Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Migatronic Navigator 240 AC/DC

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 02:26:47, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en liten tråd om mitt senaste objekt och kan kanske hjälpa någon i framtiden.

Köpte mig en Migatronic Navigator 3-fas tig som inte ville starta efter att förra ägaren hade bytt gaslins på vinst och förlust.

Börjar med att maskinen visar indikatorn för "Nätfel" vilket enligt instruktionsbok innebär att det saknas fas eller att att spänningen faller utanför toleranserna.
Föregående ägare hade provat att byta avstörningskondensatorerna på kraftkortet där inkommande el kommer in och fördelas utan att det hjälpte.
Såg lite taskiga lödningar så arbetade om hela kortet med blyat tenn.

Bild
Bild
Bild

Provade, ingen förbättring, visar fortfarande nätfel.

Öppnar upp powermodule och tittar över kortet, inget speciellt vid första anblick. Upptäckte efter ett tag en lite ilsk röd lysdiod bland de andra lysande gröna. Jahopp och nu då?
Monterade loss powermodule och började montera isär, kolla alltid efter kondensatorer och se till att dessa är urladdade!

Bild

Fortfarande inget uppenbart, till jag av en slump fick syn på en "shitstain" på kretskortet vid ett kraftmotstånd.
Bild


Började söka mig bakåt för att se varför detta kunde ha gått. Åt ena håller kommer en transformator och på andra hållet hittade jag kondensatorerna nedan som sett bättre dagar. Allt detta är till för att glätta spänningen som kommer från trefaslikriktaren innan den går vidare till transformator. Har varit dålig kontakt här i kabelsko..

Bild

Bild


Bild


Visade sig även att kylfläkten sagt upp sig, stod bara o brumma när jag körde den direkt på 230, inte så konstigt då fläktvingarna gick och vicka på fram och tillbaka ett par m.m. så ny fläkt.

Gjorde en beställning på nya kondensatorer, och kraftmotstånd

Ersättnig av de trasiga komponenterna och genomgång av alla misstänkta lödningar, lödde även kom stackningskontakterna som förbinder övre och undre kort då det fanns misstänkta lödningar även där.

Dubbelkolla att inget har kortis på sekundärsidan av den blå transformatorn och att och likriktarbrygga, dioder m.m. i kraftdelen verkar ok.

Montera ihop för testkörning

Startar och ingen mer varningslampa och jag får ut tomgångsspänning på svetsuttagen ca 80v vilket är normalt.

Nu har jag som avslutning beställt ny silikonmatta som ska ligga mellan igtbernas kylblock och powermodulens kylyta då det var lite skadade vid demontering. Tråkigt att få genomslag eller annat tråkigt när svetsen väl är reparerad.

Gav mig även på att byta alla slangar till kylenheten för det vattenkylda slangpaketet, fyfasen vilket pilljobb att få ur kylenheten men var nödvändigt då ytterhöljet på några slangar hade rejäla sprickor. Migatronic hade även en lösning att returen går in i botten av tanken genom att sticka en nippel genom en gummibussning, denna började såklart läcka när jag hade monterat ihop allt och fyllt på kylvätska. Bara att krågla in händer och försöka få i en ny bussning samt nippel med allt på plats, inte lätt...Men nu har det inte läckt än...




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christoffer

5 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



nimrod_pro (trådstartaren)

#2 » 17:30:37, 27-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya thermal gap pads. Skulle provköra och maskinen tänder inte... Finn ett fel och finns denna som del? Sur att pjöja 4 lök för ett nytt paket.

Bild
Bild
Bild
Bild
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#3 » 00:35:51, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingen finns som reservdel, kallas litzfäste MACNS20. Finns även hel kabel som heter MIG80400434 ström/vattenkabel TIG 301 4,0m

Hoppas återförsäljaren jag varit i kontakt kan lösa dessa åt mig, betydligt mindre pengar än ett helt paket.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#4 » 22:48:07, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkade ett pressverktyg för litz-kopplingar

Börjar med att fundera lite hur man skulle kunna göra, ett tungt men smidigt skruvstycke ur braha högen.
Lossa backarna och stoppa i lite kvadratisk stång. Spår med 6mm storlek radie 3 i botten.
Bild

Funderade ut hur själva pressdelen ska se ut. Den korta fyrkantsbiten som ska utgöra pressande del sitter fast i den stora backen genom att en svarvad tapp sitter i ett borrat hål med tight passning. Detta gör att det finns möjlighet att den kan rotera för att passa in sig själv i spåret.
Bild

Såhär ser orginalet ut efter pressning och förhoppningsvis blir den nya motsvarande.
Bild

Monterade ledaren i nya litz fästet. Redigt tight och krävdes lite puts med försänkare och 5 försök innan jag var nöjd och fått in alla kardeler. Nålföraren hänger där för att förhindra att ledaren smiter in i kylslangen. För en gångs skull kom man ihåg att montera mutter och slangklämma innan pressning :) Dra åt och dra åt lite till. Det ska bli en kallflytning mellan materialen för att få en korrekt crimpning.
Bild

Sådär, då var den pressad och klar för återmontering. Som ni ser här så är kylhålet i litzfästet precis framför pressningen. Missar man detta får man ingen kylning av slangpaketet. Om det skulle vara en kritisk applikation skulle man i detta läget kapat upp den såsom på bilden ovan och verifierad pressningen och göra en på nytt, men tror att detta är gott nog.
Bild
Bild

Så nu har den svetsat första gången i min ägo. Var ju en hel del inställningar på denna maskin, först så var funktionen för pilotbåge påslagen, detta gör att maskinen håller ljusbågen tänd hela tiden. När man trycker in knappen krämar den på med vald ampere. Nåja detta kom jag på snabbt och stängde av. Sedan så tände maskinen bågen men släckte den efter ett par sekunder. Jahop vadnu då tänkte man ju då. Ser då att maskinen är inställd på fjärrinställning och någon sådat vred har jag inte just nu på slangpaketet. Så efter att jag stängt av detta så kunde man lägga de tre första premiärsträngarna. Har ännu inte testat ac-funktionen men det blir väl inom sin tid det med.

Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#5 » 15:29:47, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nu är ac-delen prövad med lyckat resultat :)
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se