Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Vilken storlek på brandsläckare?

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

mats_o

#16 » 10:20:37, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Det där med att man skall undvika pulver för att de skitar ned så otroligt är rena idiotin. Vadå betala 200k för sanering? Som regel har man ju en försäkring och då handlar det om att betala en självrisk oavsett åtgärder :).


Just precis. Och eftersom han jobbar på försäkringsbolaget så är det han som betalar ut pengarna :). Och han betalr då gärna ut saneringspengar.

Klassningen av släckare stod det en del om i http://www.lth.se/fileadmin/vhuset/pdf/ ... eckare.pdf

Lite kort kan man säga att ju högre siffror bakom varje bokstav ju bättre är den
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#17 » 11:24:06, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid fordonsmontering undvik lågprissläckare, de sitter i en miljö som kräver mycket av utrustningen och det är ju bra om de visar sig vara brukbara vid skarpt läge. Köp en märkessläckare med en BRA fordonshållare så är du säkrare vid ett tillbud. Att komplettera med en liten 2 kilos släckare att montera i hytten är inte helt fel vid en kabelbrand.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C (trådstartaren)

#18 » 13:57:16, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad stora dom är!
Köpte bara en, måste kolla var jag ska få plats med en sån där. Hängandes i spännband under bommen? :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

en_dator

#19 » 14:09:59, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

sätt den bakpå, ställ ett rostfritt rör runt den med en böj uppepå o låtsas att det är avgasrör på den stora motorn :razz: .

Ja en sexa är rätt stor, men ska man släcka nått så räcker ju inte en tvåa många sekunder.
DR750 -88 - en cylinder är allt som behövs :thumme:
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750

dimorep

#20 » 14:26:24, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skiljer även i släckkapacitet mellan olika släckare (i samma viktklass och typ).
Tex. Julas släckare har lägre tal bakom A:et och B:et än vad många andra dyra släckare har. Dock är de fortfarande så pass bra att de är godk. av förs.bolag och andra "godkännande instanser"!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PerJohansson

#21 » 14:32:09, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en 6kg av billigt märke som jag släckte med när min tvättmaskin började brinna. Jag skulle inte vilja ha haft en mindre iaf även om det kanske hade räckt. 2-4 kilos har jag i mina hobbybilar, men jag funderar på att byta mot 6kg där det får plats på ett vettigt sätt.

Angående städningen så är det sant att pulver skitar ner nåt otroligt. Pulvret är ju aningens frätande. Jag hade lite verktyg där nere som blev helt förstörda av rost efter pulvret. Alla färgburkar rostade på utsidan efter ett par dagar.
Jag städade själv eftersom jag fick bra betalt av fsb för att göra det och det var ett litet utrymme, men folk som drabbas av brandskador där det släckts med pulver rekommenderar jag verkligen att ta dit en saneringsfirma.

Jag har även fått byta en del elmaterial - taklampan, eluttag mm. Pulvret kröp in i och band fukt så det blev krypströmmar och överslag som brände sönder anslutingar. Så det är värt att tänka på om man vill undvika att det börjar brinna igen efter några månader.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Robban_C (trådstartaren)

#22 » 14:41:32, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

en_dator skrev:... Ja en sexa är rätt stor, men ska man släcka nått så räcker ju inte en tvåa många sekunder.

Ja, det är inte så att jag föraktar släckkapaciteten men den ska ju få plats nånstans också.
Jag tror att det får bli ovanpå höger sidkåpa på grävarna, sen får jag se vad jag hittar för bra plats på traktorn, där lutar det åt att försöka få in den i hytten.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier

#23 » 20:19:03, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

SBF 127 B länk

Regler från 2004 anger band och hjulgrävmaskin till skyddsklass 6.

1st handbrandsläckare 27A 183BC minimum 4kg.

Angående platsbrist....

Robban_C skrev:....
Jag tror mig dock ha läst nåt nånstans om att små maskiner kan få ha mindre släckare eftersom det kan vara svårt att rymma en tvåkilos släckare....


(samma länk som ovan)
För maskiner där handbrandsläckare av klass 27A 183BC min 4kg av konstruktionsskäl inte kan monteras användes klass 13A 89BC minimum 2kg.
Senast redigerad av Michael Meier 20:30:25, 29-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lostorp

#24 » 09:00:27, 30-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Angående städningen så är det sant att pulver skitar ner nåt otroligt. Pulvret är ju aningens frätande. Jag hade lite verktyg där nere som blev helt förstörda av rost efter pulvret. Alla färgburkar rostade på utsidan efter ett par dagar.

/.../

Jag har även fått byta en del elmaterial - taklampan, eluttag mm. Pulvret kröp in i och band fukt så det blev krypströmmar och överslag som brände sönder anslutingar. Så det är värt att tänka på om man vill undvika att det börjar brinna igen efter några månader.


Jag har än så länge inte behövt använda pulversläckare själv men har det brunnit så brukar verktyg, burkar mm rosta oavsett vad man släckt med tycker jag. Min erfarenhet från såväl garage- som köks-bränder som släckts enbart med vatten är att efter ett par dagar så rostar det enormt. Förklaringen jag fått är de aggressiva rökgaser som uppstår vid förbränning av plast fräter på det mesta och så uppstår korrosion.

