Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Arbetsplatsolycka i gävle

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Loke (trådstartaren)

#1 » 00:31:39, 28-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som vet nåt mer om den här olyckan?

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1 ... -till-dods

Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Loke (trådstartaren)

#2 » 01:28:35, 30-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl svara mig själv då.

http://www.arbetarskydd.se/nyheter/olyc ... 204136.ece

Det jag ville veta med mitt tidigare inlägg var om detta olycksfall
handlade om en "skulle bara olycka", typ att luta sig in
under flaket för att kolla en grej och just då går en hydraulslang el dyl.

Tragiskt är det givetvis vilket som, men jag tycker det borde skrivas
mer än det görs i media om bakgrunden till olyckorna, kanske får
folk en tankeställare och gör sig omaket att tex stötta ett flak om
man ska under med skallen, att sluta gå genvägar som kan sluta med
hemska tragedier.
I den här artikeln får man ju inte ordagrant reda på hur det gått till,
men som det verkar är det primära att hydrauliken till armen falerat
eller satts ur spel på något sätt, hur lär väl vidare utredning visa.

För övrigt har skribenten lyckats med konstycket att näst intill likställa
denna olyckan med den tragiska händelsen med lastväxlarvagnen.
Att blanda in den händelsen med den nu aktuella är väl ändå som
att jämföra äpplen och päron då det är helt skilda typer av olyckor.

Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robban_C

#3 » 08:32:11, 30-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara en "skulle bara" men det är ändå konstigt att lvx ramlar ner. Det brukar ju sitta låsventiler på cylindrarna men det kanske inte alltid är så?

Jag skrev för övrigt några rader i kommentarerna till artikeln.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#4 » 09:02:43, 30-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäkligt dåligt skriven artikel för att vara i en tidning som inriktar sig främst på säkerhets och olycksrelaterade saker!

Helt klart så varken kan eller får de gå ut med teknisk info om ett fall innan det är uträtt, bara skriva att det har inträffat. Men jag tolkade det som de skrivit bara som antaget svammel! :x
Sen blandar man väl inte ihopa två så olika olyckstillbud i en och samma artikel (enda gemensama nämnaren var lvx-krok).

Att en traktordragen lvx-vagn lyfter i draget vid växling av flak kan ske (sker ofta..) även med laglig last. Att sen vagnen "sliter sig" från traktorn beror oftast på att dragöglan är sliten och/eller hitschen feljusterad eller inte fullt upphissad / låst. Detta kan lika väl hända vid tippning med vanlig vagn.

Oavs. vad som är felorsakerna i dessa olyckor så är det fortfarande lika hemskt, främst för de inblandade och dess anhöriga. Men för att kunna undvika att de inträffar igen så är det av största vikt att rätt felorsak kommer ut så att det förh.v. går att undvika att fler drabbas.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jevlar

#5 » 09:48:53, 30-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänka mig att växlaren var uppkörd en bit för att komma åt boggihydrauliken men att midjelåset på växlaren inte var i som det skulle så att den bakre delen föll ner platt mot ramen men främre delen med kolvarna som syns på bilden fortfarande är uppe.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Robban_C

#6 » 10:04:13, 30-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:... midjelåset ...

Antar att du menar skiftet mellan tipp och växling?
Ja, så kan det kanske vara. Ska nog undersöka hur det där fungerar på min kärra.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier

#7 » 10:40:58, 01-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:....Ska nog undersöka hur det där fungerar på min kärra.


hmm, ska bara?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Loke (trådstartaren)

#8 » 15:21:56, 01-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias har ändrat sin artikel nu:
http://www.arbetarskydd.se/nyheter/olyc ... 204136.ece

Robban_C skrev:Jag skrev för övrigt några rader i kommentarerna till artikeln.


Jag såg det, jag försökte också med att skicka iväg en kommentar men
det blev "Error" hela tiden så jag mailade Mattias i stället.
Han svarade mig med att han funderade på att göra en faktaruta under
den egentliga texten och det har nu gjort ser jag, han har även ändrat
lite i texten, artikeln blev i och med detta genast mer informativ.
Men jag har liksom fortfarande lite svårt att förstå varför
han envisas med dra upp olyckan i uppsala i samband med denna.

Han skrev även att syftet med att nämna bägge olyckorna i artikeln
är främst att hjälpa läsare med särskilt intresse för ämnesområdet.
Kanske ska vi ta i beaktande att tidningen riktar sig främst till folk
inom arbetarskydd, men som jag nämde i mitt mail till Mattias så
är det väldigt många bland oss "vanliga dödliga" som intresserar sig
för arbetsplatsolyckor och då främst bakgrunden till olyckorna.

Hur som helst verkar det finnas lite hopp för Mattias som vidare
skribent inom tidningen "Arbetarskydd" genom att han tagit till sig
av den kritik som Robban och jag gav honom samt att han troligtvis
även fått sig en tankeställare hur framtida artiklar bör utformas för
att undvika irritiation bland tidningens läsare.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

reilander

#9 » 14:40:02, 02-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är för jäkligt att sånt här händer.
brist på information om allvaret med laster och växlare.

