Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Stående vertikal med Mag?

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera svetsning här

P8040

#31 » 21:44:52, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm okej dax dela ut lite fultrix här då: Kör m vertikalare i grovt matrial alltid! Men ok resultatet blir inte snyggt vad göra? Lägg en pendlande fallande utanpå... Förutsätter självklart att man kan någotsånär vertikala men att finishen inte blir den bästa.. då går det bra att räta upp det med en fallande.....Då vet man att den e korrekt samt nåt så när prydlig.Felet de flesta gör är att man inte stannar i pendelrörelsen vid vertikalsvetsning. Tumregel: Räkna som i dans 1-2-3 flytta 1-2-3 flytta dvs håll kanterna-räkna 1-2-3. Svårt att skriva m ord men ett som e säkert: Allt är lätt när man kan det! Tänker på första gången jag tapetserade hahahah Hellre än bra typ hmm
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE



Mr X (trådstartaren)

#32 » 10:21:15, 31-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

P8040 skrev:Hmm okej dax dela ut lite fultrix här då: Kör m vertikalare i grovt matrial alltid! Men ok resultatet blir inte snyggt vad göra? Lägg en pendlande fallande utanpå... Förutsätter självklart att man kan någotsånär vertikala men att finishen inte blir den bästa.. då går det bra att räta upp det med en fallande.....Då vet man att den e korrekt samt nåt så när prydlig.Felet de flesta gör är att man inte stannar i pendelrörelsen vid vertikalsvetsning. Tumregel: Räkna som i dans 1-2-3 flytta 1-2-3 flytta dvs håll kanterna-räkna 1-2-3. Svårt att skriva m ord men ett som e säkert: Allt är lätt när man kan det! Tänker på första gången jag tapetserade hahahah Hellre än bra typ hmm


OK! Tack för tipsen, ska prova i morron om jag hinner... Helst skulle jag nog envist svetsa sprickorna med pinne (är fortfarande av den åsikten att det blir starkare :evil: ) -men Maggen skulle vara bekvämare o snabbare:| :|
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mr X (trådstartaren)

#33 » 20:34:46, 28-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

P8040 skrev:Felet de flesta gör är att man inte stannar i pendelrörelsen vid vertikalsvetsning. Tumregel: Räkna som i dans 1-2-3 flytta 1-2-3 flytta dvs håll kanterna-räkna 1-2-3.


Tack för MYCKET enkel förklaring, det var faktiskt inte så svårt som jag hade trott. Största felet var att jag hade på tok för mycket ström i början :evil: , alltefter jag minskade på strömmen blev resultatet bättre o bättre :idee: . Finns en del ännu kvar att svetsa så snart det finns tid över, sen är det bara att hoppas att det inte spricker på nytt :thummar:
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mr X (trådstartaren)

#34 » 22:15:30, 20-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

P8040 skrev:Felet de flesta gör är att man inte stannar i pendelrörelsen vid vertikalsvetsning.


Hur ska pendelrörelsen göras egentligen, "övre" :( eller "undre" :) -vägen eller bara rakt :| från sida till sida :? :insomnia: :insomnia:
Eller har det någon betydelse för hållbarheten över huvudtaget :/
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ingvar

#35 » 11:12:36, 21-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör så här; rätt eller fel lär man väl få reda på nu... :) På stommen till lagården jag svetsar nu blir det ofrånkomligt en del vertikala fogar, inte så långa, men ändå så måste dom tas, och jag kör dom med migen(magen) för jag tycker det måste vara bättre att få en snygg fog med den än att få en halvdan med pinne. jag kör alla fogar uppifrån och ner, och det är för att jag ska se smältan tydligt, vilket man verkligen gör om man håller handtaget snett underifrån. Då försöker jag liksom hela tiden hålla upp smältan ovanför svetspunkten, och ju mer man vill ha det att bränna in, deto mer trycker man liksom upp smältan i spalten.. och därför tycker jag det är svårt att pendla för mycket i sidled, för då vill den liksom rinna ner vid sidan ( Försökte ta ett kort på detta, men det var svårt att få in kameran bakom skärmen, och sen började det spöregna) Utan jag pendlar bara några mm i sidled, ungefär en fogbredd kan man säga, och sen lägger jag istället flera fogar jämte varandra..
För att lyckas tycker jag det underlättar om man har en bra skärm så man ser tydligt, och sen kryper riktigt nära, så man har exakt koll på smältan..
Tog lite kort, men det är bara på en lös övningsbit..

Här har jag då lagt bottenfogen;

Bild

Sen kommer då ett par fogar på ömse sidor om den;

Bild

Där skulle man säkert kunna stannat, men jag la sen ytterligar en mellan dom två andra;
Bild

Där var jag nöjd..för nu öste regnet ner :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#36 » 15:03:58, 21-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar, det här kommer säkert både du och jag att få f*n för men jag gör ibland en fallande vertikal precis som på din första bild. Sen lägger jag en pendlande, dvs fallande med pendlande höger/vänster/höger/vä, ja, ni fattar....
Det går alldeles utmärkt men det är säkert fel. Men jag har aldrig varit med om att nåt jag svetsat på det viset har ramlat isär. I alla fall inte i fogen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Leif östensson

#37 » 23:26:24, 21-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir säkert jättebra :slag: Dunkar huvet i väggen?!!?
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

Michael Meier

#38 » 10:41:41, 22-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det int smidigare vid en fråga, att beskriva grunderna för metoden svetsning?
vi undviker att trampa varandra på tårna.

Min erfarenhet säger att det är slöseri med energi och tid å göra en svets bättre än den behöver vara (hur bra en svets behöver vara är däremot en komplicerad fråga).

En porfri svetssträng håller när a-måttet är tillräckligt, alltså är det bindningen till angränsande material som är det knepiga, att få övervällning kan int vara lönsamt(ekonomi-onödigt-synligt fel) tänkte på Ingvars bild, jag tycker det är problem med styrningen/kontrollen av smältan vid mig-magsvetsning, bättre då att använda pinne med fjärrkontroll eftersom temperaturen breder ut sei i materialet och justeringen av strömstyrkan går att utföra.

Men glöm nu int bort att vi alla arbetar i olika världar av kontroll och säkerhet,

Tycker att det är oansvarigt att kalla en okänd medmänniska för klåpare när miljön är olika som vi jobbar i.

Det är en stark press som vissa svetsare lever i, och att trycka ned andra svetsare är en säkerhetsventil för vissa... så ha liite överseende Robban, förstå åtminstonde varför det händer.

*Lev och låt andra leva*
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ingvar

#39 » 10:59:36, 22-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver nog inte oroa dig Michael, Både Robban och jag anade ju att vi skulle få på skallen :) och Östensson tror jag inte det är så många som lyssnar på längre, nåt konkret vettigt råd därifrån har man ju sen länge slutat att hoppas på... Med den stora kunskap som verkar finnas där så vore det ju utmärkt om han kunde dra några demosträngar och ta kort på och lägga upp här som undervisning till oss vanliga dödliga....

Sen var ju mina bilder som sagt bara en övningsbit och jag ser själv att inträngningen inte var den bästa , särskilt på höger sida, men där skyller jag på det hällande regnet.. :) vad jag ville få fram som ev. hjälp till trådskaparen, var en konkret bild på hur det kan se ut när man kör vertikalt med migen, jag tycker det funkar alldeles utmärkt att köra uppifrån och ner, just eftersom man har så bra uppsikt på vad som händer, detta är ju råd till svetsare som inte är så vana och har årtionden i yrket, när jag har det, så är det mycket möjligt att jag också kan köra nerifrån och upp med pinne.
Men dom jag kör med nu, Maxeta 11, 5mm, har inte ens nån symbol som visar att dom är lämpliga att köra vertikalt med, och istället för att gå 25 m till svetsen och byta strömstyrka och sen pinne, så har jag med migen och kör dom vertikala med. jag har en 250 amp, och kör den på fullt spett även då, materialet är ca 8mm grovt.
I svetshandeln frågade jag just detta om olika svetsars hållbarhet, och enligt honom så är det ju mer och mer mig som gäller, även vid svetsning i grövre material, det handlar bara om skrönor, att det skulle vara så dåligt.
För min del är jag iaf nöjd, fick min bekräftelse när vi lyfte och vände stålstommarna, fast dom bara var svetsade på ena sidan, 15 m breda och ca 800 kg tunga så höll dom att lyfta i med två stroppar i mitten, vridkrafterna på den lilla svetsfogen i nocken måste ha varit oerhörda. :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Leif östensson

#40 » 12:03:54, 22-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: Olika falla ödets lotter :smile:
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

Robban_C

#41 » 12:43:03, 22-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:... Min erfarenhet säger att det är slöseri med energi och tid å göra en svets bättre än den behöver vara ...
Visa ord. :thumme:
Vi håller liksom inte på och svetsar några impellrar till motorn i Viggen här. Vi reparerar redskap till entreprenadmaskiner och liknande. Då räcker det med att få ihop bitarna så att det håller.


Leif:
Du har redan varit i rejält blåsväder i den här tråden och ändå fortsätter du?
Istället för att vara dryg och arrogant så skulle du ju kunna svara så här:
"Det där fungerar nog säkert utmärkt i de här sammanhangen men det kan vara bra att veta att blablablablablabla". Detta har jag för övrigt tidigare uppmanat dig till i den här tråden.
Jag kan lova att ett sådant svar skulle bemötas med både tacksamhet och respekt.
Vill man inte dela med sig av sina kunskaper så går det bra att låta bli. Och det är faktiskt en helt ok inställning och enligt min uppfattning är det bättre än att vara otrevlig.
Konsekvenserna av den nuvarande inställningen har Ingvar redan beskrivit men jag vill tillägga att den här inställningen sänker stämningen på ett forum som annars i hög grad präglas av hjälpsamhet och glatt humör.


