Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Man skadad i traktorolycka (Jälla, Uppsala)

62 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Mikael.Johansson

#16 » 10:16:42, 13-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eventuellt kan han ha backat lite mot kontainern för att hjälpa till i lyftet. När sedan draget lossade och for upp och slog sönder bakrutan kan han ha tappat fotgreppet om kopplingen och backat in i draget.
Det är nog rätt troligt att draget går fram något när det lossa och far upp, men här sitter det ju nästan framme i vindrutan.

Bilden borttagen /Holger
Senast redigerad av Mikael.Johansson 10:17:21, 13-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965



63an

#17 » 10:21:47, 13-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han är avliden nu!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#18 » 21:33:22, 13-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:...
Robban_C skrev:Men jag tycker det är egendomligt att det kunnat ske trots boggiblockering. Min traktor lyfter ju utan boggiblockering om det är tungt men absolut inte med boggin nertryckt.

Kan du förklara det närmare? ...
Betänk kärrans "stjälpaxel", utan boggiblock så är det den axel som boggin pendlar runt (ung mitt emellan hjulen) som kärran "stälper" runt. Dvs när tung container ska lyftas upp så har man typ 1-1,5 m från stjälpaxel till container. Låt oss säga att det är 4,5 m från stjälpaxel/boggipendel fram till traktorn, då har vi förhållandet 1:3 eller 1:4,5 som avgör om traktorn lyfter eller inte.

Boggiblockering innebär att man trycker ner släpets bakaxel. Då kan inte släpet "stjälpa" runt boggipendeln, eventuell stjälpning kommer då att ske med bakaxeln som "stjälpcentrum". Dvs från bakaxel/stjälpcentrum till containern har man kanske bara en halvmeter medan man har låt oss säga 5,5 m till traktorn. Då har man alltså förhållandet 1:11 som avgör om traktorn lyfter eller inte.

Det handlar alltså helt enkelt om den gamla välkända hävstångsprincipen on acid! :grin:

Holger, är du med i matchen då?
Jag kan ta lite bilder nån gång då jag drar ombord nåt tungt bakom Mercan om du vill. Med och utan boggiblock?


Jag tror alltså att det gick till så här:
Tungt lass. Kanske så tungt att han får lov att backa mot containern för att få upp containern från marken, traktorn lyfter (eftersom kärran lyfter så mycket i bak), så mycket att hitchen bryts sönder.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#19 » 22:23:19, 13-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av ja-bond77 22:23:47, 13-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#20 » 17:16:28, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är med i matchen igen Robban.
Men är containern tillräckligt tung så hjälper boggilåset inte.
Senast redigerad av Holger 17:16:48, 14-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

thomas210b

#21 » 18:18:39, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har skrivits om detta i tidningen Land vill jag minnas?
Problemet är oftast att det blir en spalt mellan hitchkroken och överdelen där draget smiter imellan när det blir uppåtriktad kraft som det blir när du drar på flaket.
Har hänt flera allvarliga tillbud i lantbruket.

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Men här har ju kroken gått av :uupps: måste ha varit duktigt sliten?
Eller som du säger Robban så har det lyft så mycket att den brutits av?
Senast redigerad av thomas210b 18:21:26, 14-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#22 » 19:28:36, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger, containern ska vara hiskeligt tung om inte boggiblocken ska hjälpa.
Vi tar mitt fingerade exempel med förhållandet 1:4.
Med en "bakaxelvikt" om 2 ton på traktorn så måste alltså kroken på vxlkärran lyfta med 8 ton för att få upp traktorn. Det är inte alldeles orimligt att uppnå.

Med förhållandet 1:11 så måste alltså kroken på vxlkärran lyfta med 22 ton för att få upp traktorn. Då ska man veta att det är ju bara i ena änden man lyfter containern vilket innebär att containerns totalvikt måste vara 44 ton för att få upp traktorn i luften.
Nog för att det kan vara tungt men..... :grin:

Men Thomas teori om spalten framför/ovanför hitchen låter som en rimlig orsak till olyckan.

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

thomas210b skrev:... Men här har ju kroken gått av :uupps: måste ha varit duktigt sliten?
Eller som du säger Robban så har det lyft så mycket att den brutits av?
Nytt inlägg medan jag skrev mitt. :grin:

Man skulle ju kunna tänka sig två orsaker:
1. Vinkeln mellan kärran och hitchen har helt enkelt blivit så stor att hitchen har brutits av. Känns sisådär, så som hitch och ögla brukar se ut så borde ju hitchen klara av att traktorn nästan står på kylaren tycker jag.
2. Låt oss säga att öglan är 30 mm i godstjocklek. Låt oss också säga att spalten mellan hitch och "överdel" är 25 mm. Dessutom lyfter kärran våldsamt och öglan vill ut genom de där 30 millimetrarna. Då kan man nog tänka sig att öglan kan "trycka isär" hitchen från överdelen så att hitchen i värsta fall går av.

