Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Maskinbesiktning

32 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

jon anders olsson

#31 » 23:18:20, 11-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Robban: Efter min dialog med SMP och det man läser här så verkar det faktiskt inte alls omöjligt. Det känns som att inget längre kan förvåna mig.

Undras hur många tusenlappar man får räkna med bara för att anpassa maskinerna och få dem godkända för att använda yrkesmässigt.

Facket har säkert lyckats få bättre vilkor för många anställda runt om i landet, men tänk vad många som faktiskt backat eller fått lägga ned på allt strängare krav. Det är helt vansinnigt.

Jag menar, vem fan har CE-märkning på alla sina grävmaskinstillbehör. Hemmagjorda skopor... vem tusan ansöker om en CE-märkning för sådant? Jag lovar att alla här bryter mot reglerna på ett eller annat sätt. Vissa mer än andra. Hur är det möjligt att veta? Djungel! Det enda jag vet med säkerhet är att man egentligen skulle behöva ta hem någon nisse från SMP och låta dem gå igenom allt i detalj, men vad skulle det kosta? Det innebär ju faktiskt att man istället låter bli.

Man kanske inte skall ta in grävaren i firman utan köra svart 100% istället? :) Nej, skämt åsido, men jag FÖRSTÅR verkligen att det förekommer med detta virrvarr av bestämmelser som man tydligen inte ens kan få på papper :klia:
Jag håller fullständigt med dig om de du säger, de är alldeles för krångligt med alla märkningar mm. vad ska man göra?? jag skulle inte ha råd att få alla märkningar och besiktingar hit och dit på min maskin, de blir alldeles för dyrt!!! den dagen jag har tid och råd att göra alla kontroller på min maskin så ska jag överväga att göra de, men som de känns nu så SK*T*R jag i de, jag kör ändå :laes_detta:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator

Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Iznogoud

#32 » 19:19:55, 01-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter en antik tråd, en av arbetsgivarna jag kör för har alla maskiner ( hjullastare/grävare ) besiktade enligt dekal på hytten medans den maskin jag kör nu knappast genomgått en besiktning dels p.g.a skicket och dels avsaknad av dekaler.

Spärrfunktioner för ex.vis P broms och växel saknas helt, belysningen är väl okej nu på sommaren då solen lyser, under Höst - Vår är tillvaron rätt mörk... Gafflarna funkar väl rätt bra så länge ena gaffelbenet inte ramlar av gaffelstället ....

Vad gäller egentligen kravmässigt för en maskin som körs av anställda?
Länken till av.se tidigare i tråden fungerar inte längre.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet