Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Byta botten/stål på skopa

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

fzr100089

#16 » 22:54:31, 06-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill oftast ha lite hängmage på stålet,oftast är stålet rakt eller med lite hängmage från början.
Skopan vänd upp o ner för enklare hantering av stålet(tyngdlagen)
Kolla noga att stålet är jämnt med botten på insidan samt inte är vinklat åt fel håll, häfta noga
Vänd på skopan
Tillverka gavlar/sidor vid behov samt montera o häfta
Använder 2 tons pelar domkraft med förlängnings rör som förspänning/stagning mitt på stål
Om stålet har hängmage bara lite tryck med domkraften för stöd,är stålet rakt så mer tryck till önskad mage
Häfta stål på insida
Vänd på skopan
Svetsa stålet från mitten o utåt växelvis med lite paus mellan för att hålla ner tempraturen
Om botten är utbytt/nya slitribbor svetsas detta nu
Ta paus mellan åt för att hålla ner tempraturen
Vänd på skopan
Släpp trycket på domkraften kolla med rätskiva om det dragit sig åt rätt eller fel håll
Oftast är stålet rakt nu och svetsar man ovansidan så drar det sig garanterat åt fel håll
Sätt i spänn igen beroende på önskad form
Svetsa gavlar/sidor
Kolla med rätskiva
Oftast behövs mer tryck då stålet börjar resa upp sig
Svetsa ovansida stål
Låt svalna
Släpp domkraft
kolla med rätskiva
Om stålet ej har hängmage så kan det gå o sätta i press igen vända skopan samt mer svets på undersida

Detta är mitt förfarande säger inte att det är det bästa utan fungerar bra för mig och ger en kontrollerad process
Stålar om 5-15 skopor årligen
fzr100089
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:07, 15-06-2009
Ort: Avesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H36B



MangeP (trådstartaren)

#17 » 09:16:31, 10-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du använder alltså domkraft och diverse järnskrot för att få en justerbar stötta på mitten mellan stålet och bakstycket. Har jag förstått det rätt då?
Du svetsar alltså undersidan före ovansidan? Brukar du ha stående plattjärn mellan botten och stålet just för att hålla stålet i vinkel eller kommer det bara att få botten att bågna när stålet ändå reser sig om man gör fel?

Jag borde nog ta hjälp av nån som kan. Men jag vill ju samtidigt lära mig. Känner på mig att det inte är den sista skopan jag ska renovera. Kanske får hyra in nån som lär mig samtidigt som vi svetsar på stålet :idee3:

Åter till skopan. Det spårade ju ur fullständigt. Botten var 2cm för kort, så jag fick förlänga den (alltså skopan blir bredare). Men tänkte att man kan ju inte förlänga den 2cm så jag förlängde den 20cm istället så nu är skopan 2,70m. Skar bort sidorna eftersom dom ändå skulle flyttas och var lite för korta så gjorde jag nya, och när jag ändå gjorde det så passade jag på att skarva på bakstycket neråt (och åt sidorna) för att få fästet lite högre, lastaren tog nästan i backen när man hade skopbotten plant mot backen. Så man kan ju minst sagt säga att det spårade ur. Men jag tror det blir en desto bättre skopa :thumme:
Dock är min telefon på lagning så det blev inga bilder. Får väl lägga in nån bild på färdig skopa sen när telefonen är tillbaka (om skopan är fördig :grin: )
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845

fzr100089

#18 » 21:41:53, 10-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp justerbar stötta samt rätskiva för kontroll av rakhet
Du har fattat rätt!
Undersida före ovansida
Lägger stående plattjärn eller annat lämpligt för stöd vid montering av stål,använder även kortare rätskiva för rakhets kontroll mot botten
Oftast behöver botten riktas innan häftning mot stål med lämplig extra justerbar stötta eller spärrblock
Svetsar sällan häftor i de stående plattjärnen utan fixerar stålets lutning/rakhet mot botten med rejäl häftning mot sidostycken

20 mm för kort skulle jag inte brytt mig i men man måste ändå ha koll på ev förändring av skoplängd innan stålet skärs bort
Om man inte har rätt bredd eller vill förlänga botten så skärs ej hela stålets bredd bort,dock måste stålet ej vara för sned slitet
Man ska alltid försöka eftersträva så lite värme tillförsel som möjligt,en kort förlängning av botten brukar oftast resultera i krokig botten, då bättre byta hela botten eller större bit

Om skopa görs till kund så kan konsekvensen bli rätt spännande om man ökat volymen med förlängd botten
fzr100089
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:07, 15-06-2009
Ort: Avesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H36B

MangeP (trådstartaren)

#19 » 23:29:54, 14-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev kanske lite otydligt där men den nya bottenplåten var alltså 20mm för SMAL (skopa 252cm bred och botten 250cm). Hade inte gått att svetsa dit den. Därav rejäl breddning eftersom skopan redan var i smalaste laget. Men stort tack för stålbyteslektionen :thumme:
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845

fzr100089

#20 » 00:55:13, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då fattar jag.....
Finns många sätt att utföra stål/botten byten säger inte jag gör rätt o någon annan gör fel utan är bara snäll o berättar hur jag gör.
fzr100089
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:07, 15-06-2009
Ort: Avesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H36B

MangeP (trådstartaren)

#21 » 11:25:50, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det så, alla sätt är ju bra utom dom dåliga :)
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se