jörgen.ottosson skrev:Det där var en bra instruktion, när det gäller hjälp start med batteri (annat fordon)
Skulle vilja passa på att varna för användning av batteriladdare med "hjälpstart" dessa bör ej användas på maskiner som ett elsysem mer avanserat än arbetsbelysning (och knappt ens där). Du kan lätt bränna elektronikboxar och till och med glödstift!
I starhjälpsläge ger laddaren 1.5-3ggr nominellaspänning (volt) innan man börjar belasta med startmotorn. Detta på grund av att transformatorn (järnkärnan) är för liten för att kuna leverera de 100-tals ampere som utlovas, och man kompromissar genom att höja "tomgångsspänningen" för att kompensera. (har förmig att man behöver ca 20Kg järnkärna för 75A ström (för att "få plats" med magnetfältet som behövs)
ja-bond77 skrev:Finns det alls eller har det nånsin tillverkats hjälpstartaggregat som levererar rätt tomgångsspänning? Jag skulle inte ha nåt emot att ha ett 20 kg tyngre aggregat om jag då kan använda det hursomhelst...
nixs skrev:Finns det något som slår en rejäl batterivagn med två x 200 A batterier?
bangt skrev:på 150an brukar jag ta bort 2 säkringar till elektroniken vid hjälpstart,behövs inte de om man jordar i chassit??
dimorep skrev:nixs skrev:Finns det något som slår en rejäl batterivagn med två x 200 A batterier?
1. Den är inte "självlastande" i servicebilen.
2. Den tar upp för stor plats i bilen.
3. Den är inte teränggående.
4. Nä, sen finns det inget mera som talar mot den konv. batterivagnen...
Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster