Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Läsglasögon, hur i...

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 23:24:41, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är jag den enda gubben på detta forum?
Jag har i vart fall ett typiskt gubbproblem, nej inte det! Det andra, jag kan inte se skarpt på nära håll längre.
Det är så irriterande. Bökigt när man ska svetsa eller göra något där man behöver skyddsglasögon, för då måste man ju nästan alltid kunna se på nära håll. Skyddsglasögon och läsglasögon funkar inte, immar bara igen. Då får läsglasögonen bli skyddsglasögon och man kisar lite för att inte får studsande sprut i ögonen, inte bra.
Eller när man kryper under eller i en maskin och det man vill se hamnar utanför glasögonen och man kan inte vrida huvet tillräckligt för att det ska hamna i synfältet genom glasen.
Eller när man tittar upp och blir snurrig för att man inte kan fästa blicken nånstans, för allt är för långt bort och blir bara suddigt. Man försöker gå från arbetsbänken till något annat och snubblar på allt för att det inte syns varken genom glasögonen eller täcks av bågen.
Hur gör ni? Några bra tips?

Enda fördelen är att jag inte längre kan se hastighetsmätaren när jag kör bil, så det får gå på känn. Jag kör lagom fort. :mrgreen:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



joeri91942

#2 » 10:16:34, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, vill du ha full sikt åt sidor (utan att vrida huvet) och kunna använda skyddsutrustning så har jag egentligen bara ett förslag.. linser. Fast då finns det risk att du måste ha glasögen för längre avstånd när du har linserna i

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

63an

#3 » 10:40:17, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nääh! Du är inte enda "gubben"! Jag köper Claas i sjöns billiga, några åt ggn. man bryter ju så lätt sönder när man håller på o knölar på trånga ställen.... man behöver ju inte se allt heller man kan känna sej fram i mörkret, är de mjukt o varmt då har du hittat rätt! :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#4 » 10:58:41, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det också 63:an. Brukar ha glasögonen i bröstfickan på hängselbyxorna, Men den sitter för lågt, nedanför bröstvårtan, så varje gång man tagit i och brottats med något så är glasögonen krokiga eller trasiga. På västen och jackan sitter bröstfickan högre upp, så då går det bättre.
Jag har ett helt gäng 10-kronors från Ö&B, alla styrkor för olika ändamål.
Har också upptäckt att jag inte kan spika med glasögon på. Något med brytningsfel eller avståndsbedömning. Missar eller kröker spikarna. Men att slå för fullt på suddiga spikar som man knappt ser det går bra. Det tokiga är jag måste ha glasögonen när jag sätter dit spiken så att jag ser var den hamnar, åtminstone när det är lite finsnickerier. Så glasögonen åker jojo mellan pannan och näsan. :x
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#5 » 11:46:59, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spik i foten? Spikar de gör man på känn! De finns rem att sätta på skalmarna, funkar bra ofta, då slipper man trampa sönder dem, jag är ju högerskytt, samtidigt har jag fått mina smälla av repstumpar o verktyg i yngre dar på vänster öga, så lite tur har man haft trots allt, men med åldern kan man ju inte på allvar räkna med förbättrad syn, då ska du nog kolla hos en riktig optiker, det gjorde jag, det var skrämmande när han ställt in provlinserna, då han bad mej läsa på en rad, men jag hade fått syn på nedersta raden som visade tillverkare o årtal, den läste jag upp o glasögonen blev lika bra.... Så 2000 fattigare o bra syn, eller pengar i pluskan o famla vidare, "hä bare å åk"! :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Rover

#6 » 16:50:36, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glasögon är något som man tyvärr måste leva med. Har tre par- dubbel-
slipade normalt, sen läsglas och ett par datorglas. Tycker svetsandet
är det svåraste med dubbelslipat. Speciellt med Euromaski-hjälmen.
Har nu skaffat Esabs automathjälm som fungerar bättre med glasögon.
Å andra sidan så har glasögonen räddat synen på mej en gång när en
hydraulslang sprack och jag fick oljestrålen rakt i ansiktet. Och det kan
man ju vara tacksam för.
Användarvisningsbild
Rover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:11, 18-07-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 4235-4 Traktor
Valmet 502 Traktor
Ford 550 Traktorgrävare
Ferguson 20 Grålle

