Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar[Bussar] Drivlina

Haveri på Voith automatlåda, hjälp!

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på bussar här

Robert T (trådstartaren)

#1 » 00:46:17, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är med i en förening som heter Svenska spårvägssällskapet och namnet till trots så har föreningen ett ganska stort antal veteranbussar. Allt arbete sker ideellt och trafikintäkerna går till bevarandet av gamla bussar och spårvagnar.

I somras havererade växellådan på en av föreningens Leyland Atlantean dubbeldäckare från 1967 och delarna som ni kan se nedan är skadade enligt verkstaden. Föreningen har lokaliserat reservdelar men tyvärr till ett pris som inte är aktuellt.

Växellådan heter Voith DIWA 502-3

Är det någon som vet var man kan hitta reservdelar till ett rimligt pris, eller kanske reparera befintliga eller nytillverka, alternativt om man kan stoppa i en annan växellåda... Föreningen har två av dessa bussar och ännu en finns bevarad så vitt jag vet så i mina ögon kan det vara ok att frångå orginal, men det får ju i så fall fattas ett beslut om det i föreningen. Denna växellåda är tvåstegad så den är inte helt optimal på landsvägen, dock är bussen ganska motorsvag dessutom.

Alla förslag och inputs välkomnas, det är en helt underbar buss som får många blickar på sig när man är ute och kör! :-)

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170110/648775535ab4cc8b46d3ad0bbd27b1d8.jpg
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Ehnebom

#2 » 08:08:01, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni kollat med Voith om dom själva kan sponsra?
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#3 » 09:15:47, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sponsra ??? :)

Dinet i Italien, någon som kollat med dom angående reservdelar till diwa 502?

Prislappen på reservdelar via tillverkaren är som Ahlsells prislista X10
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#4 » 10:15:31, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det som är skadat då? Jag ser nån antydning till att det gått varmt men inga spår av nåt generalhaveri?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

överlass

#5 » 10:27:56, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det saknas kugg nere till vänster i bild
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

MN

#6 » 11:23:40, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkar vara en udda konstruktion http://muzeumapa.pl/wp-content/uploads/ ... -502-3.pdf så frågan är om inte byte till ngt nyare typ detta skulle funka? http://forum.bustalk.info/viewtopic.php ... 9b0b042d6c

Måste ju stå massor av bussar man kan plundra på delar?

M




Laddade upp filen hit:
Voith DIWA transmission 502-2/502-3 manual
/Holger

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Robert T (trådstartaren)

#7 » 19:16:02, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen var det en reservlåda man hade som skulle kostat 13000 euro i reservdelar. Befintliga lådan kostade bara 6500 euro i reservdelar samt med all verkstadstid blev det en bit över 100 000 svenska kronor... :(
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#8 » 00:33:49, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det går inte att bytta ut den då mot en annan låda då? ingen som kommer se den en då?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Robert T (trådstartaren)

#9 » 05:40:38, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:det går inte att bytta ut den då mot en annan låda då? ingen som kommer se den en då?

Mycket möjligt men tyvärr står bussen utomhus och den behöver lagas för att kunna köras hem. Finns väl heller ingen som harn tid att experimentera med nyare växellådor i nuläget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#10 » 12:03:40, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du testat engelska forum?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Per-Olof_Masgård

#11 » 15:31:48, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en duktig skåning som heter Erling. Han har ett företag som heter Bombax.

Han har jobbat och renoverat lådor länge länge. Testa och se vad han kan säga.

Mvh

Per-Olof
Per-Olof_Masgård
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:54:52, 28-04-2011
Ort: Vestby Norge/Gagnef Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania k82 1987
Volvo fl616 1988


Återgå till [Bussar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se