Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Automatiska släckningssystem i verkstan?

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

fretchi

#16 » 21:51:41, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog hållit mig till vatten som släckmedel ändå.

Det kanske inte minskar skadorna, men de blir i alla fall av en annan karaktär, samtidigt som jag misstänker att försäkringsbolagen borde vara mer tillmötesgående när det gäller skador från brandsläckningen, än från branden i sig.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Stridis2

#17 » 23:13:45, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi diskuterade brandlarm i en annan tråd för inte så länge sedan. Jag tror på ett brandlarm som stängs av när man är i lokalen men startas automatiskt när man lämnar. Skulle lokalen vara för rökig så går larmet direkt, men denna typ av fellarm är inte speciellt allvarliga. Men går larmet en halvtimme efter man lämnat är det fara å färde!

En sak jag funderade över efter en brand i pannrummet i förra huset var sprinklers, men ett problem som jag ser är att i alla fall de enklaste bara fortsätter att spruta tills vattnet tar slut. Man kunde kanske ha ett manuellt manövrerat sprinklersystem. Om brandlarmet går och man rusar till lokalen för att konstatera en kraftigt utvecklad brand så finns en stor kran att öppna på husets utsida.
Har även haft funderingar på att ha en bensindriven spruta stående kopplad med spolslang samt sugslang att skicka ner i poolen så man lätt kan dra igång den och göra punktinsatser. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

braha

#18 » 08:26:45, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett system är väl det enklaste kravet:
Måste kunna släcka allt ,när ingen människa är närmare än 5 km nattetid!
Varför annars ha det?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Stridis2

#19 » 10:12:21, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis är det bra med automatiska system, men frågan är vad det kostar, plus en ännu viktigare fråga nämligen varför branden startar.
Min tanke med manuellt system är bra då det är en brand som startar efter man svetsat i lokalen (med tanken att man går iväg för att äta middag eller hålla kväll. En elektronisk brandvakt efter heta arbeten alltså). Eftersom man styr manuellt är det ett billigt system att bygga samt man kan begränsa vattenskadorna eftersom man kan stänga när det värsta är släckt och gå in och göra sista eftersläckningen för hand.
Om branden uppstår av elfel, sabotage eller liknande som kan komma när som helst så är mitt system värdelöst.
Jag har fått för mig att sprinklers inte i första hand installeras för att släcka bränder utan för att kyla luft och rök så mycket att man kan rädda människoliv. Gas och lättskum är inte optimalt som släckmedel till fibrösa bränder. Lättskum vill jag minnas behöver vara frostfritt. Vatten ger stora följdskador, plus att det måste alltid vara frostfritt och man måste ha tillgång till mycket vatten under kort tid. Pulver (vet inte om det finns automatiska pulversystem men som handsläckare) är inte heller optimalt till fibrösa bränder, kan ge stora skador på el / elektronik och är allmänt ett elände att sanera efter. Det är svårt att veta vad man ska satsa på.
Det hade varit intressant att veta kostnaderna för olika automatiska släcksystem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Towil

#20 » 11:36:10, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släck gas kräver väl att rummet är något så när slutet så att det kan uppnå en viss koncentration. I en verkstad kan ju portana stå öppna och då åker väl gasen rakt ut i det fria.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Christian.Sundström

#21 » 17:15:48, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Givetvis är det bra med automatiska system, men frågan är vad det kostar, plus en ännu viktigare fråga nämligen varför branden startar.
Min tanke med manuellt system är bra då det är en brand som startar efter man svetsat i lokalen (med tanken att man går iväg för att äta middag eller hålla kväll. En elektronisk brandvakt efter heta arbeten alltså). Eftersom man styr manuellt är det ett billigt system att bygga samt man kan begränsa vattenskadorna eftersom man kan stänga när det värsta är släckt och gå in och göra sista eftersläckningen för hand.
Om branden uppstår av elfel, sabotage eller liknande som kan komma när som helst så är mitt system värdelöst.
Jag har fått för mig att sprinklers inte i första hand installeras för att släcka bränder utan för att kyla luft och rök så mycket att man kan rädda människoliv. Gas och lättskum är inte optimalt som släckmedel till fibrösa bränder. Lättskum vill jag minnas behöver vara frostfritt. Vatten ger stora följdskador, plus att det måste alltid vara frostfritt och man måste ha tillgång till mycket vatten under kort tid. Pulver (vet inte om det finns automatiska pulversystem men som handsläckare) är inte heller optimalt till fibrösa bränder, kan ge stora skador på el / elektronik och är allmänt ett elände att sanera efter. Det är svårt att veta vad man ska satsa på.
Det hade varit intressant att veta kostnaderna för olika automatiska släcksystem.