Sen ska man ju komma ihåg att hitchen dessutom utsätts för enorma krafter även "till vardags". Tänk bara när man är på väg upp ur en grusgrop med låt säga 2 ton stödlast plus boggiblockering och ändå är det tendens till hjulspinn trots 4wd. Då drar det bra i hitchen! Hur mycket samlat stryk tål den egentligen?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

backef

#23 » 21:13:55, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst måste jag säga att det är fruktansvärt tragiskt det som hänt, det har varit på tok för mycket olyckor nu på slutet :sad:

Angående hitch som går av så har det även drabbat oss på våran Valtra T170 som går för en Bigabvagn på återvinningsstationen, denna gång utan skador varken på person eller materiel...
Samma visa där chauffören skulle dra på en tung container och det bara smäller till...

Tror inte att vi har boggieblockering varken på den gamla eller nya vagnen, eller är det standard eller ligger den i hela tiden :?

Den nya vagnen är utrustad med kuldrag istället för hitch, då slipper man i alla fall glappet som blir mellan hitch/ring men hur det klarar belastningar vertikalt från växlingarna får väl tiden utvisa.....
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

Robban_C

#24 » 21:22:57, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boggiblocken ska i alla fall inte ligga i hela tiden, i såna fall har man ju ingen pendlign i boggin. Dessutom borde det väl bli ganska så olika slitage på kärrans fram- och bakdäck.

Hur stor kärra är det?
Det är standard med boggiblock från 10-14. Eller kanske från ännu mindre kärror?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

backef

#25 » 00:06:29, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 18-20 tons vagn, på den gamla fanns ingen box eller slangar över för blockering, på den nya finns en box med symboler för blockering men jag tycker inte att det händer nått när man trycker på dom....

Till saken hör väl att de få gångerna jag kör extra där behöver jag i regel inte använda blockering eftersom det mest handlar om lätta containrar, på dagtid flyttas tyngre baljor men den ordinarie personalen har säkert koll på hur det funkar.
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

Robban_C

#26 » 01:21:42, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

backef skrev:... på den nya finns en box med symboler för blockering men jag tycker inte att det händer nått när man trycker på dom.....
Det är ganska så stor volym i blockcylindrarna och ynka 1/4" slangar som matar, det tar alltså lite tid att trycka boggiblocken. Det tar säkert 10 sekunder på fullt spett med min traktor (då ger den nog runt 40-45 minutliter).

Edit:
Kan det alltså vara så att du inte har kört länge nog? Det kanske är ännu större cylindrar på din kärra eftersom den är större.
Med tom kärra ska den ju definitivt kunna lyfta på framaxeln i alla fall.
//Edit.

Och med fullt lass så orkar den inte lyfta på framaxeln men trycket på bakaxeln får man ju i alla fall så det heter duga. Den trycker ner bakaxeln så mycket att baktofflorna på traktorn trycks ner åtminstone ett par centimeter av den ökade stödlasten. :thumme:
Senast redigerad av Robban_C 09:20:26, 15-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Kjell.K.

#27 » 08:24:03, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar säga, tråkigt med alla olyckor, men även om folk skadar sig, så är huvudsaken att man överlever. Förhoppningsvis blir man med tiden också någorlunda frisk.

I det här fallet åter dödsfall, oåterkalligt för den drabbade, tråkigt och läskigt. :sad:

Jag gick själv på Jälla utanför Uppsala 1978-1980.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robert T (trådstartaren)

#28 » 15:40:56, 20-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Dödsolycka kan leda till krav på drag"

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-A ... ?from=puff
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bm1113

#29 » 15:46:38, 20-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är artikeln på ATL
http://www.atl.nu:80/Article.jsp?articl ... itchkroken granskas efter dödsolycka
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ingvar

#30 » 20:11:41, 20-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Robban var inne på så tycker även jag att det är märkligt att kroken gick av. Den borde ju lätt klara minst 90 graders vinkel mellan traktor och kärra, tycker man.
Men den har väl troligen varit med en hel del och var utmattad. Det stod ju nåt om att den varit skadad tidigare.
Att vagnen sen far framåt och in i hytten verkar väl däremot rätt naturligt, de gånger man har tappat en kärra vid tippning så vill den ju framåt, det bara blir så..

Men, fruktansvärt tragiskt är det ju hursomhelst.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se