Känner igen både den 27åriga tjejen och killen på jälla. Jag såg traktorn efter det hänt och trodde inte att en dragstång kunde komma in så långt i en traktor. Visst att folk inte är vana och alltid vet vad som kan hända men ansvarig arbetsgivare måste väl ha begrepp att upplysa sin personal om riskerna.

För tvårsen här i stan så blev en meck halshuggen mellan bil o släp.
Föraren satt i hytten och mecken stod mellan kassetterna och felsökte.

Som mek skulle jag aldrig i hel..e krypa mellan bil o släp med bilen igång o en gubbe i hytten. eller kliva in under upplyft last.

"Händer aldrig mig" Tror att alla måste hjälpas åt med säkerheten på arbetena. och ser ja någon som vill krypa under lastaren eller krypa ner vid grävskopan o peta lite bara så säger ja till att håll dig undan till grejena är ur vägen.

Sticker en slang eller ett skoplås som inte är låst så har man inte en changs
Äger o kör: Valmet 2105, Bm 700, Bm 600, Jcb 7c, Cat D4, Cat HT-4, Mf 203, Mf 1080, Ford 9600, Stor-nalle 661
, Cheva silverado C 20.
reilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:35, 04-07-2007
Ort: Uppsala

Loke (trådstartaren)

#10 » 18:03:09, 02-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

reilander skrev:"Händer aldrig mig"


Det är just det tankesättet som är det stora problemet, samt som
jag nämt i tidigare inlägg resonemanget "ska bara".
Jag ser bara till mig själv, står man med flaket uppe och ser
något skräp som ligger illa till är det väldigt lätt att hamna med
både kroppen och skallen under flaket för att "snabbt" plocka bort detta.
Det är ju helt åt helsicke att man lutar sig in under tex flaket för att
plocka bort ett skräp, läs vedpinne, men är man ute på fältet så är
det inte så lätt alla gånger att leva som man lär men otroligt nog är
det ofta sådana gånger olyckan är framme.
Men man bör ju åtminstånde vara väl medveten om de risker som
finns inom de grejer man hanterar, framförallt om det är på proffesionell nivå det rör sig om.

Att dra på ett för tungt flak på en lastväxlarvagn är ju inte bra, men
som tex nybörjare på just lastväxlarvagnar är det kanske inte så lätt
att uppskatta vikten alla gånger när flaket står på marken, eller så kanske
det drar ihop sig till kväll och man vräker på det sista för att slippa
lasta ytterligare en gång.
För övrigt gäller det ju att få användare av maskiner och inte minst användare
av lastväxlarvagnar att besiktiga grejerna själva med jämna mellanrum
och ta sig tid att verkligen åtgärda felen och inte tänka att "det går nog bra",
" jag ska ju bara" och "inte tror jag det händer mig" och sen chansa.



Tror att alla måste hjälpas åt med säkerheten på arbetena. och ser ja någon som vill krypa under lastaren eller krypa ner vid grävskopan o peta lite bara så säger ja till att håll dig undan till grejena är ur vägen.



Att folk ska in under skopan eller under övrig utrustning är ju mer regel
än undantag när tex kunden är med på jobben osv, det har hänt mer
än en gång att man har fått hjärtat i halsgropen när folk har kastat
sig fram för att fixa lite, många verkar tro att maskinförare och chaufförer
har ögon i nacken.

Just detta med att ha en kille till hjälp när man ska kolla något under
eller kring fordonet kan många gånger vara förenat ned livsfara,
att den som agerar chaufför gör något på eget bevåg utan att tex
meken sagt till är ett jäkla otyg.
Jag brukar säga till både en och två gånger att det är väldigt viktigt
att chaufförshjälpredan ska sitta helt stilla tills han får instruktioner
om annat, men ibland hjälper inte ens det.

Ytterligare ett skrämmande scenario som folk inte tänker på är att inte
lämna nycklarna i eller än värre att låta fordonet vara igång när man krypit
under för att kolla/fixa något om man står illa till på tex en industri
eller byggarbetsplats.
Det går väldigt snabbt att någon irriterar sig på fordonet och hoppar
in för att flytta undan det några meter, ligger man då farmför något
hjul eller har armarna uppstoppade inom bakom bortom rambalkarna
är olyckan snart ett faktum.
För övrigt så har jag varit med när en sådan olycka var på väg att
hända, det var väldigt nära en tragedi den gången.

Att vi alla måste hjälpas åt med säkerhetsarbetet är väldigt viktigt
då det är mer folk än vad man kan tro som inte har kunskaperna
om vad som kan hända, extra viktigt är det i dessa tider när det är
vanligt att både företag och privata aktörer har möjligheter att
hyra maskiner som dessa knappast sett på bild ens.

Lite mer skriverier i media om vad olyckorna berott på samt kanske
lite mer information i TV nyheterna istället för de långa inslagen om
vad som händer i fjärran länder.
Varför inte göra program som helt enkelt handlar om arbetsplatsolyckor
och dess orsaker, det tycker i alla fall jag skulle vara både nyttigt och intressant att titta på.

Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se