Jag sträcker nu åter ut en hand genom att säga så här:
Leif, med en ändrad inställning framöver så ska i alla fall jag läsa med stort intresse och jag utgår från att alla då glömmer det som skrivits här.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#42 » 18:25:30, 22-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ingen moderator eller webmaster fixa fram IP adressen som Östensson har, så ska jag sätta upp en Linux burk här med lite spännande saker i... haha ?

:mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gossebear

#43 » 09:29:09, 23-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur grovt material är det du svetsar i?
Svetsar du något från andra sidan?
Hur grov tråd kör du med?
Hur många amp klar din mig svets?

jag brukar ofta arbeta i ca 2-6 mm plåt eller balkar I & H , om jag skall svetsa lodräta svetsar så brukar jag köra mig, till de grövre balkarna och där jag behöver ta ut A-mått (alltså över 10 mm) så kör jag mest med pinne. Jag kör nerifrån och upp så har jag lärt mig för att få bättre penetration.

Vet att de som jobbar med konstruktionsstål och kör mycket med Mig-flussfyld tråd, alltså både med skyddsgas och specialtråd som är flussfyld bara för att få en bra inträgning och porfri svets.
Sedan kan man ju diskutera om det är häftning eller penetration som är mest efterfrågat?

Om jag på något sätt skulle som väldigt okunnig hemma användare skulle ha synpunkt på svetsen så kanske en grövre 1 mm tråd med lite högra matning (amp & matning efter 1mm tråd)
Det enda som jag själv tycker är direkt svårt med MIG svetsning är under upp, alltså svetsa underifrån och lägga en horicentell svets.
Att göra hörn på detta sättet gör jag alltid själv från bägge håll, beror nog på okunskap och att jag vill vara 100 att det håller.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Ingvar

#44 » 20:40:55, 23-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:hur grovt material är det du svetsar i?
Svetsar du något från andra sidan?
Hur grov tråd kör du med?
Hur många amp klar din mig svets?



Det jag kör nu är mest 10 mm plattjärn, jag använder bara migen på dom ställen som blir vertikala, och då är det nästan alltid hörn, eftersom det med lite planering knappast behöver bli vertikala svetsar om det är en vanlig rak fog, då kan man ju vända grejerna för att få dom plana istället.
Ja, om det går att komma åt, så svetsar jag även från andra sidan.
0,8 mm tråd är det, och migen är på 250 amp.

Nu har jag varit ute och fotograferat lite igen, och om du Leif kan tänka dig att svara med lite mer än en rad så får du gärna göra det, om du vill kan du kopiera ut bilderna till din egen paint och rita in en pil och förklara vad som är fel, det skulle vara konstruktivt.

Jag började med att göra ett 45gr hörn, materialet är plattjärn, 10x120 mm, och jag har först gjort en fallande vertikal med migen, samma som tidigare, 4 sömmar på,och bredvid varandra, och jag hade en spalt på ca 2mm.
Bild

På utsidan ser det ut så här;
Bild

Så var det dags för ett hållbarhetstest, traktorn är en ford 4610 med full spruta a´600 kg hängande i lyften, observera att jag lagt en bit järn under också, för att ändarna ska kunna glida lätt, och lättare spräcka denna urusla svets :)
Bild

Vad blev då resultatet?? jo, detta
Bild

Bild
Som synes har inte svetsfogen rubbats alls utan järnet böjde sig bredvid istället. Och nu var det då dags att ta fram vinkelslipen och dissekera, det var svårt att få ett bra kort, men såvitt jag kan se, så är iaf hörnet en enhet hela vägen runt, en svag antydan om var skarven är syns på ena sidan..
Bild

Men jag är inte den som är den så nu hämtade jag ett knippe 48;or, 3,25 mm och ställde tunnan på 125 amp för att testa samma sak med pinnar, först började jag med en fallande vertikal, tror det blev 3 sömmar, och resultatet blev för mitt vidkommande ok,
Bild

Därefter testade jag att köra en stigande vertikal med samma utrustning och inställning, och jag kan bara konstatera,; jag fixar inte det! Delvis kanske för att man sitter med handen en halvmeter bort när pinnen är ny, jag har svårt att få till nåt vettigt alls, så här blev det,
Bild

Så här ser dom ut om man lägger dom bredvid varandra,
Bild
Och eftersom jag varken har tid eller lust att springa runt med vinkelslipen och försöka rätta till foga, så kommer jag att lugnt fortsätta med migen där det behövs, och kunna måla direkt på fogen sen och inte behöva skämmas när folk går runt i lagården sen..
Hej hopp :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Gossebear

#45 » 07:14:09, 24-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

helt klart skall du fortsätta med MIGen.
Jag disikerade din svets lite och markerade vad jag kunde se som inträgning, jag tycker personligen att det ser mycket bra ut både med penetration och med häftnings förmåga.

Jag har säkert fel men, håller det för traktorn ser så snyggt ut så tycker inte jag att det finns skäl till att överhuvudtaget klaga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se