Tror du är inne på rätt spår.

Kan också skapa en falsk trygghet så det slarvas ännnu mera vid heta arbeten.

A -O måste ändå vara det förebyggande arbetet.

Men ska man ha nått så skulle jag välja ett torrlagt spinkersystem med manuel utlösning kopplat via det vanliga kommunla vattnet. Sen en extra brandslangskoppling på utsidan så man kan koppla från brandbil om man inte vill rökdyka.

Finns även självutlösande pulverläckare man kan hänga upp som funkar som pulversprinkler.

https://www.brandfast.nu/produkt/punkts ... HYQAvD_BwE
"Trying is the first step towards failure"
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#22 » 17:58:44, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fyllt och servat ett antal hundra pulversläckare. För att göra en lång historia lite mindre lång så skulle jag tveka att utlösa en pulversläckare i en verkstad om det inte är absolut nödvändigt. Att ha det som sprinklersystem låter ännu mindre kul...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#23 » 18:24:47, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gånger jag har fått sanera efter pulversläckare (1 kg självutlöst pga skakningar inne i kupén på en bil, 3 kg använd för att släcka en motorrumsbrand), så har det inte varit något större problem. Det gick bra med dammsugare respektive trädgårdsslang. Motorrumsbranden blev för övrigt släckt i ett så tidigt skede att bilen kunde fortsätta för egen maskin (dock osanerad) efter en halvtimmes skruvande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busholle

#24 » 22:18:55, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bekymret med pulver är att problemen aldrig riktigt tar slut. Det är ungefär lika korrosivt som konstgödsel och lär äta på allt den kommit i kontakt med.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Stridis2

#25 » 22:45:54, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet det har skrotats några svetsmaskiner efter slarvigt använda brandsläckare och hört om en industrirobot där man pratade om skrotning av samma anledning. Roboten har jag inte hört hur det gick för.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ord bind

#26 » 23:36:21, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns något som heter fogmaker som ersatte halon i skogs och entreprenadmaskiner. Den finns med automatisk aktivering utan elbehov.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

DennisCA

#27 » 11:44:18, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:
Mattias Petterson skrev:
rospigg skrev:Skum kan jag då tusan inte rekommendera, då brandkåren hävde på den för att skydda en intilliggande byggnad, och sen då...
Jo, skummet letade sig ner i brunnen för dricksvatten.
(och med en kommun som ansvarar för sina brandmän, så vet jag att dom inte ansvarar för det som brandmännen ställer till! GRR)

Smakar vattnet skumt nu? Är väl typ diskmedel?


Typ diskmedel. :sad: Finns tyvärr ganska många ställen där vatten är förstört pga skum. Tex https://www.nyteknik.se/miljo/har-komme ... en-6393829
Ronneby mm.


Låter som det borde förbjudas, är väl nog bättre huset brinner ner.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

mattiaz

#28 » 12:21:58, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Ang branden i Hamre så ska den nog inte användas som måttstock hur skum, eller mer korreket CAFS ska användas. Det var mycket som gick på tok där. :back_to:

Gällande släckning i verkstad så skulle jag titta om det gick att fixa någon form av högtrycksläckning (vattendimma). Då blir det minimalt med vattenskador och mycket hög kylförmåga.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

ja-bond77 (trådstartaren)

#29 » 13:33:07, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med lokala https://sammutec.fi/ ... De brukar inte montera gassystem(koldioxid/argon/argonite) då det är betydligt billigare och behövs mindre gasflaskor med aerosolsystem sas det. Aerosolsystem är gassystem där även pulver blandas in. Dock är deras system inte bestående av liknande pulver som i pulversläckare. Deras system menades vara harmlöst för elektronik, bara ett pulver lämnar efter branden som kan blåsas bort... 23000€ för gasen lite grovt tillyxat... Känns lite väl mycket... Den pengen räcker ju inte evigt utan ska ersättas vid en utlösning.

Men är det inte just pulverdelen i pulversläckare som är problemet, oavsett kemikalie? Fina pulverrester som man inte når binder fukt och kretskort och kontaktytor oxiderar...?

Det finns så herrans många system... :snow:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#30 » 13:48:00, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tolkar det som att vissa pulver både är korrosiva och leder ström i viss mån, därför det inte lirar så bra med elektronik.
Sen är det väl i tillägg det du säger att även ett neutralt pulver binder fukt.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se