Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Ändra polaritet för gammal Luna Automig 200 MIG/MAG

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Korsarod_m (trådstartaren)

#1 » 02:12:12, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en rätt gammal Luna svets jag skaffat en hyfsat schysst rörtråd till då jag iaf tidigare om åren inte använt den så mkt och gasen läckt ut trots ordentligt stängda ventiler och kollade tätningar osv .
Så skaffade fluxcore gav en tusenlapp för 4.5 kilos rulle så köpte en som kändes vettig och (ni proffs kommer säkerligen spy galla över detta val men jag har sett sinnessjukt snygga strängar lagda med flusstråd så vet absolut att det är möjligt.
Mm tänkte på co2 osv med kunde bli billigare men nu blev det denna tråd jag köpte och denna jag gett mig på att bli en erfarenhet rikare av, till problemet:
Fick inte alls till det när jag skiftade polariteten och det jag inte är hemma på är alltså om det är de tunna kablarna som satt kopplade ihop med jorden på motsatta sidan än trådmataren, det sitter nån typ 1-1.5 kvadrats kabel och då jag inte är elektriskt skillad visste jag inte om dessa skulle kopplas om spegelvänt från hur de satt om ni förstår vad jag menar, MAO att förlänga den så den kan hänga med in på andra sidan som jag fick göra med matningskabeln de videos jag hittat på detta installage verkar bygga på att det sitter två typ m8or en dm från varandra och att det bara är att byta plats på dem VOILA!men sån tur hade inte jag.
Kan fota och lägga upp bilder imorgon söndag 10 sept om nån har lust att ta en kik på det ..

Eller du kanske vet precis vad jag ska göra för att få det att funka, räcker det alltså att ta den tunna kabeln och låta den hänga på jorden som numera går ut i munstycket och att det funkar som det ska
Tycker det är onödigt arbete att riskera bränna nån komponent och behöva felsöka leta upp vad det är har jag kan köpa den sen löda om osv det går trots allt snabbare att frågaq dem som kanske kan dessa bitar.
Och mkt mindre huvudvärk :shake_hands:
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition



torbjorn_forsman

#2 » 06:37:30, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ett kopplingsschema för svetsen så kan det nog gå att reda ut. Och/eller bilder på den så kanske man kan identifiera vad det är för svets som egentligen döljer sig bakom Luna-namnet. Kolla om det finns schema fastklistrat på insidan av någon sidoplåt eller hopvikt och inkilat någonstans i svetsen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Korsarod_m (trådstartaren)

#3 » 11:45:57, 12-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska jag kolla upp, har inte sett ngt men det är en gammal svets, en inköpt för säkert 30 år sedan och den var inte billig , men ska kolla efter det, är det något du hade kunnat hjälpa mig med om jag får fram schemat?
Tack så länge forsman!
Morgan
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition

QV_

#4 » 17:54:41, 12-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar också på att bygga om en av mina svetsar.
Problemet är att knappen i handtaget använder svetsledaren i slangpaketet.
Jag har alltså bara 1 tunn sladd.
Så växlar man polaritet så kommer knappen leverera minus istället för pluss.
Det tänkte jag fixa till med ett relä.

Så min plan är att byta plats på kablarna (de två M8) samt lägga ett relä mellan knappen och kretskortet. Detta för att kretskortet (styrningen) skall få den förväntade signalen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Korsarod_m (trådstartaren)

#5 » 17:17:22, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Qv: förstod inte riktigt vad du menade, meningen är väl att slangpaketet ska ha minus och plus ska gå i jord klämman så att rörtråden inte bara bränns upp innan den smälter in i godset?dvs att godset tar värmen istället för tråden?vad är det för relä som man ska använda jag har två schrack reläer men lite osäker på hur de ska kopplas då de har A1 och A2 kopplingar dvs att de ska ha 12 resp 24 v för att fungera det har vad jag vill minnas med att det är ett NO eller NC relä, normally open eller closed att göra , alltså precis som kontaktorer eller startmotorer, eller vet du vad det ska vara för relä?
Får skämmas lite för jag har tom jobbat med styr regler teknik och kunde på den tiden jobba efter ett kopplings schema men det var konstruerat i eplan tror jag det hette och man bara följde stammarna sida för sida och får jag ett schema framför mig idag ser det ut som grekiska.

Vet någon som läser detta svar möjligen var man kan lära sig styr regler teknik eller el lära typ via app eller liknande har inte råd att köpa mig in på en kurs i dagsläget?
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition

Korsarod_m (trådstartaren)

#6 » 17:18:43, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn Forsman jag ska fota svetsen och kolla efter schema, det kanske finns i instruktionsboken som faktiskt finns kvar med!
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition

Korsarod_m (trådstartaren)

#7 » 17:25:33, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Bild
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition

Korsarod_m (trådstartaren)

#8 » 17:30:26, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forsman:
Man ser på bilden i mitten att jag fick skarva den svarta kabeln som gick in till slangpaketet då original inte räckte till, det är fackmannamässigt utfört även om det kanske SER lite hafsigt ut, men det jag inte vet vad jag ska göra är med den blå tunna kabeln som går upp till en spole högst upp i bilden, vill inte råka göra något kasserat i onödan då jag inte vet huruvida det går att få tag på reservdelar hyfsat smärtfritt , schema fanns inte men tror det fanns i manualen, ska kolla det och återkomma!
Kan ta fler bilder som utförligare visar hur det ser ut med kabeldragningen osv säg bara till isf!
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition

Ivar Risslén

#9 » 17:57:20, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på Migatronic Automig 200X så finns det både manual och reservdelsbok med elschema. https://www.migatronic.com/en/support/p ... x-200-1408
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#10 » 20:42:06, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Normalt" på en MIG är att man har plus i slangpaketet.
I de (få) handtag elschema jag kollat på så är det 1 (en) återledare för att starta svetsningen.
Så jag utgår ifrån att denna ledare skall få en plus för att det skall fungera.

