Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Mörbultad.

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Kjell.K. (trådstartaren)

#1 » 19:35:10, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

I natt var det snöoväder här i Stockholmstrakten. Jag slog på skalle. :sad:

Känner mig mörbultad. Först tänkte jag nästan åka hem, men när jag suttit en stund i bilen fortsatte jag med tidningsutdelningen. Har lite svårt i vissa rörelser, slog i svanskotan. :sad:

Traktorerna plogade med så dåligt skrap att det var svårare att ta sig fram efter än innan de plogade, blev halt och en del snö kvar. :sad:

Där jag slog på skalle, på rygg, var det inte plogat på ett bra tag, kanske de plogat med dåligt skrap där med och sedan nysnö åvanpå. Fast jag körde bara i gångfart mitt för lådorna kanade bilen, där det lutade var det svårt att få stopp på bilen innan nästa låda, nästan. :mrgreen:

På ett ställe mötte jag tre traktorer i rad och endå dåligt skrapat. :uupps:

Inte nog med det, min fru har troligen åkt på vinterkräksjukan, fast hon har inte kräkt, utan mått ruskigt dåligt i mellanåt. = en till :sad:

Grabben bygger traktor i lego. :wink:
Här om dagen var det en legotröska, bra komliment till rymdskeppen. :)

Nu strax mat, pasta med köttfärssås och saltgurka och sedan, Vem vet mest, på TV. :)

Svaret på TV programmets fråga kanske är Jan G O. :mrgreen:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.



nixs

#2 » 20:17:14, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med skallen nu då Kjell? Hur gick det till egentligen när du slog dig? Var du ur bilen och gick och ramlade eller hur gick det till egentligen? Det framgår inte direkt av det du skrev vad det egentligen var som hände. :wave:

Vi får hoppas frugan kryar på sig fort så det blir lite fart på "markservicen" hemma då! :slag: :mrgreen:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson

#3 » 20:22:36, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så är det.
Det kan bli halt ibland på vintern, här i Sverige.

Du kanske skulle kolla med läkaren så att du inte går omkring med något brutet.
Deus es machina inversus.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

k-g

#4 » 20:29:58, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det på arbets tid du slog dej ska du gå till läkare och få dina skador doumenterade för om det är arbetstid så är det en arbetsplats olycka och får du men senare i livet får du ingen ärsättning om det inte är dokumenterat
Användarvisningsbild
k-g
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:02, 17-12-2007
Ort: åmål
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kjell.K. (trådstartaren)

#5 » 21:05:23, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag ska göra en anmälan och fylla i ett formulär i natt, när jag jobbar.

Det var uppförsbacke och snövallar, så jag gick ut för att gå till två lådor, på väg från andra lådan mot bilen, nedför, halkade jag omkull och slog i svanskotan, tror jag. Skrev att jag slog på skalle, men själva skallen klarade sig, trots allt. :)

Trots lite mör försöker jag sköta markservicen något så när hemma, nu snart tömmning och fyllning igen, av diskmaskin. :)

Tack för omtanken. :thumme:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

David Johansson

#6 » 21:26:11, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket gnäll med...

Alla har vi väl slagit dit nån gång på vintern när det är halt, inga ben brutna eller blod som rinner så är det ju inte mycket att gnälla över. Förstår inte riktigt syftet med tråden om jag ska vara ärlig.
Användarvisningsbild
David Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:41, 17-08-2007
Ort: Blekinge
Maskintyp: Hjullastare

jon anders olsson

#7 » 22:41:36, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:I natt var det snöoväder här i Stockholmstrakten. Jag slog på skalle. :sad:

Känner mig mörbultad. Först tänkte jag nästan åka hem, men när jag suttit en stund i bilen fortsatte jag med tidningsutdelningen. Har lite svårt i vissa rörelser, slog i svanskotan. :sad:

Traktorerna plogade med så dåligt skrap att det var svårare att ta sig fram efter än innan de plogade, blev halt och en del snö kvar. :sad:

Där jag slog på skalle, på rygg, var det inte plogat på ett bra tag, kanske de plogat med dåligt skrap där med och sedan nysnö åvanpå. Fast jag körde bara i gångfart mitt för lådorna kanade bilen, där det lutade var det svårt att få stopp på bilen innan nästa låda, nästan. :mrgreen:

