Holger, containern ska vara hiskeligt tung om inte boggiblocken ska hjälpa.
Vi tar mitt fingerade exempel med förhållandet 1:4.
Med en "bakaxelvikt" om 2 ton på traktorn så måste alltså kroken på vxlkärran lyfta med 8 ton för att få upp traktorn. Det är inte alldeles orimligt att uppnå.
Med förhållandet 1:11 så måste alltså kroken på vxlkärran lyfta med 22 ton för att få upp traktorn. Då ska man veta att det är ju bara i ena änden man lyfter containern vilket innebär att containerns totalvikt måste vara 44 ton för att få upp traktorn i luften.
Nog för att det kan vara tungt men.....
Men Thomas teori om spalten framför/ovanför hitchen låter som en rimlig orsak till olyckan.
Tillägg efter 5 minut(er):thomas210b skrev:... Men här har ju kroken gått av
måste ha varit duktigt sliten?
Eller som du säger Robban så har det lyft så mycket att den brutits av?
Nytt inlägg medan jag skrev mitt.
Man skulle ju kunna tänka sig två orsaker:
1. Vinkeln mellan kärran och hitchen har helt enkelt blivit så stor att hitchen har brutits av. Känns sisådär, så som hitch och ögla brukar se ut så borde ju hitchen klara av att traktorn nästan står på kylaren tycker jag.
2. Låt oss säga att öglan är 30 mm i godstjocklek. Låt oss också säga att spalten mellan hitch och "överdel" är 25 mm. Dessutom lyfter kärran våldsamt och öglan vill ut genom de där 30 millimetrarna. Då kan man nog tänka sig att öglan kan "trycka isär" hitchen från överdelen så att hitchen i värsta fall går av.
Sen ska man ju komma ihåg att hitchen dessutom utsätts för enorma krafter även "till vardags". Tänk bara när man är på väg upp ur en grusgrop med låt säga 2 ton stödlast plus boggiblockering och ändå är det tendens till hjulspinn trots 4wd. Då drar det bra i hitchen! Hur mycket samlat stryk tål den egentligen?