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#7 » 18:40:25, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senilsnöret har jag provat men förkastat. Börjar så smått vänja mig vid gå omkring i dimman. Kan A-lagarna så kan väl jag.
Fast irriterande är det. :hotar2:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#8 » 18:50:56, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haaa, A-lagarna lägger 96 på ena ögat så de ser klart! Skämt åsido, hur har du med mörkerseende, det är ju en besvärlig sak, ska jag kolla in en satellit så måste jag titta bara rätt mot himlen, sen märker jag att nåt rör sej, då kan jag fokusera på sat, inte annars. Jag tror att jag knäckte ögonen i unga år när man körde gassvets utan svetsglasögon, det pratas ju om gula fläcken inne i ögat. Sen är det inte så självklart att gå bra i skymning heller, vägen får ju konstiga gupp o förhöjningar allt emellanåt! Annars finns ju problem med diabetes oxå... inte jag själv då!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#9 » 18:57:20, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mörkerseendet är utmärkt. På håll alltså, inte när jag ska pilla på småsaker.
Kör gärna bil på halvljus lite längre på kvällen än andra. För då får man inte den där skarpa gränsen mellan vad man ser och inte ser. Himmelsljuset räcker bra för att avslöja älgar och rävar. Man får även bättre orientering om hur vägen går och naturen ser ut runt omkring.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Harry B

#10 » 19:00:49, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Är jag den enda gubben på detta forum?
Jag har i vart fall ett typiskt gubbproblem, nej inte det! Det andra, jag kan inte se skarpt på nära håll längre.
Det är så irriterande. Bökigt när man ska svetsa eller göra något där man behöver skyddsglasögon, för då måste man ju nästan alltid kunna se på nära håll. Skyddsglasögon och läsglasögon funkar inte, immar bara igen. Då får läsglasögonen bli skyddsglasögon och man kisar lite för att inte får studsande sprut i ögonen, inte bra.
Eller när man kryper under eller i en maskin och det man vill se hamnar utanför glasögonen och man kan inte vrida huvet tillräckligt för att det ska hamna i synfältet genom glasen.
Eller när man tittar upp och blir snurrig för att man inte kan fästa blicken nånstans, för allt är för långt bort och blir bara suddigt. Man försöker gå från arbetsbänken till något annat och snubblar på allt för att det inte syns varken genom glasögonen eller täcks av bågen.
Hur gör ni? Några bra tips?

Enda fördelen är att jag inte längre kan se hastighetsmätaren när jag kör bil, så det får gå på känn. Jag kör lagom fort. :mrgreen:





Hejsan! Har tyvärr ingen lösning på problemet du beskriver men det får mig att inse vad som väntar längre fram.. men inte är vi ju gubbar för det! :razz: Jag har brytningsfel och prövade en gång beställa proggresiva glasögon så att jag skulle kunna läsa lite ibland oxå, men jag blev bara irriterad över att så fort man svängde lite på huvudet när man läste så försvann hela texten, sen fick man sitta å rulla med huvudet igen för att hitta fokus å kunna läsa vidäre.. irriterande så jag la av å beställde nya glasögon som bara är enkelslipade, för nån vecka sen när vi satt här å tittade på TV hustrun å jag så var Oldsberg i rutan och han hade dubbla glasögon för att inte bli igenkänd då.. Jag prövade på skoj att lägga billiga 15kr glasögon utanpå mina nya allround slipade glasögon, vilken super syn jag fick!! :mrgreen: Nu kan jag läsa böcker hur bra som hällst om kvällarna om jag har lust, allt rymms i synfältet.. :razz: Pröva själva får ni se.. Att man sen kanske ser lite konstig ut med dubbla glasögon är ju ett annat problem.. :mrgreen:
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Hansborg

#11 » 19:36:08, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Mats, du är inte enda gubben med läsglasögon.
Själv läste jag i telefonkatalågen för <5 år sedan utan läsglasögon!
Har väl provat allt från clas olson till "optiker" progresiva med hård yta.
Kör med 1 till datorn. 1.5-2 läsa tidning. 2.5-3.5 finlir!
När jag är utan glasögon, sätter jag handen för ögat gör ett litet hål med fingrarna o vips bara att justera skärpan :lmao:
Själv tror jag det är datorn som tar kål på synen.
Proggresiva glasögon är sämre än jag väntade mig, man ser bara ett till två ord åt gången, alltså det går inte att läsa en tidnings spalts bredd utan att fokusera med huvudet :slag2:
Annars snubblar man inte lika åfta som med övriga läsglas.. ett nytt fenomen som jag upptäckt senaste år :laes_detta:
Har just gjort nya proggresiva glasögon för "kontorspersonal andvändning" så nu kan jag betala räkningar utan att ha 2 olika läsglas på huvudet. :big_eyes:
Det finns läsglas för "normal" svetshjälm, men då funkar det inte att se i emellan "springan" :sad:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Lars-Gunnar Åström

