Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa rost, köpråd på svets

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

Toost

#31 » 00:25:28, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag är mycket nöjd med min Migatronic RallyMig 161, det finns flera trådar här på forumet där den diskuteras.
Jag ser den som en maskin av känt märke med Synergi inställning ( mycket bra för mindre vana svetsare och lika avskytt av vana svetsare :-) )
Behöver den service så tar servicefirmorna emot den, vilket de inte gör med diverse maskiner från kina.
Det finns reservdelar.
Den är mindre dyr än andra maskiner av kända tillverkare. (med synergi/ service/reservdelar) ( sök på blocket så hittar man den ny för 8800 )
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=339346
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=339283
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=340371
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=323970
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Simnil

#32 » 09:44:22, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:jag är mycket nöjd med min Migatronic RallyMig 161
Behöver den service så tar servicefirmorna emot den, vilket de inte gör med diverse maskiner från kina.
Det finns reservdelar.


Det är ungefär tvärt om vad man hör annars.
-Ex-kollegan som är svetslärare på en närliggande yrkesskola säger att dom helt gått från Migatronic för att dom är dyra att serva, om det ens går få gjort.
-Polarn som köpte en helt ny Migatronic-Tig för 25k som pajade när den var två år och någon månad gammal fick ge upp om att få den lagad och köpte en kinasvets för en tredjedel av priset istället, ( i ärlighetens namn så fungerar faktiskt hans andra, större, Migatronic-Tig fortfarande).
-Dom som levererar svetsgrejer till jobbet vill helst inte byta in Migatronic. Diskuterade med honom lite då jag var i svetsköpartagen och då hade han faktiskt en begad Migatronic som hade passat storleksmässigt men han erkände att jag var klok som inte köpte den och gick på den nya Esaben istället då Migatronic blivit ett "problemmärke".

Jag skulle personligen (mycket) hellre köpa en Kinasvets "från någon av de övre hyllorna", typ Parweld, Jasic m.fl, än Migatronic! Och var det inte så noga med hur stor prislappen är så förstår jag inte varför man inte går till någon av de erkänt bra märkena, typ Fronius, Kemppi, Esab m.fl
Var mer en fråga om tillgänglighet än annat som gjorde att jag tog Esaben framför exempelvis Kemppi Kempact 253, (ingen av våra leverantörer förde kemppi så jag kunde inte prisförhandla på samma vis om jag gått på en sån)
När det gäller Esab så tror man ju att "det är ju Svenskt och bra" men man måste upp i storlek en bit för att få Europeisktillverkat. Jag fick berättat att den jag har, (origomig 280Pro), är den minsta som inte är gjord i Kina/Asien, alla de mindre "har åkt båt hit".
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magloman

#33 » 09:51:14, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer, de billiga gula görs i kina. De mindre caddys och de mig-svetsarna som finns på Jula bla.
De dyrare görs i Belgien.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

osla

#34 » 12:28:10, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en parweld ac/dc tig hemma också, och den fungerar riktigt bra måste jag säga, så en mig från dom borde ju fungera också tycker jag
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Göran Ekman

#35 » 14:03:01, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ESAB c171 origomig den som Jula säljer (är just nu slutsåld) var den tillverkas idag vet jag inte. Den jag har är tillverkad i Polen kan ha haft den i 10 år?
Det har hissats Kempi svetsar. Det enda jag har provat där för 25 år sedan är en MIG/MAG 163s. Jag var inte tillräckligt begåvad för att tycka om den. Samtidigt körde jag hemma med en Cemig/Skandimig 190. Som jag verkligen gillade.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Toost

#36 » 18:37:38, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får liksom en aaaning känsla av att Simnil inte gillar de gröna maskinerna... :-)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ord bind

#37 » 20:25:46, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

vilken miljö ska den stå i mellan användningstillfällena. En electroniskt styrd svets med kondens i som fläkten blåser in svetsrök och slipdamm i blir ibland
inte så gammla men är det bara någorlunda tort ska det inte vara något problem. min första mig var en telwin enfas 150A som gav ca:100A ärliga AMP.
Den dög utmärkt att svetsarost med då rostsvetsning görs med örat mest då det aldrig blir riktigt rent i fogen. nästa svets blev en esab lag315 tre fas,
den blåser inte hål lika lätt vid start som enfas maskin gjorde den maskin hadde jag 35år innan strömbrytaren gav upp och den finns inte som resservdel.
svetsen var ej stöldbejärlig pga vikten 195kg plus 45kg matarverk. Idag har jag en gammal oidlercon byggd av det som blev kempi. Även
den en tung best 170kg
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Stridis2

#38 » 22:45:18, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ord bind skrev:...Idag har jag en gammal oidlercon byggd av det som blev kempi...

Får man fråga vilken modell och framför allt, har du bruksanvisning till den? Jag har själv två Oerlikon, en Citomat 22S (min första, licenstillverkad av Kemppi) och en Citomig 320 (ej XP), båda så pass gamla att de är gröna.

För att få med i alla fall något rörande TS fråga så har många hyllat Kemppi. Men jag kommer fortfarande ihåg när jag var på ett företag för över 20 år sedan och stod och pratade med en som lagade svetsar. Kom in på just kvalité och då pekade han på två svetsar, en Oerlikon (mycket lik min stora) och en Kemppi. De där två är i princip samma svets sa han. Vill minnas Oerlikonen var tillverkad av Kemppi, men efter Oerlikons spec och ritningar. Reparatören berättade att där K hade öppna flatstiftskopplingar hade O gummitätade rundstift. K:s fläkt satt undertill och sög upp allt damm från fabriksgolvet rakt in i svetsen medan O:s satt på sidan och fick in mycket mindre föroreningar. Så enligt honom så föredrog hann Oerlikon alla dagar i veckan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Simnil

#39 » 09:57:02, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Jag får liksom en aaaning känsla av att Simnil inte gillar de gröna maskinerna... :-)


Rent personligen har jag exakt 0 erfarenhet. Men som sagt jag har yrkesfolk i bekantskapskretsen som är väldigt samstämmiga i den frågan. Ser ingen anledning misstro en sådan "bred panel" när dom är såpass överens.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se