Nu vill vi köra rörtråd.
Då skall man ha minus i slangpaketet.
När man har minus i slangpaket och trycket på knappen så kommer det minus på styrkabeln.

För att nu få "plus" till kretskortet så behöver man ett relä som drar när det kommer "minus" på styrkabeln men sänder "plus" till kretskortet.
Relät skall då vara NO säkert räcker "klent" med en spolspänning som är lämplig
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Korsarod_m (trådstartaren)

#11 » 01:26:51, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har du ett kopplingsschema för svetsen så kan det nog gå att reda ut. Och/eller bilder på den så kanske man kan identifiera vad det är för svets som egentligen döljer sig bakom Luna-namnet. Kolla om det finns schema fastklistrat på insidan av någon sidoplåt eller hopvikt och inkilat någonstans i svetsen.



Hej hittade detta vet inte vad det är för skillnad på de tre olika bilderna men det är dem som finns i manualen iaf.
Jag har en 200 så nån komponent skall ej tas med i funderingarna
Vidare så är jag lite osäker på hur ett relä ska kopplas som någon här under svarade, QV, har två reläer ett 24 v ett 12 v som alltså har A1 A2 kopplingspunkter men det förvirrar mig då det verkar som en enda sladd ska kopplas genom ett relä således torde ju mina reläer vara överflödiga , som jag fattar det alltså är att dessa funkar lite som en kontaktor, att med 12 ell 24 VDC får man kärnan i dem att "dra" dvs att starta reläets tilltänkta funktion, NO NC och mellan vilka punkter jag vill ha kontakt men då jag inte har nån dc-krets att koppla från så undrar jag mest ifall jag annars kan få tips på vad för relä jag kan använda och hur detta ska kopplas!
Svaret blev långt men detta var nog halvt menat till QV med så ska ner bland inläggen och be honom kolla in vad jag svarade dig med, vill bara vara vänlig att svara dem som vänligt nog bemödat sig att svara !
Bild
Bild
Bild
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition

Korsarod_m (trådstartaren)

#12 » 01:28:12, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har du ett kopplingsschema för svetsen så kan det nog gå att reda ut. Och/eller bilder på den så kanske man kan identifiera vad det är för svets som egentligen döljer sig bakom Luna-namnet. Kolla om det finns schema fastklistrat på insidan av någon sidoplåt eller hopvikt och inkilat någonstans i svetsen.



Hej hittade detta vet inte vad det är för skillnad på de tre olika bilderna men det är dem som finns i manualen iaf.
Jag har en 200 så nån komponent skall ej tas med i funderingarna
Vidare så är jag lite osäker på hur ett relä ska kopplas som någon här under svarade, QV, har två reläer ett 24 v ett 12 v som alltså har A1 A2 kopplingspunkter men det förvirrar mig då det verkar som en enda sladd ska kopplas genom ett relä således torde ju mina reläer vara överflödiga , som jag fattar det alltså är att dessa funkar lite som en kontaktor, att med 12 ell 24 VDC får man kärnan i dem att "dra" dvs att starta reläets tilltänkta funktion, NO NC och mellan vilka punkter jag vill ha kontakt men då jag inte har nån dc-krets att koppla från så undrar jag mest ifall jag annars kan få tips på vad för relä jag kan använda och hur detta ska kopplas!
Svaret blev långt men detta var nog halvt menat till QV med så ska ner bland inläggen och be honom kolla in vad jag svarade dig med, vill bara vara vänlig att svara dem som vänligt nog bemödat sig att svara !
Bild
Bild
Bild
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition

QV_

#13 » 10:02:46, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortfattat så menar jag så här.

Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#14 » 10:42:21, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden mellan schemorna är att det rör sig om varianter med olika alternativ för omkoppling mellan olika nätspänningar. Det bör synas på typskylten på din svets vilken variant det är.

Är det något styrkort inkopplat till den 9-poliga kontakten (förmodligen en D-sub)? Finns schema för det kortet också?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Korsarod_m (trådstartaren)

#15 » 05:30:13, 01-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Forsman är det denna du menar isf?hoppas nu det blev rätt bild har dem på pdf och har inte klurat ur hur jag ska kopiera en enskild sida så får bli skärmdump
Och QV :URSÄKTA min okunskap kring schemaläggning/förståelse men det du ritade som ett w är det en sladd och de två strecken under reläet?
Ska lägga upp en bild härefter med som visar ett relä, om det är ett relä jag kan använda , fatmst tror det är ett typ ljusrelä till bil men fotar sidan med där kopplingarna syns
Korsarod_m
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:35, 17-08-2023
Ort: Skåne län höörs kommun Tjörnarp
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga park offroad edition


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se