Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Slang till rotgas

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

rospigg

#16 » 07:38:53, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ är Stainflux. Det förklaras bättre i länken:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... fcdjU-3UEs

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



busse (trådstartaren)

#17 » 13:12:51, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stainflux verkar vara ett alternativ där det inte är lika noga vilket säkert skulle duga bra till ett avgassystem i Hondan. Hittade nåt youtubeklipp där en krossade ytterhöljet från elektroder till pulver och löste upp detta med sprit och penslade på och det verkade också funka, dock tror jag nog att jag även svetsar avgassystemet med rotgas.

Vad säger ni om tryckluftskopplingar till argon? Sitter kopplingar i slangen jag köpte så jag funderar på om man skulle klippa av den 10 cm från honan och skruva den delen i gasoptimatorn och då får man ju en slang färdigt med hane att sätta en kulventil och ett rör i.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

rospigg

#18 » 18:00:20, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbkopplingar för tryckluft funkar kalasbra till rotgas!
Jag har en Cejn 320 hona vid gasklockans fördelare, och den är ta mig tusan lustät! :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

busse (trådstartaren)

#19 » 18:40:58, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat rotgasen och det blev fint i väldigt på de rostfria förstummad jag svetsade ihop.

Blev en färdig 10 m mjuk tryckluftsslang på Biltema för 149 kr och ett 1/4" bormsrör i änden, montetade en kulventil med slangnipplar innan bromsröret men det var inte smart då det bygger tryck i slangen så det poffade rejält då man öppnade ventilen. Flyttade om det hela så nu sitter kulventilen på en slangstump vid optimatorn sen en kort slangstump med honkopplingen och i denna kopplar jag in slangen som jag klippa av ungefär på mitten. Nu kan man öppna med en lite puff som är hanterbar.

Nån som vet vad kopplingarna som Gasiq använder Mellan optimatorn och slangnippeln heter? Är en koppling med utvändig gängan med kona på optimatorn och en rundad koppling med kontramutter på slangnippeln, skulle gärna velat montera en kran till så ,man kan stänga flödet där ocb ha ratten på optimatorn att ha justerat gasflödet. Har ju så nu men min kulventil men hade man kunnat montera direkt i optimatorn så minskar nog puffen ytterligare plus att det ser ut och känns bättre än att ha en lös ventil monterad på slangen.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#20 » 06:20:03, 31-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag skulle velat få jag på är en ventil med en sån här koppling men kontramutter i ens änden och slang nippel eller motsvarande i andra ändan för atf slippa ha en lös ventil på slangen. Alternativt en adapter men denna koppling och vanlig rörgänga så jag kan använda kulventilen jag har nu.

https://www.svetsmaskinservice.se/Start ... IQ32010022
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se