Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab miggy 125 1-fas maskin

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

bastiplutt (trådstartaren)

#1 » 23:56:13, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just nedkommit med en enfas Miggy defekt. Min gamla enfas Miggy har stått i 25 år efter att ersattes med trefas Miggy. Har nu två defekta enfas.
Den senastes första funna fel är att ena permanentmagneten i motorn delat på sig så att halva den magneten låg lös i motorhöljet. Aldrig varit med om detta fel tidigare. Får kolla om transistorn som styr strömmen genom motorn tagit skada. Vad jag minns från gamla enfasen var att jag mätte upp dess transistor och konstaterade att den var trasig. I samma veva köpte jag en trefas miggy från ett proffs som demonstrerade den med utsökt svetsning. Duperade mig då det visade sig att nån diod var trasig. Bytte några dioder så jag också kunde svetsa som ett proffs. Får se om min fastlimning av permamentmagneten fungerar. Om inte fortsättning följ......er.

1 person gillar det här inlägget.
bastiplutt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:33, 24-12-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: SCHaeff HR16
Volvo F10



bastiplutt (trådstartaren)

#2 » 18:51:32, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har limmat fast magneten, motorn går, styrtransistorn trasig, beställt från kina några extra, lååång leveranstid.
bastiplutt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:33, 24-12-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: SCHaeff HR16
Volvo F10


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se