Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Bygga egen "lekpark"- byrokrati och olycksrisk?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Molnia (trådstartaren)

#1 » 19:20:51, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ideellt med på ett barnläger varje år och hjälper till att planera aktiviteterna.
I år har vi en idé om att barnen ska få göra en riktigt kreativ aktivitet.
Lägret är varje år på samma ställe, en lägergård.
jag tycker det är mycket roligare att göra något långsiktigt som barnen kan ha glädje och nytta av. och att barnen kan komma tillbaka nästa år och se att; "den var jag med och byggde"
Så tankar kom upp om att bygga en lek-borg som får stå kvar permanent.
Men i dagens samhälle så är det så mycket mer att tänka på.
Jag börjar genast fundera på om ansvarsbiten om någon skulle skada sig i borgen. Den kommer ju inte bli "ce" märkt.
Jag vet om några bekanta där ett barn barn dog i trädgården vid en hemmabyggd lek-konstruktion som välte.

men en tanke jag har haft nu har varit att man ska sätta upp ett plakat på lek-borgen att den ska rivas senast tex 2024 för att inte riskera att virket blir det minsta dåligt .
Jag vet om att om barnen kommer ha klättermöjligheter ska ju det finnas sand runt borgen. Jag har funderat på att göra enkelt både vid byggtiden och för att undvika olycksrisker att bara göra 3 eller 4 väggar så att det inte finns någon mer våning än marken själv. plintar med plint-järn för att få det sitta fast är ju viktigt.

ja jag kommer säkert komma på mer men har ni några tankar eller erfarenheter så skulle jag gärna ta del av dem.
Senast redigerad av Molnia 19:59:51, 06-04-2014, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



Fredrik_

#2 » 19:34:38, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak är vad som händer under lägerveckorna, med gällande försäkringar och övervakande ledare
En annan sak är resten av året... Då det står vind för våg med fri lek av granskapets ungar!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#3 » 21:12:18, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som nämnts får väl ni bygga vad ni vill bara det är säkert för lek men att vara ansvarig för en lekpark resten av året skulle jag då inte vilja vara ens om det är grejer från en godkänd tillverkare av lekutrustning. Vet att det blir ren hysteri om en unge skadar sig det minsta lilla, polis, skadestånd och grejer. Att följa EU standarden är nog det viktigaste, det kan gå käpprätt i alla fall.

Lade till en länk:
http://www.lekparksguiden.se/lagarOchRe ... 38D8C0F9F1


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se