#12 » 20:14:27, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Är jag den enda gubben på detta forum?
Jag har i vart fall ett typiskt gubbproblem, nej inte det! Det andra, jag kan inte se skarpt på nära håll längre.
Det är så irriterande. Bökigt när man ska svetsa eller göra något där man behöver skyddsglasögon, för då måste man ju nästan alltid kunna se på nära håll. Skyddsglasögon och läsglasögon funkar inte, immar bara igen. Då får läsglasögonen bli skyddsglasögon och man kisar lite för att inte får studsande sprut i ögonen, inte bra.
Eller när man kryper under eller i en maskin och det man vill se hamnar utanför glasögonen och man kan inte vrida huvet tillräckligt för att det ska hamna i synfältet genom glasen.
Eller när man tittar upp och blir snurrig för att man inte kan fästa blicken nånstans, för allt är för långt bort och blir bara suddigt. Man försöker gå från arbetsbänken till något annat och snubblar på allt för att det inte syns varken genom glasögonen eller täcks av bågen.
Hur gör ni? Några bra tips?

Enda fördelen är att jag inte längre kan se hastighetsmätaren när jag kör bil, så det får gå på känn. Jag kör lagom fort. :mrgreen:


Nä nog är vi flera "glasögonormar" på detta forum. Jag köpte en vinkelslip av Metabo fabrikat och då följde skyddsglasögon med och dessa är så konstruerade att det finns ventilationshål på dem så problem med imning har jag inte haft. Det gäller också att skyddsglasögonen sitter lagom hårt.

Vad har du för skyddsglasögon? Inte är det väl något billigt skräp? Om du inte har någon ventilation i dem så köp nya. Då kan du ha både glasögon och skyddsglasögon samtidigt. Linser är inget för riktiga karlar :smile:

Lars-Gunnar :thumme:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

BlackLuck

#13 » 20:25:22, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är väl inte riktigt "gubbe" än men har brottats med glasögon sedan mellanstadiet. Jag är så fruktansvärt less på att aldrig kunna ha skyddsglasögon, solglasögon, skoterhjälm o annat som är bra att ha, utan att montera in linser. Dessutom tycker jag att linserna skaver, speciellt om man koncentrerar sig på något. Optikern säger att det är för att man inte blinkar lika ofta när man koncentrerar sig på något.
Dessutom funkar inte linserna så bra när man kör maskin. Luften blir väldigt torr i maskinen och då känns det inte bra i ögonen.

Jag funderar allvarligt på laseroperation. Det kostar ju fläsk men man lever ju bara en gång.. Varför ska man inte ha bra syn när det är möjligt då?
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#14 » 22:40:57, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vanligen 2,0 vid datorn och gärna 2,5 när jag läser en bok. Vid verkstadsarbete har jag 1,5 2,0 2,5 eller 4,0 beroende på vad det gäller. När jag rakar mig har jag 4,0 istället för förstorande rakspegel.
Det har tyvärr blivit så att jag i princip aldrig använder skyddsglasögon längre. Försöker köpa så stora/täckande billig-glasögon som möjligt. När jag någon gång känner att det är absolut nödvändigt med skyddsglasögon blir det antingen bara skyddsglasögon av vanlig modell med skalm och så får jag byta till läsglasögon när jag ska kolla hur det blev. Eller också kör jag med såna mjuka heltäckande med resårband ovanpå läsglasögonen. Ingetdera är optimalt
BL, du är ju närsynt, det är även min hustru. Efter mycket tjat fick jag henne att köpa slipade solglasögon med polariserande glas. Det är värt pengarna. Ibland har optikerna kampanjer med 50% på andra paret och liknande. Utnyttja det och skaffa riktiga solgalsögon.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

johan.eriksson

#15 » 23:47:22, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också haft glasögon sedan mellanstadietiden, använder väl sällan eller aldrig skyddsglasögon (blir visir när det väl krävs), men slipade solglasögon skulle jag definitivt inte vilja vara utan.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se