Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa rost, köpråd på svets

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

bray65 (trådstartaren)

#1 » 10:56:53, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är på gång och skall byta en del plåt på en bil. Just nu är det undersidan på trösklarna. Funderar på om jag skall köpa en migsvets. Blir lite jobbigt att svetsa upp och ner! Går det att lägga helsvets med en mig?Eller punktar man bara, Vilken storlek och vilken prisnivå är lämplig? Både Biltema och Jula har billiga svetsar, men är det någon som har köpt och vet hur dom fungerar? Tacksam för alla svar och erfarenheter, det finns mycket kunskap här på Maskinisten!
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.



torbjorn_forsman

#2 » 11:24:07, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går utmärkt att göra sammanhängande svetssträngar med MIG. Ska du bara svetsa i tunt material typ bilplåt så duger minsta tänkbara MIG-svets till det, men tänk på att enfas-MIG (undantaget då de som är byggda med inverterteknik) brukar vara rätt otrevliga att svetsa med. Orsaken är väl utredd i tidigare trådar, lite förenklat kan man säga att när man bara har enfas växelström till förfogande och likriktar den, så blir likströmmen ganska ojämn med en stor växelströmskomponent kvar. Alla MIG-svetsar har en spole i serie med jordledningen för att glätta likströmmen, men på enfassvetsar måste den göras så stor att den förstör svetsegenskaperna på andra sätt. På en trefassvets har man inte problemet med ojämn ström från likriktarbryggan, så där kan konstruktören välja spolen för att ge bästa möjliga svetsegenskaper. En del påkostade svetsar har t o m spolen omkopplingsbar så man kan välja det läge som fungerar bäst för den slags svetsning man håller på med för tillfället.

Om du har trefas tillgängligt och någorlunda gott om plats, så föreslår jag att du köper en begagnad trefas MIG. Även billiga italienska märken från 80-90-talet brukar fungera fullt tillfredställande om de inte är alltför misshandlade.
Har du bara enfas så kanske du får betala vad det kostar att köpa en ny invertersvets. Tänk dock på att elektroniken är mer tätt packad och känslig i dem, de mår inte bra av att t ex kylfläkten drar i sig spån från vinkelslip eller av att stå i kall och fuktig miljö.
En finess som gör svetsen mer universellt användbar men som inte spelar någon roll om man bara ska svetsa bilplåt är, om den går att koppla om för omvänd polaritet. Det behövs t ex om man ska svetsa med rörtråd eller i aluminium.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#3 » 12:36:14, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har förmånen att haft verkstäder att vara i. Har inte haft något behov av att kunna polvända någon av de MIG/MAG svetsarna jag använt. Vill man köra gaslöst är det ett måste att kunna polvända svetsen. Hålls jag med något grovt utom hus kör jag ”pinnsvets”.
Har idag en trefas ESAB 180A Origomig inhandlad på Jula. Har haft idéer om att ha enkelsvets. Duger åt mig. Men en del föredrar svetsar med mycket elektronisk hjälp.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magloman

#4 » 13:03:07, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för budget? De kända fabrikatens kvalitetsmaskiner börjar på runt 10' och uppåt.

Annars nåt billigare kommer ju funka det med. Men skulle rek svetsa med gas iaf. Beg 5l tuber går ibland att fynda. Inte så noga vad det är för gas i för nästa påfyllning så kan du byta till vad du vill.

Har själv en plasma från stahlwerk. Skulle gärna prova en sån här:
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... nverter-sv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simnil

#5 » 13:06:22, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 0,8mm tråd i min svets, skulle gärna testa 0,6mm de gånger jag ska svetsa bilplåt för att kunna gå ner i ström.
0,6mm hörs däremot kunna medföra trådmatningsproblem påstås det, särskilt om man har långt slangpaket, har aldrig provat själv.... än.

Nu är jag långt ifrån någon bilplåtspecialist men utgått från de gånger jag fuskat i området så vill jag påstå att man knappast lägger långa strängar med MIG.
Även om du skulle lyckas att inte bränna hål så kommer grejerna tagit så mycket värme innan du är klar att ingenting är i samma form som det var när du började.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

David, Luleå

#6 » 13:10:32, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en enfas esab LKA150 mig som jag haft i snart 30 år. jag har svetsat rost och annat med den utan att lida av att det är en enfassvets. De gånger jag använt trefas så märks det ju att de är trevligare att svetsa med, utan för den skull att jag upplever min som otrevlig.

Ska du lära dig och komma igång så köp en som fungerar för din ekonomi och i ditt garage.
Jag valde då en dubbelt så dyr ESAB ist för en billigare modell sålde mopeden och satsade pengarna på en svets.
Ser LKA150 modellerna på blocket ibland. De är lika dyra begagnade nu som det jag gav för min då.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

BM425

#7 » 13:28:32, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svetsat en hel del bilplåt rostskador. Har alltid kört 0,8 tråd pulserande svets om det var riktigt tunt.

Köpte en 06 tråd en gång för att prova men blev aldrig nöjd med det. Då funkar 08 o pulserande svets bättre.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Simnil

#8 » 14:16:33, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Jag har svetsat en hel del bilplåt rostskador. Har alltid kört 0,8 tråd pulserande svets om det var riktigt tunt.

Köpte en 06 tråd en gång för att prova men blev aldrig nöjd med det. Då funkar 08 o pulserande svets bättre.


Pulsning vore ju inte fel men det lär väl lägga på en hel del på prislappen antar jag?

Jag har för övrigt en Esab Origomig 280Pro som jag köpte ny för något år sen. Gick på en gammeldags transformatorpjäs istället för "kretskortsvarianten", (dvs Inverter).
Om det valet var bra eller inte finns säkert flera åsikter men jag är då nöjd än.

Appropå svetsgas. Fick med en femlitersflaska med förra svetsen som jag sen bytt någon gång då och då och svurit över att det var dyrt. Sist så bestämde jag mig för att bita i det sura äpplet och byta upp mig till en tioliters flaska. Döm om min förvåning då det kostade ungefär 1200kr att byta sig en full "tia" då det skulle kostat kring 900 att bara byta sig en full "femma".
Med facit i hand skulle jag bytt mig den större flaskan för länge sen!! (för fylla/byta en "tia" kostar sen ungefär lika mycket som att fylla/byta en "femma").

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Kloge

#9 » 14:36:35, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Esab c171 som är en enfas transformatorsvets.
Den svetsar lika fint som min tidigare trefasare så välj inte bort enfasare när du väljer svets
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

Stridis2

#10 » 15:10:15, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började min svetsbana med en gammal Loke som jag aldrig fick att fungera. Köpte sedan en välrenommerad lågpris enfas svets ock körde upp många rullar tråd med den.
Fick chansen att köpa en begagnad trefas Oerlikon trefas svets, och högst plötsligt var jag en tre gånger så bra svetsare. :)
Så min högst personliga åsikt är att försök köpa så stor och kvalitativ svets som du har råd med, även om du behöver leva på vattenkokta makaroner resten av månaden. Det är en engångskostnad som du troligen får igen om du någonsin säljer.

Gällande gas så finns det en tråd om dyr svetsgas. Där berättar jag om hur jag importerade två 50-litersflaskor från Tyskland till ett med svenska ögon mätt löjligt lågt pris. Finns andra som har beställt från Polen med hemleverans.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

krokodilen

#11 » 16:11:57, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Köp en beg 3-fas av känt märke.
2. Går fint att använda kolsyra från en kolsyresläckare som skyddsgas om man byter muttern på regulatorn. (Blir dock lite knastrigare gång och kyler mera) OBS regulatorröret är ofta vänstergängat.
3. Börja inte din direkt svetskarriär undertill på en tröskel.
4. Kapa bort minst dubbelt så mycket material som du tror ör ruttet och du får ändå ta 30% ytterligare när kexplåten bara upphör att existera framför dina ögon när du tänder bågen.

Mina 5 ören gällande svets i bilplåt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nemesis_turbo

#12 » 16:13:48, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

och köp dig en riktigt bra skärm,,, ångrar inte en sekund min speedgas skärm emd autoavblädning osvm, eller jo ångrar att jag inte köpte den dyrare med friskluft
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

krokodilen

#13 » 16:15:11, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

,,, då lägger jag till att en lite enkel handhållen är också bra att ha på hyllan om det är trång och jäkligt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#14 » 16:24:47, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:4. Kapa bort minst dubbelt så mycket material som du tror ör ruttet och du får ändå ta 30% ytterligare när kexplåten bara upphör att existera framför dina ögon när du tänder bågen.


+ på den. Största felet när man lärde sig svetsa rost var att man tagit bort för lite av det dåliga.

Sen kan det vara bra med öronproppar när du ligger ner och svetsar under nåt. En svetsloppa är inte kul att få i örat.

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

osla

#15 » 18:39:37, 31-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och angående hjälm så föredrar jag dom äldre klassiska kemppi hjälmarna med rektangulärt glas med svetsgas man fäller ner, då man punkt svetsar tills det är helsvetsa i bilplåt och hoppar mycket så man inte får plåten för varm, då slår det sig massor, med en sån hjälm fäller jag bara ner svetsglaset halvvägs så man fortfarande ser genom det vanliga synglaset bara genom att vrida upp huvvet lite. Då är det lätt och det går snabbt att se hur det ser ut och vars man kan hoppa till en annan sida av plåten utan att behöva fälla upp något svetsgas eller vänta på att automat hjälmen ska ljusna, tro mig det känns som en evighet att vänta på att hjälmen lyser uppdå man bara vill vidare.
Och nej, jag har aldrig blivit svetsblind av det, och då har jag svetsat mycket röst.

Och öronproppar eller kåpor, fått en loppa i örat en gång, och det var inte skönt, det knastrande och sprakade i örat en lång stund efter, tänk dig typ knastrande från en brasa, det kändes inte rätt med det ljudet inifrån örat :mrgreen:
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se