Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Vilken storlek på brandsläckare?

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

DjAlbert

#31 » 17:06:10, 29-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har två st. L30 på firman, och dom levererades med varsin 2kg släckare
för ett år sen. Så det borde va godkänt, och vad jag vet är inte det nån minimaskin.
I Sverige ettan ( New holland TL90) sitter en 4kg bakom hytten och en tvåa inne i hytten.
DjAlbert
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:23, 06-10-2009
Ort: Deje
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30
Volvo L50
Vinkelslip!



Tommyax

#32 » 17:11:23, 29-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som sitter i maskin o vad som brandskyddsföreningen kräver är 2 helt olika saker. Utgångspunkten är alltid 4 men kan vara mer om maskinen går i brandfarlig miljö.
Enda ggn som 2:a är godkänd är om ditt försäkringsbolag godtar 2 kg:s.
Se till att få det på pränt också utifall olyckan är framme.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

Tomaser

#33 » 22:19:44, 23-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av egen erfarenhet vill jag här med meddela att av misstag utlösa en 6Kg:s pulversläckare i en hytt leder till att det mesta i hytten måste bytas,tvättas,renoveras och att man även efter det fortsätter att hitta spår av pulver bland ledningar under många år.... vad har vi lärt oss av det? ha inte en stor släckare i hytten köpt riktiga hållare och sätt den stora släckaren på utsidan av fordonet, vill du så ha en liten i hytten

Våra lastbilar som kör ADR har 2X6kg på utsidan och en 2kg i hytten

sen vill jag tilläga också av erfarenhet(inte egen) att man inte ska försöka spela hjälte och försöka släcka om det har tagit eld ordentligt, låt skiten brinna upp maskinen går att ersätta men eventuella egna brännskador kommer för alltid att göra ont.
Störst först
www.sbgequipment.se
Tomaser
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:00, 31-10-2012
Maskintyp: Lastbil
Maskin: JCB 426 HT
Volvo L50D
Wille 344
Mercedes Atego
LM Trac 468

Henric Johansson

#34 » 00:26:42, 24-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, och rökskada är allvarliga saker. Inte maskinens utan dina lungor, man drar i sig en massa skit när man försöker släcka. Denna rök är mycket canserogen. Brinner det rejält så är det LSB som gäller, låt skiten brinna :wave:
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

mats_o

#35 » 10:59:21, 24-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Det där med att man skall undvika pulver för att de skitar ned så otroligt är rena idiotin. Vadå betala 200k för sanering? Som regel har man ju en försäkring och då handlar det om att betala en självrisk oavsett åtgärder :).


Sent svar men min bekante är ju i försäkringsbranchen, dvs det ÄR han som betalar ut pengarna ;)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alelale

#36 » 22:47:55, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det idag några alternativ till pulversläckare?
Har en kolsyresläckare (tror jag det är) som jag har i garaget från 1990-talet skulle jag gissa. Funkar de lika bra som pulversläckare mot brand i motorrum eller liknande?

Tänkte vid nyköp, eller är det bara att köpa pulversläckare och suga på det sura äpplet om det blir brand i motorrum (t.ex) och behöva byta/fixa/renovera/sanera från pulver?
Visst, det blir väl en försäkringsfråga men har man en väldigt udda bil är det ju inte kul om den behövs skrotas pga man använder en pulvesläckare, när man kunde köpa en (kanske lite dyrare) brandsläckare...
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#37 » 09:41:15, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alelale skrev:....Funkar de lika bra som pulversläckare mot brand i motorrum eller liknande?....


Nei, öka mängden istället ?! Den kyler material väldans dåligt, risk att det återantänds när du ha slut i flarran och utomhus... nja, slutna utymmen ä den lämpad till.

Dafo har som störst en handhållen kolsyresläckare med effektklass 89B och väger mellan 12-15kg å innehåller 5kg släckmedel.

Pulver är klassad som ABC, försäkingsbolagets regler för maskiner.

Från dafo kommer nedanstående text.

Kolsyresläckare ger ett effektivt brandskydd vid brand i maskiner och elektrisk utrustning. Koldioxid är en gas som släcker brand i vätskor, gaser och plaster. Den tränger in i de mest svåråtkomliga utrymmen t ex runt en motor eller i ett elskåp. Gasen leder inte heller ström och kan användas direkt mot spänningsförande utrustning.
Släckarna används främst för datorer, verkstadsmaskiner och elektrisk utrustning samt annan utrustning där en ren släckning är betydelsefull. Koldioxid lämnar inga rester efter släckning.
Släckarna är speciellt lämpliga i halvslutna mindre utrymmen där gasen förångas och skapar en obrännbar atmosfär i hela utrymmet. Utomhus, i synnerhet i blåsigt väder, kan brandsläckarna vara olämpliga.


Orkar du inte läsa tråden från början ? :grin: vi har ju redan tjötat om det mesta ju...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Alelale

#38 » 21:17:11, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Orkar du inte läsa tråden från början ? :grin: vi har ju redan tjötat om det mesta ju...


Tack för svaret. Jo jag läste hela tråden men jag var väl lite trött i skallen men jag tyckte det bara handlade om vilken storlek man ska ha på pulversläckaren till maskinen, jag menade om det finns något annat till att ha hemma i verkstaden. Och att pulversläckare är ett helvete (nästintill omöjligt) att sanera om man inte hyr in sanerare... Tror det handlade om det. :klia:
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#39 » 21:24:56, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men du, det var bara på skojj, såg att länken till Defa inte fungerade längre.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se