Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Problem med trådmatning Smashweld 180

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

hammarn (trådstartaren)

#1 » 10:36:14, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har som sagt en Esab Smashweld 180 som jag har problem med trådmatningen på. Jag har bytt transistor alltså den som sitter längst upp till höger på plåten/kortet, se bild. Jag har fortfarande ingen ström varken till transistorn eller till motorn till trådmatningen. När jag mäter så finns det ström till de tre övriga transistorerna. Reläet fungerar man hör att det slår till när jag trycker på knappen. Kan det vara något på kretskortet till trådmatningen som är felande? Finns det att köpa kretskort till en sån gammal svets? Kan en trasig fas orsaka detta problem?
Tacksam för hjälp.
Bild
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218



bert

#2 » 11:20:58, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo kretskort finns men dom var ganska dyra när mitt gick sönder för en 5-6 år sen vill minna beroende på utförande så bortåt en 3000kr för de dyraste
men jag tog bort mitt och lämnade till min lokala radioreparatör som fixade till det för några 100lappar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Jars

#3 » 11:31:50, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt att du har alla faser med ända fram ! Som det ser ut på bilden så är den matat 3faser ?
Du har bytt en transistor o det tro jag är så kallad bromstransistor!
de 3 övriga är sk. styrtarasistorer men tro inte du har fel där utan kolla
funktioner på relärna som sitter på kortet.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

hammarn (trådstartaren)

#4 » 12:54:05, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är konstant ström på styrtransistorna men på bromstransistorn har jag förstått att det bara ska vara ström när man trycker fram tråden, men jag har ingenström där alls när jag trycker på knappen, vad kan vara felande på kretskortet då, vilken komponent ska man mäta på?
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

Jars

#5 » 13:06:43, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir nog så svårt att svara på !
Kan du ta riktig bra bilder på kortet då kommer du att få nassor av svar !
Var han 1 eller 3 fas maskin då ?
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

hammarn (trådstartaren)

#6 » 13:45:32, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått till bromstransistorn och har ström fram till matarmotorn men nu matar den tråden med samma hastighet det funkar inte att reglera. Så frågan är vilken komponent på kretskortet är det man behöver byta?
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

hammarn (trådstartaren)

#7 » 13:53:58, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken av komponenterna behöver bytas för att kunna reglera trådmatningen? Se bild, kretskort Smashweld 180.
Bild
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

Jars

#8 » 16:08:32, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog ingen som kan svara på så exakt !
Bromstransistorn skall var spännigssatt endast den delen av tiden som motorn snyrrar efter att du har släppt kommando knappen, när drivning inte har spänning eller stå still skall det ej finnas spänning på bromsen !
men det låter som någon av transistorerna har kortsluti sig o då kan man icke justera hastigheten, själva effekt transist. sitter ute i plåten, kan var där eller inne i kortet,kan vara nån konding som djävlas det är väll bara att fortsatta o
mäta ,,
undrar bara hur du mäter ? vad mäter du för nånting? var tar du mätnollan tex ??
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

J.sandbacka

#9 » 22:22:21, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka sympton/problem hade du på trådmatingen?
Har nyligen skaffat samma svets och enligt förra ägaren så hade trådmatnings potensiometern något fel. Vid tex 6 så var det snarare runt 9.
J.sandbacka
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:27, 12-01-2018
Suomi Finland (svenska)

markusb

#10 » 13:41:44, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är att byta alla elektrolytkondensatorer.
Kanske även plastfilmarna.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 14:30:08, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plastfoliekondensatorerna finns det ingen anledning att byta, men däremot de epoxyingjutna papperskondensatorerna av märke Rifa. I synnerhet de som börjar få sprickor i plasten. I det här fallet skulle jag föreslå att man ger sig på dem före elektrolyterna.
Plastkapslade stående elektrolyter av märke ROE, som den mörkröda på bilden, brukar få små fina radiella sprickor på toppen när de blir dåliga. Om en sådan kondensator är perfekt slät och sprickfri ovanpå, så är den som regel i utmärkt skick.
Tantalkondensatorerna (gröna droppformade på bilden) brukar mycket sällan bli dåliga. Om en sådan trots allt går sönder så blir det fullständig kortslutning i den vilket är lätt att mäta sig till. Så dem behöver man nog inte byta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

J.sandbacka

#12 » 21:17:30, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir att plocka ur kortet och undersöka. Vet ni vad det är för spec på trådmatningpoten eller är det samma som "punktningen"? Den har blivit bytt av förra ägaren och han visste inte om det blev rätt.
J.sandbacka
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:27, 12-01-2018
Suomi Finland (svenska)

Tizze

#13 » 12:26:02, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.. Jag kanske väcker en gammal tråd men jag har problem med min esab smashweld 180 Jag tror det är bromstransistorn som är paj min heter 2n3771 men det verkar som om om den inte tillverkarens mera, är det någon som har något förslag hur jag ska göra..
Tizze
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:20, 24-01-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se