Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Värma saker med gasol

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

Lateralus (trådstartaren)

#1 » 15:47:46, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på och plockar ner och renoverar diverse föremål av metall och har upptäckt att det är suveränt att kunna värma på saker som sitter hårt och/eller fastrostat. Har för detta ändamål köpt en:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... are-17608/

Fick hjälp av en gasoltillbehörsförsäljare att byta kopplingen mot flaskan till en som passar på en flaska som en gång i tiden använts till en gasolgrill. Han varnade mig dock för att det kanske inte skulle fungera helt perfekt... Och gissa vad; det gör det inte heller. :laes_detta:

Måste ha både kranen på flaskan och kranen på brännaren minimalt öppna för att det ska gå att tända och sedan får man vara jätteförsiktig när man justerar upp lågan.

Vad behöver jag för att det ska fungera bättre?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mathiast

#2 » 15:54:43, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ditt problem består väl i att biltema prylen går på butan och gasolflaskan innehåller propan
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

PerJohansson

#3 » 16:03:04, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står ju att den är för gasol, så det är nog inte problemet. Snarare att det är bra mycket högre tryck i en riktig flaska jämfört med engångsbehållaren.

Det som ska till är nog en regulator på flaskan.

Men när du väl får det att fungera som det ska så kommer du bli ganska besviken. För att värma loss skruvar och muttrar behöver du värma till rödvärme, och det klarar inte den där. Då behöver du acetylen+syre och en för detta avsedd brännare.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Anders.B

#4 » 17:17:14, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte är för stora prylar som ska värmas loss så funkar en som på bilden väldigt bra, den har smal och kontrollerad låga. och typ M6-M20 går att rödvärma med den. liksom annat förstås.

Bild
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Lateralus (trådstartaren)

#5 » 17:30:19, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en hel del användning för brännaren i sitt nuvarande skick, så nog räcker den till något :smile:

Vad ska jag köpa för typ av regulator då? :???:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#6 » 19:06:23, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Det står ju att den är för gasol, så det är nog inte problemet. Snarare att det är bra mycket högre tryck i en riktig flaska jämfört med engångsbehållaren.

Är det verkligen det? Gasen är ju i vätskeform i behållaren, och oavsett om det är en liten eller stor behållare påverkas inte det tryck den håller i en sluten behållare. Kanske skiljer lite mellan de olika gaserna/gasblandningarna som kallas gasol och liknande, men ändå inget enormt om jag minns rätt.

Jag misstänker att en stor del av ditt problem är brännaren. Jag köpte en lite dyrare gasolbrännare av märket Campingaz (stavning?) med inbyggd piezotändare som använder engångsbehållare för säkert tio år sedan, en kompis tyckte den verkade smidig så han köpte samma som du på Biltema för ett par år sedan. Hans värmer sämre, går inte reglera lågan lika bra, och är känsligare på justeringen när den ska tändas. Jag hade övervägt att skaffa en bättre brännare, och en regulator som ger lämpligt gastryck.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Lateralus (trådstartaren)

#7 » 19:43:57, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo säkerligen finns det bättre brännare än biltema, snålheten bedrar visheten :laes_detta:

Anledningen till att detta dök upp i huvudet just nu var att jag satt och kollade runt på tradera och hittade den här:

http://www.tradera.com/propanregulator- ... _178372206

Är det typ en sådan regulator jag behöver? (Inte just den, utan en liknande) Tycker att han ska ha lite väl mycket pengar :uupps:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

corre

#8 » 19:49:04, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en sån regulator som gasgrillarna har. är väl 200mbar ut från dom istället för flera bar som kommer från tuben direkt.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#9 » 19:57:54, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller ju att ha grejor som passar ihop först och främst!
Kanske det fanns en avpassad strypning som begränsade flödet i orginalanslutningen!?

Som G-son är inne på, så länge det finns vätska i behållaren är det dess temperatur som bestämmer trycket!
Propan och Butan har väl lite olika lägsta-temp då de kokar och därmed avger gas.
Någon som vinter-vandrare kan erfara vid matlagning..
Blandnings och samlings- ( :mrgreen: ) namn blir 'gasol'
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#10 » 20:25:41, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi använder mycket "gasol" för att värma loss fastrostade delar på vagnar. Har lite olika utrustning men de funkar i allmänhet bra. Men köpte en brännare med slang på Jula den var bara rent skit. Behöll slangen som också var rent skit, ungefär lika smidig som en djupfryst huggorm. :sad: Men om man brottades lite med den så funkade den i vart fall. Köpte en ny och dyr brännare hos vår gasolsäljare, och vilken skillnad! Där fick man verkligen vad man betalade för, satsar nog på en riktig slang och reducering också nästa gång jag hämtar gas.
Köpa billigt i detta fall betydde utebliven funktion, och en massa svärande. :sad:
Senast redigerad av LeifAndersson 22:25:12, 30-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lateralus (trådstartaren)

#11 » 22:19:21, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är det till och med så att det sitter en enklare regulator eller kanske bara en strypning i engångsflaskorna?

Bra att du berättar om dina erfarenheter LeifAndersson! Har sneglat på just de sakerna ifrån Fula...

Jag har inget emot att köpa kvalitetsutrustning, jag glädjs snarare väldigt mycket av att hantera den. Men jag har behov av gasolen kanske 3 gånger per år och det finns saker som jag använder betydligt oftare som jag häldre lägger dom pengarna på. Önskar bara att det fanns en vettig kompromiss... :???:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#12 » 22:22:52, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säljs en del begagnade gasolbrännare av mer kända - eller snarare, mindre ökända - märken på Tradera då och då. Håller man ögonen öppna kan det nog gå göra en bra affär.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

LeifAndersson

#13 » 08:55:26, 31-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däremot den här lilla rackaren är otroligt nyttig. Till att värma krympslang, tina frusna lås, små lödningar och att tända i kaminen med. Har flera stycken och de används dagligen. Ger en bra låga och gaspatronen är ofattbart långlivad. En sådan liten rackare skulle det finnas i varje garage. :thumme:
En av BT prylarna som är oerhört prisvärd.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... met-17612/

:off_topic: Som motvikt kan jag berätta att jag köpte "huvstroppar" av gummi till 640 som monterades i fjol sommar, nu när sidoluckorna skulle demonteras för en liten vårservice brast 5 av 6 stroppar och den 6:a slet jag av i ren ilska!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mathiast

#14 » 09:21:50, 31-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tar vi det en gång till då :vissla:
Gasol är ett samlingsnamn
Det du har i engångburkarna är oftast butan och ibland kan det vara lite propan inblandat för att dom ska gå att använda i minusgrader
Butanet har ett lägre tryck och går därför att lagra i en tunn plåtburk
Propan däremot har ett högre tryck och brukar oftast förvaras i en kraftigare tub

Vid +20 grader ligger butanets tryck på ca 1,2bar och propan på ca 7,5bar

En regulator till tex husvagnar eller gasolgrillar brukar ge 30-50 millibar
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Lateralus (trådstartaren)

#15 » 19:18:10, 02-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att ni reder ut begreppen för en som inte vet bättre! :thumme:

Blir det någon skilnad på temperaturen man kan uppnå med butan respektive propan?

Har spanat en del på tradera efter brännare. Är Sievert ett bra märke? Något man bör tänka på när man köper begagnat?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se