Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Trasig Migsvets, vem har delar/kan laga?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Isgärde (trådstartaren)

#1 » 11:56:24, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en svets av märket Protec (tror att det är italienskt). Helt plötsligt så slutade den släppa ut gas. Kontaktorn slår till och den matar tråd. Jag tror att det står 24 V på magnetventilen men när jag testar spänningen så visar den 12 V, hela tiden. Ingen skillnad när jag trycker på "svetsknappen" Jag tror att jag kan låna en annan ventil och pröva för att utesluta att det är den det är fel på. Vad kan det annars vara, och vem kan jag vända mig till om jag behöver kvalificerad hjäp eller delar? Jag pratade med en lokal firma som säljer och servar Kemppi, men de ville inte ens titta på den.
Isgärde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:59:39, 04-11-2019
Ort: Färjestaden på Öland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7710



torbjorn_forsman

#2 » 07:38:15, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta några bilder på svetsen och styrkorten så kanske det går att ge några råd. På många italienska svetsar finns ett elschema med, antingen hopvikt och instoppat någonstans eller fastklistrat på insidan av en täckplåt.

Kan vara värt att ta reda på vilken Italienfirma som egentligen ligger bakom svetsen, de flesta är ju tillverkade av någon av de tre stora tillverkarna CEM / CEMONT , Telwin eller Cebora , oavsett vad det står för namn utanpå den.

Matas magnetventilen med likspänning eller växelspänning?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Isgärde (trådstartaren)

#3 » 11:47:51, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara växelspänning. Texten är lite dålig på ventilen men tycker mig kunna läsa 24 Vac 50/60 Hz. Företaget Heter Trexim. Skall kolla om jag hittar något schema någonstans. Tack för hjälpen så långt. Alternativet finns ju att ringa direkt till tillverkaren och fråga.
Isgärde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:59:39, 04-11-2019
Ort: Färjestaden på Öland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7710

torbjorn_forsman

#4 » 13:04:43, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det verkar ligga pulserande likspänning över magnetventilen (dvs multimetern ger utslag i både lik- och växelspänningsläge). I så fall kan det röra sig om att den ska styras av en triac som har blivit "halvtrasig".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Isgärde (trådstartaren)

#5 » 17:53:24, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara kollat med en enkel spänningsprovare. Tror att jag en millimeter någonstans, får kolla om jag får igång den.
Isgärde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:59:39, 04-11-2019
Ort: Färjestaden på Öland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7710


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se