Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Mörbultad.

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

cekstam

#16 » 23:12:25, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst så anmärker jag inte på någon enskild individ alls, jag vill bara få det här sagt.

Jag tycker sånt här diskuteras vecka ut och vecka in, om nu Kjell vill dela med sig av detta så finns det ingen anledning till att anmärka på det, jag har t.ex. inte sett Kjell vara inne i trådar som han tycker är ointressanta och "spammat".

Consensus:
Om du inte vill läsa så skit i det då, men racka inte ner på folk för att dom skriver saker. Oavsett om du tycker att det är passande eller inte.
Om man sen har åsikter om i vilket forum detta ska eller inte ska ligga i så ha det, men sluta gnäll på att folk faktiskt skriver inlägg.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106



breheim

#17 » 23:35:36, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen slump att det krävs moderatorer på internetforum.
Läsvärdet på ett forum devalveras med spretiga och osammanhängande inlägg.

Och i just detta fall kan man ju kanske ha åsikten att stycket om väghållning m.m. kan ligga i rätt forumdel.

Men det förstör strukturen rätt mycket när man pratar om vitt skilda händelser i samma inlägg. Det öppnar sällan upp för givande diskussioner.
(Även om jag knappast tillhör de flitigare skribenterna)

Väghållningen må vara.
Vinterkräksjukan är hemsk
Grabbens legobygge är intressant, det ser jag personligen gärna bilder på men kanske i modell-delen.
Matlagningen...?
TV-tablån...?

[stäng tråden.. förhoppningsvis innan jag klickar på "send"]
Hockeyn gick ju ändå åt h-vete
breheim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:00:12, 07-01-2008

Marcus

#18 » 23:48:33, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Låt vara! Jag ramlade i snön häromveckan jag med, klev ur bilen med en 20 liters oljedunk i var näve och marken bara försvann under mig. Dammade bara i skinkan så jag var glad att jag klarade svanskotan!


Jag är mest glad att Nixs kom tillbaka med förnyad energi...!!

Kul! :thumme:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

jon anders olsson

#19 » 23:48:56, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ekstam skrev:Först och främst så anmärker jag inte på någon enskild individ alls, jag vill bara få det här sagt.

Jag tycker sånt här diskuteras vecka ut och vecka in, om nu Kjell vill dela med sig av detta så finns det ingen anledning till att anmärka på det, jag har t.ex. inte sett Kjell vara inne i trådar som han tycker är ointressanta och "spammat".

Consensus:
Om du inte vill läsa så skit i det då, men racka inte ner på folk för att dom skriver saker. Oavsett om du tycker att det är passande eller inte.
Om man sen har åsikter om i vilket forum detta ska eller inte ska ligga i så ha det, men sluta gnäll på att folk faktiskt skriver inlägg.

-ekstam
Tänk om alla medlemmar skulle starta nya trådar om vardagliga saker som hänt, tex...
"Idag tappade jag en apelsin på golvet"
"jag och min mormor badade idag"
"jag skulle äta ärtsoppa idag men de blev brunabönor istället"
"toalettpappret har tagit slut"
osv...


här är några liknande trådar till som finns påriktigt...
Mörbultad.
T Banans röda linje.
Barnbok Som jag tänkt skriva.
Moderator.

skulle alla börja skriva sånt så skulle Maskinisten kunna heta nånting annat, tex "snackaskitisten". Sådana typer av forum finns de redan massvis av!

på de här forumet pratar man huvudsakligen om maskiner mm!!!!

ett alternativ är att Kjell.k skapar en tråd som heter "Kjell.k´s liv o leverne!" där han kan skriva sådana typer av inlägg istället för att skapa en ny tråd hela tiden!

OBS! jag menar inge illa med detta :)
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

cekstam

#20 » 23:55:39, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:OBS! jag menar inge illa med detta :)


Nej, det gjorde inte jag heller :)

Och jag håller till 100% med om ovanstående punkter, men det är ju faktiskt inte bara sådant som Kjell skriver om, utan han har ju faktiskt också riktigt relevanta trådar som uppskattas av många, och vi har ju alla våra egenheter.

Skitsaksamma igentligen, jag tycker bara att den dåliga stämning som alltid kommer upp iom att sådana här inlägg ska kritiseras inte tillhör eller repesenterar maskinisten.net på något sätt, det var väl mest det jag menade med att man inte behöver läsa dessa inlägg om man inte kan hålla sig från att skriva spydiga svar.

-ekstam
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

63an

#21 » 00:13:52, 12-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan faktiskt vara lite tolerant, alla är inte Stockholmare som Kjell, det blir en viss stil o prägel på 08orna. :wave:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#22 » 00:38:27, 12-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, klockan är mycket och jag är trött. Jag var ett tag orolig för att tråden skulle resultera i gräl men det gjorde den inte.
Nu ska jag strax sussa och ni ger f*n i att bli osams!
Jag säger som H:
Var snälla mot varandra!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#23 » 10:16:22, 12-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, nu har alla sagt sitt, eller?
:back_to:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mikael.Johansson

#24 » 11:56:26, 12-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ämnet här är väl förmodligen att rätt många personer klagar på dålig snöröjning. Det skall i princip bli sommarväglag efter plogen. O.s.v.
Men om ni ramlar eller kör i diket så är det alltid ert eget fel.

Använder man skallen till något annat än att trilla på så går det ofta bättre.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Kjell.K. (trådstartaren)

#25 » 12:53:44, 23-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är tacksam om det ej snålas på stålet, gnistor ska yra. :D

Ett tag på 90-talet snålades det med stål i Odensala och Vidbo, resultatet blev att vägen blev som värsta traktorvägen. :(

Sedan blev det bättre igen, varför vet jag inte, men troligen kom det in klagomål och då sänktes plogen till sin rätta nivå. :smile:

Det kan vara så att de som plogar på Lidingö har blivit tillsagda att snåla på stålet, för att sänka ljudnivån, eftersom det bitvis är ganska tätbebyggt, i så fall tycker jag ledningen borde tänka om. :skriva:

Har fortfarande problem med ryggen, känns mest vid lyft. Jag undviker att lyfta, men det går inte att undvika helt, jag jobbar vidare etc. Jag inbillar mig att ålder har sin betydelse också, ju äldre ju sämre läkkött. :|
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

dc_lindberg

#26 » 14:20:56, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:I natt var det snöoväder här i Stockholmstrakten.
Jag slog på skalle. :sad:
Känner mig mörbultad.
Först tänkte jag nästan åka hem, men när jag suttit en stund i bilen fortsatte jag med tidningsutdelningen.

Har lite svårt i vissa rörelser, slog i svanskotan. :sad:
Traktorerna plogade med så dåligt skrap att det var svårare att ta sig fram efter än innan de plogade, blev halt och en del snö kvar. :sad:

Där jag slog på skalle, på rygg, var det inte plogat på ett bra tag, kanske de plogat med dåligt skrap där med och sedan nysnö åvanpå. Fast jag körde bara i gångfart mitt för lådorna kanade bilen, där det lutade var det svårt att få stopp på bilen innan nästa låda, nästan. :mrgreen:

På ett ställe mötte jag tre traktorer i rad och endå dåligt skrapat. :uupps:

Inte nog med det, min fru har troligen åkt på vinterkräksjukan, fast hon har inte kräkt, utan mått ruskigt dåligt i mellanåt. = en till :sad:
...


Hur har det gått under dessa år?
Taket är högre på Maskinisten idag ;-)

Du fick aldrig svar på din egentliga fråga, vilken jag tolkar ur din text till att bli:
- varför skrapar de inte undan snön ordentligt, utan lämnar en yta av hårdpackad snö ?!

Svaret är så enkelt så att du har varit inne på det i senare inlägg:
- kr/km täcker inte kostnaden för nytt skrapstål (enligt vad jag hört personligen).
När väghållarna drog in ersättningen för skrapstål, då höjde självklart plogarna upp sina blad.

Hur nationalekonomiskt smart detta beslut var kan man fråga sig... fall olyckor kosta multum för samhället... men pengarna för de kostnaderna kommer ur en annan kassa... (att det rör sig om samma skattepengar tycks politiker inte begripa...)

+++++++++++++++
Detta var det äldsta inlägget i de jag svarat på, och som visade sig vara obesvarat sedan dess. Så, "Curiosity ... the Cat ;-)"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#27 » 14:51:13, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt var tydligen inte bättre förr! Det var ju ändå ungefär vid den tiden jag hamnade här, men sådana saker har jag ändå inga minnen av. Även om innehållet var annorlunda då så var definitivt också tonen det! Kan det varit så att man själv bara följde vissa trådar som man tyckte var intressanta, och inte greppade helheten riktigt. Fanns det mer av det där slaget så fattar jag inte hur det kom sig att man sökte sig hit? Forumet var ju mer teknikinriktat då, men det rättfärdigar ju inte att inslag som då kanske föll lite utom ramen kunde bemötas med något som kan liknas med något som skulle kallas mobbing i dag? :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#28 » 14:51:47, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han har nog lämnat in? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se