På ett ställe mötte jag tre traktorer i rad och endå dåligt skrapat. :uupps:

Inte nog med det, min fru har troligen åkt på vinterkräksjukan, fast hon har inte kräkt, utan mått ruskigt dåligt i mellanåt. = en till :sad:

Grabben bygger traktor i lego. :wink:
Här om dagen var det en legotröska, bra komliment till rymdskeppen. :)

Nu strax mat, pasta med köttfärssås och saltgurka och sedan, Vem vet mest, på TV. :)

Svaret på TV programmets fråga kanske är Jan G O. :mrgreen:
Med tanke på dina trådar och inlägg Kjell_k så kan jag rekomendera den här sidan... http://www.jourhavande-medmanniska.com/ där kommer du garanterat hitta fler som förstår dig än här på Maskinisten! :)
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

MickeW

#8 » 22:42:39, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och lika förvånad blir man varje gång det står i kvällspressen, att vintern överraskade trafiken, snö oväder förorsakade kaos i trafiken. Har inte vintern kommit med snö och halka de senaste 10000 åren, så rätta mig om jag har fel....

På vintern skall det vara halt..... :snow: :snow:
MickeW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:45, 25-11-2006
Ort: Kristinestad
Maskintyp: Lastbil
Maskin: VOLVO BM LM218
VOLVO BM LM641 (projekt)
VOLVO BM LM840
VOLVO BM 830S
SCANIA 85 Super
CASE 1394
ARA 131B

Kjell.K. (trådstartaren)

#9 » 22:43:40, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det var mer en berättelse. Anmälan gör jag endå, ifall problem skulle uppstå senare. Jag provar att jobba inatt, jag tror det kommer att gå bra.

Däremot gnäller jag på plogningen, men inte där jag halkade omkull, där det gått ett tag, utan där det var nyplogat och bilen knappt tog sig fram.

Edit: Ja det är nog en bra tråd. :)

Det blev en gnälltråd, men jag vill förtydliga att i det stora hela är det ingen större "fara på taket". :thumme:
Senast redigerad av Kjell.K. 22:47:31, 11-03-2009, redigerad totalt 1 gång.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

David Johansson

#10 » 22:47:29, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:Med tanke på dina trådar och inlägg Kjell_k så kan jag rekomendera den här sidan... http://www.jourhavande-medmanniska.com/ där kommer du garanterat hitta fler som förstår dig än här på Maskinisten! :)


:lmao: :lmao: :lmao:
Användarvisningsbild
David Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:41, 17-08-2007
Ort: Blekinge
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#11 » 22:53:07, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan faktiskt inte undvika att le lite åt Davids och JAO:s inlägg.
Kjell, alla förstår att du är irriterad på bristande snöröjning men frågan är om det i sig är ett ämne för Maskinisten?
Ser man det som en diskussion om arbetsmiljö och -säkerhet så hör det nog hemma här. Men alla vet att det oftast är halt på vintern. Vi vet också att det kan göra ont som s*t*n. Och vi lider med dig och jag är övertygad om att ALLA här är glada att det inte är värre.
Skulle vi alla beklaga oss över bristande snöröjning så finge vi nog ändra namn på forumet. Däremot tycker jag att det är ok när det är i samband med nåt annat, typ i Dagboken dit jag ska nu och beklaga mig över dålig snöröjning.

Lycka till med läkningen!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Kjell.K. (trådstartaren)

#12 » 22:55:57, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. :thumme:

Om jag själv får gissa är jag nog bara lite öm, om några dagar är det nog full fart igen, känns inte som någon allvarlig skada. :)
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#13 » 23:05:58, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra, då kan vi avsluta den här tråden antar jag?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#14 » 23:08:07, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt vara! Jag ramlade i snön häromveckan jag med, klev ur bilen med en 20 liters oljedunk i var näve och marken bara försvann under mig. Dammade bara i skinkan så jag var glad att jag klarade svanskotan!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

David Johansson

#15 » 23:08:44, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Robban detta borde vara avklarat nu, packa ihop tråden det finns inget mer att tilläga.
Användarvisningsbild
David Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:41, 17-08-2007
Ort: Blekinge
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se