Det går utmärkt att göra sammanhängande svetssträngar med MIG. Ska du bara svetsa i tunt material typ bilplåt så duger minsta tänkbara MIG-svets till det, men tänk på att enfas-MIG (undantaget då de som är byggda med inverterteknik) brukar vara rätt otrevliga att svetsa med. Orsaken är väl utredd i tidigare trådar, lite förenklat kan man säga att när man bara har enfas växelström till förfogande och likriktar den, så blir likströmmen ganska ojämn med en stor växelströmskomponent kvar. Alla MIG-svetsar har en spole i serie med jordledningen för att glätta likströmmen, men på enfassvetsar måste den göras så stor att den förstör svetsegenskaperna på andra sätt. På en trefassvets har man inte problemet med ojämn
ström från likriktarbryggan, så där kan konstruktören välja spolen för att ge bästa möjliga svetsegenskaper. En del påkostade svetsar har t o m spolen omkopplingsbar så man kan välja det läge som fungerar bäst för den slags svetsning man håller på med för tillfället.
Om du har trefas tillgängligt och någorlunda gott om plats, så föreslår jag att du köper en begagnad trefas MIG. Även billiga italienska märken från 80-90-talet brukar fungera fullt tillfredställande om de inte är alltför misshandlade.
Har du bara enfas så kanske du får betala vad det kostar att köpa en ny invertersvets. Tänk dock på att elektroniken är mer tätt packad och känslig i dem, de mår inte bra av att t ex kylfläkten drar i sig spån från vinkelslip eller av att stå i kall och fuktig miljö.
En finess som gör svetsen mer universellt användbar men som inte spelar någon roll om man bara ska svetsa bilplåt är, om den går att koppla om för omvänd polaritet. Det behövs t ex om man ska svetsa med
rörtråd eller i aluminium.