningar. Jag känner dock att jag vill testa detta. Blir det pannkaka så får jag kanske göra en modern skulptur av delarna :-).

Ja, jag har fluktat och snott idéer från framförallt de bygg-grindar som Heras mfl. tillverkar- där har man ofta längder på 8 m och längre- men då är dels grindramen grövre i dimension och ofta går grindarna på räls hela vägen, dvs även över grindöppningen. Sen vet jag såklart att det finns s.k. fribärande grindar i dessa utföranden (bild 2), men då blir det återigen en större projekt än vad jag tänkt mig. Så jag tänkte lappa ihop något som liknar en lång "villa"grind- men med relativt ovanlig längd :-).

Tack för er tid och ha en bra helg !

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö



Stridis2

#17 » 00:51:57, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men jag har fortfarande samma åsikter som innan, att de lodräta delarna inte tillför någon nämnvärd styrka men mer vikt. Men om vi tittar på en 5,5 meter lång 50*50*3 KKR-profil fritt upplagd på två stöd och ingen last så svackar den 12,2 mm på mitten.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fretchi

#18 » 06:22:22, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Kunde inte låta bli att lägga mig i. :)
Detta helt utan belastning annat än egenvikt. Hänger någon över grindens mitt sviktar den ca 6 mm.

De lodräta bitarna styvar faktiskt upp en hel del, så länge de är fästa så de kan ta upp böjmoment (inte ledade). Men de belastas högre än ett fackverk med strävor.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rospigg

#19 » 11:12:41, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket stadigare skulle grinden bli om strävorna var placerade sicksack med 60° vinkel?
Eller rättare sagt, hur stor skillnad i nedhängning skulle det bli.......
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

fretchi

#20 » 20:23:37, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med stagen på diagonalen blir nedböjningen ett par tiondelar obelastad.

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Michael Meier

#21 » 08:46:35, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär ju bli någon form av dragande diagonalstag för att få denna grind hanterbar, kanske från båda topphörn till nedre mitten med något tunt rör som matchar utseendet, men det är fortfarande grovt material = många kg i egenvikt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#22 » 19:00:14, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fretchi: Mycket intressant bild! Jag insåg att knutpunkterna mellan de lodräta stagen skulle förstärka lite, men att det var så mycket hade jag aldrig gissat. Men då har jag lärt mig något nytt idag också. :shake_hands:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bildhuggare (trådstartaren)

#23 » 22:00:01, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett stort tack för engagemanget och alla synpunkter i tråden !

Särskilt tack till dig Fretchi för simulationen av materialet/böjstyvheten.

Jag tar med mig detta till "verkstaden" och grunnar vidare. Jag hade ju helst velat köra raka stöttor enligt ursprungsmallen just för att jag känner mig bekväm med att kapa materialet rakt och även att jag isf. skulle kunna använda de färdiga staketspjälsektionerna som både riktmall och enhetligt utseende inom grindramen. Men jag hör såklart varningarna från er och inser att snedkapade strävor hade gjort skillnad för böjstyvheten på mitten. Å andra sidan känns det ju som att svikten såvitt jag förstår håller sig relativt inom hanterbara gränser. Ev. skulle jag vara beredd att väga in en ny parameter i skissandet; ett ytterligare ledhjul under mitten av grinden som motverkar svikten.

Jag tar med mig idéerna och grunnar lite på detta. Stort tack !

Edit: när ni pratar om materialvikt och att detta blir "tungt": jag gick på 50x50 eftersom jag tyckte att 40x40 låter vansinnigt klent på en sådan lång grind, men det kanske är feltänkt av mig ?
Jag har tidigare svetsat ihop två identiska tvättställningar a 6 meter styck med 40x40 KKR, där den raka sexmeternslängden endast vilar på två pelare cirka två meter från respektive ände. Denna ställningar har hållit bra för mina behov, men är såklart svajiga som fasicken om man börjar dra eller hänga i dem. Nu blir ju den planerade grinden avsevärt stummare iom att den är lägre i höjd och har fler stöd mellan de liggande profilerna - men visst vore väl 40x40 något för klent för det jag tänker göra ?


Mvh Jörgen
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se