Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Stödvagn för tigsvetsning, finns det?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#16 » 23:31:18, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev:Kjør med fotpedal eller håndtak med fjernstiller og såkalt tigfinger er mitt råd ,da kan du kan du senke strøm litt når du er kommet i gang samtidig som du glir bortover , og det blir blankere og jevnere ahøyde. Ellers syns jeg vogna di var en lur ide. Hilsen ghaven


En pedal är inköpt men inte provad, problemet med den är att lådorna är så stora att jag behöver förflytta mig runt lådan när jag svetsar. Att då balansera på en fotpedal gör det nog ännu svårare.
Har legat på runt 90 amp fram tills för några lådor sedan, nu kör jag på 125-135, visst bränner det men det går också betydligt fortare. Hade man kunnat sätta några kanter på bägge sidorna om fogen så skulle den nog bli blankare, argonen spolas ju bort direkt när man svetsar utvändiga hörn.

Bilden med svetsfogen är det första försöket så det här ska nog bli bra när jag börjar svetsa skarpt. Vilket blir senast om 3 veckor när en låda av näst största modell ska levereras. (1800x1200x900) Återkommer med bilder då.

rospigg skrev:Jag tog för givet (mitt svar i inlägg #7) att just det här jobbet var ett återkommande "tråkjobb" som du inte såg fram emot - men, jag hade fel!
Om det går att ställa plåtarna så att svetsfogen kommer som nocken på ett tak så kan det vara enklare att få en liksidig svetsfog (som redan nu är förbaskat fin och symmetrisk). :thummar:


Undrade lite över tipset att lämna bort jobbet men jobbet är tillräckligt komplicerat för att trigga mig och inte så ofta så det blir tråkigt. Lär bli av med det nästa år ändå för nu är produkten färdigutvecklad och ska gå i produktion i volym, och då varken vill eller kan jag göra det längre. Gissningsvis 8-10 heltidtjänster/år lär det behövas för att kunna producera vad kunden önskar.

Tyvärr så går det inte att ställa plåtarna som du föreslår, de är för stora :sad:

Michael Meier skrev:Ja, vagnen var en trevlig ide !


Tackar :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner



ghaven

#17 » 02:50:56, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor kopp og gaslins og motsveis muligens, for best dekning av gass tåke i motsetning til standard pistol hode som jeg mener gir mindre spredning av gass på den type utvendig. Håper du har fine kutt og tette pasninger så det kan smeltes i sammen. Blir mange ganger pinnen skal dyppes på de meterne. Personlig synes jeg muligens du ligger litt høyt i amp, men alle sveiser jo på sin måte. Mye å syrevaske til slutt, som er noe av det kjedeligste jeg vet på rustfrie jobber. Blir helt sikkert bra hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

qqq

#18 » 11:58:16, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte MIG svetsa ? betydligt snabbare.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#19 » 14:41:32, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev:Stor kopp og gaslins og motsveis muligens, for best dekning av gass tåke i motsetning til standard pistol hode som jeg mener gir mindre spredning av gass på den type utvendig. Håper du har fine kutt og tette pasninger så det kan smeltes i sammen. Blir mange ganger pinnen skal dyppes på de meterne. Personlig synes jeg muligens du ligger litt høyt i amp, men alle sveiser jo på sin måte. Mye å syrevaske til slutt, som er noe av det kjedeligste jeg vet på rustfrie jobber. Blir helt sikkert bra hilsen ghaven


Bilden på den färdiga fogen är med motsvets, elektroden ligger nästan ner och pekar i färdriktningen, förvärmer förhoppningsvis fogen en del med det.

Det gör skillnad om man har osvetsat framför munstycket eller bakom på plan plåt, men jag har inte sett någon skillnad när jag svetsar utvändiga hörn. Invändiga är en helt annan sak.

Att jag kör på hög ström beror mest på att vinna tid, svetsen behöver betas/slipas oavsett men får jag en jämn fog kommer det att bli lättare med efterbehandlingen.
Kommer nog att prova att både sänka och höja när jag vant mig vid vagnen, det är slutresultat kontra tid som bestämmer.

qqq skrev:Varför inte MIG svetsa ? betydligt snabbare.

Det händer mer och mer sällan att jag svetsar med MIG, senast var hårdsvetspålägg på ett hjul och innan dess var det väl något handtag som hade lossnat. Är fullt nöjd med TIG och oftast blir det den som används, både till rostfritt och svart.

Har både rostfri och aluminiumtråd till MIG men när jag testade med alutråden såg det mest ut som att en flock måsar hade lämnat sina visitkort. Nu var det 20-25 år sedan så det är kanske dags att ge det en chans till :smile:

Saknar inte stänket från MIG ett dugg och tycker mig ha bättre koll på värmen och smältan med TIG, slutresultatet blir snyggare helt enkelt.

2 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se