Pulvret kanske binder dessa vad-det-nu-kan-vara (klorföreningar?) och gör det ännu värre? Men är det alltså så att pulvret i sig också är aggressivt? Då ska ju jag tänka mig för en gång extra när jag handlar fler släckare. Fast pulver är väl det enda som funkar i miljöer med risk för frost. Eller Halon ;)

Pulver har genom att det tydligen är svårsanerat (jämfört med vatten & skum) en annan nackdel också som man får på köpet om man vill ha brandskydd. Vid inbrott så är det inte helt ovanligt med tillhörande skadegörelse där dom, för nöjes skull, tömmer brandsläckare inom dom drar. Jag förmodar att det är ett yngre klientel och inte yrkestjuvar men det är illa nog, de inbrott jag utsatts för genom åren har till stor del varit folk i den förstnämna kategorin. Skulle dom dra av en 6kg pulversläckare i hytten eller hemma i köket så skulle jag vilja ha ett "samtal" med vederbörande mellan fyra ögon... :hotar2:
Lostorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:46, 14-04-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 71-2 2002

dogen

#25 » 09:23:28, 30-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pulvret består väl av salter? :)

Vid sotbrand skall det tydligen gå att hälla ned lagomt med salt i skorstenen. Det smälter och kapslar in. Fast några puffar med pulversläckaren i eldstaden är såklart bättre.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Lostorp

#26 » 09:47:58, 30-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Pulvret består väl av salter? :)


Det stämmer, jag behövde inte gå längre än Wikipedia för att hitta vad som framstår som trovärdig info :) och där framgår att pulvret ofta består av salter vilket naturligtvis förklarar en hel del.

För övrigt säljer Bauhaus bllliga 6kg-pulversläckare nu, 289:-. Den enda infon i reklambladet är att det är en ABC-släckare som än certifierad av DNV.
Lostorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:46, 14-04-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 71-2 2002

Michael Meier

#27 » 21:36:51, 30-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faktabank släckmedel

ABC-pulver, glödbrandpulver

ABC-pulver är det mest mångsidiga släckmedlet och är lämpligt för samtliga normala brandtillbud. Utöver B och C-bränder släcker pulvren även brand i fibrösa ämnen (A-brand) och hindrar återantändning från en glödbädd.

Verksamma beståndsdelar är ammoniumsulfat eller ammoniumfosfat.


BC-pulver, Na-pulver och K-pulver

De första pulversorterna som användes var enbart avsedda för brännbara vätskor och gaser. De verksamma beståndsdelarna var Natriumbikarbonat (Na-pulver) eller olika typer av kalium eller kalciumsalter (K-pulver). Idag används dessa pulver huvudsakligen för övningsverksamhet. Högeffektiva K-pulver förekommer också på flygplatser eller i annan högriskmiljö.


Ammoniumsulfat (NH4)2SO4 från SSAB Merox.
SSAB Merox

I närvaro av alkaliskt reagerande ämnen bildas ammoniak. Många metaller t ex järn och zink angrips av Ammoniumsulfat i kombination med fukt. Aluminium och rostfritt är tämligen beständiga mot Ammoniumsulfat.


Ammoniumfosfat (E517) (NH4)3PO4 Används i gödselmedel, som flamskyddsmedel i termoplaster och hembränning :!:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C (trådstartaren)

#28 » 21:45:17, 30-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksamt om det blev så bra med den inköpta släckaren. Fästet är enbart avsett att hängas på vägg och kommer aldrig att fungera i ett fordon, detta trots att det finns både bil och lastbil som symbol för användningsområde på kartongen.
Minsta lilla tjälskott så kommer släckaren att ramla i gatan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier

#29 » 21:54:45, 30-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag TÄNKTE på att ja skulle säga att fästena int funkade att använda, men de vart inge mera än så, nu vet vi det iaf, kanske kan köpa lösa fästen av en mera verklighetsnära firma ? kostar väl lika mye pengar som släckaren, men dom är värda det, släckarn måste sitta fast.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tommyax

#30 » 17:25:10, 28-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Hur många o stora släckare du behöver, beror på vilken sorts maskin o i vilken miljö maskinen går i.

För en entrepenadmaskin i normal miljö gäller 4 kg.
När det gäller "i vissa fall" 2 kg rekommenderar jag er att få ett skriftligt intyg från ert försäkringsbolag på att de godkänner en 2:a.

Det finns dock inget som hindrar att man har flera släckare typ en extra 2:a tillhands, men det är 4:a som gäller.

Handen på hjärtat så förslår inte en 4:a nämvärt om det skulle ta fyr.
Glöm inte huvudströmbrytare, polskydd extra skyddshölje på + som ej är avsäkrade, samt en hyffsat rent maskinrum.

Glöm inte att maskinen skall genomgå årlig brandskyddsbesiktning för att försäkringen skall gälla.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se