Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Stående vertikal med Mag?

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera svetsning här

snutte_iceman

#16 » 14:54:27, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra Robban stå på dig annars kommer någon annan stå på dig....
Du och Nix svarar bra på många inlägg.....
""Jag är så j*vla dålig på att laga mat så när gumman ska bort får hon koka upp te vattnet så jag bara behöver värma på det""
Användarvisningsbild
snutte_iceman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:26, 08-12-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



nixs

#17 » 16:40:12, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif östensson:

Iofs så driftar inte jag det här forumet men tur är väl det för annars så skulle en kick-Ban vara nära. Kan man inte backa upp sina egna påståenden med fakta eller ta emot kritik eller i detta fallet att bli ifrågasatt så undrar jag om inte det är du som höjer dig själv till skyarna! Jag har precis som Robban talat om diverse bakgrundserfarenhet och kan väl ta det igen och om inte det räknas så tackar jag för mig och låter diskussionen vara utan mig i fortsättningen vilket en del personer som behöver råd och stöd på vägen skulle behöva. Du däremot kan väl låta bli att uttala dig och låta de killarna göra sin jobb och försök i fred utan att försöka ställa till besvär genom att ge felaktiga råd! Om P8040 vill dyka in här och skriva en snabb kommentar så skulle det nog reda ut en del om vems påståenden som är korrekta. Annars så tycker jag att du skall ladda ner handboken om svetsning under downloads så kanske du lär dig något på kuppen! :lol:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Leif östensson

#18 » 17:19:25, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offrade mig att leta lite i den filen, hittade inget som talade emot mig.

Men men, ni får väl banna mig då för att jag är en kaxig jävel. :lmao:
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

Per Bråtun

#19 » 18:06:55, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å sveise fallende med MAG/MIG går bra, både på stål og aluminium. Det krever litt mer av sveiseren og utstyret, men er ikke noe problem å få til. Når det gjelder styrken så kjørte vi flere tester på fallende vertikal kilsveis på aluminiumsoverbygg til hurtigbåter, og i de fleste tilfellene var styrken på fallende sveis bedre enn på stigende. Vi kjørte også et par tester på stål med samme resultat.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

nixs

#20 » 18:08:18, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :buga: :buga: :lmao: :lmao:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Leif östensson

#21 » 18:36:15, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som helst substans... :lol:
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

nixs

#22 » 18:38:03, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner du dig hotad? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

P8040

#23 » 18:38:52, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugna ner er!!!! Fallande svets i grovt matrial? Nä kanske inte det bästa... Fallande svets kan man ha t ill tunnplåt tex. Eller kanon när man häftar men inte annars, blir ju en rälig kallsvets. Sen e de ju så att man inte behöver vara en klåpare för att man kör en fallande svets.... Men vad är problemet med att svetsa horisontellt? Förstår inte problemet? Jo om man e hemmapulare ja då e de kanske inte så enkelt,, men yrkesfolk? Självklart! Va snälla nu gossar ok?
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

nixs

#24 » 18:46:28, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntade avsiktligen med den här länken till vi fick lite mer kött på benen.

http://sv05.internetborder.se/tekniskin ... 09917.html

Svetsning vertikalt nedåt begränsas lämpligen till tunnplåt pga att risken för ofullständig inträngning i form av bindfel som ökar med plåttjockleken och är mer markant i detta svetsläge. Spraybågsvetsning utföres med högre svetsström och bågspänning än vid kortbågsvetsning och är mest användbar vid svetsning av plåttjocklekar grövre än 4 mm. Spraybågsvetsning användes bara i horisontalt och liggande vertikalt läge.

Om man kör små strängar och flera så minskar man risken att få bindfel men bästa är som ovan nämnt att svetsa nerifrån och upp. MEN det går att svetsa med tillräckligt resultat även ovanifrån!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Leif östensson

#25 » 19:09:03, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja där ser man, en metod som ska begränsas då den är utomordentligt dålig. :grin:
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

nixs

#26 » 19:31:35, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju garanterat lämpligare att en ovan svetsare lägger bra svetsar neråt än dåliga uppåt! Nu var det tal om vad som användare skulle göra och inte vad som är lämpligast!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Leif östensson

#27 » 19:40:15, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på vad som definierar en "bra" svets om det är det samma som en snygg svets så då kan jag hålla med men jag anser dock med en åsnas envishet att en svets skall utföras på det mest kvalitativa sättet ur hållfasthetssynpunkt. :cool:
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

nixs

#28 » 19:48:31, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte får till annat än "Skogaholmslimpor" så håller garanterat ett par tre väl avvägda fallande svetsar bättre!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#29 » 20:43:18, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Det är ju garanterat lämpligare att en ovan svetsare lägger bra svetsar neråt än dåliga uppåt! ...
Så ska det låta.

Leif:
Du har kunnat komma med ett förslag "man bör göra si och så därför att blablabla" och så vidare. Då har jag, nixs med fler läst med stort intresse. Notera att jag i mitt första inlägg också skrev att det finns många åsikter.
Mr X frågade ju till och med om hur man gör för att det ska bli snyggt när man svetsar stigande.
Men istället för att komma med goda råd så beter du dig som en riktig jä*la ski*stövel och kallar folk för klåpare, "Nice kille", och anklagar folk för att hissa sig själva till skyarna.
Ja, jag kan inte annat än hålla med dig om att du är en kaxig jä*el efter detta. Dock tänker jag inte banna då jag inte avser att vara modd i diskussioner i vilka jag själv är delaktig.

Och jag har fortfarande inte fått förklarat varför jag är en klåpare bara för att jag svetsar vertikalt fallande? Det har fungerat alldeles utmärkt till både tunnt och grovt i sisådär 25 års tid eller nåt sånt. Det kanske inte är det optimala men det har fungerat alldeles utmärkt vare sig det gällt en eller flera strängar och jag har aldrig råkat ut för något problem med detta. Jag har svetsat material med hållfasthetskrav (ex vis skopor), täthetsgrad (ex vis ångpanna och detaljer till tryckluft och hydraulik), estetiska krav, krav på minimal efterbearbetning med mer på det här sättet men aldrig haft några problem.
Så varför uttrycket klåpare?


P8040:
Jo, jag är både lugn och snäll men jag var tvungen att få kommentera nu när jag kom in. Har varit ute och donat hela em och därmed inte varit närvarande.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Leif östensson

#30 » 21:27:35, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerat kanske det gjort för dina behov men det blir inte 100, försök att göra en PWPS på fallande horisontal lämna detta för beräkning hos en accrediterad firma och se vad som händer. :uupps:

Dags att sova nu, blir nog några stigande imorgon så det gäller att vara skärpt :wave:
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se