reilander skrev:"Händer aldrig mig"
Det är just det tankesättet som är det stora problemet, samt som
jag nämt i tidigare inlägg resonemanget "ska bara".
Jag ser bara till mig själv, står man med flaket uppe och ser
något skräp som ligger illa till är det väldigt lätt att hamna med
både kroppen och skallen under flaket för att "snabbt" plocka bort detta.
Det är ju helt åt helsicke att man lutar sig in under tex flaket för att
plocka bort ett skräp, läs vedpinne, men är man ute på fältet så är
det inte så lätt alla gånger att leva som man lär men otroligt nog är
det ofta sådana gånger olyckan är framme.
Men man bör ju åtminstånde vara väl medveten om de risker som
finns inom de grejer man hanterar, framförallt om det är på proffesionell nivå det rör sig om.
Att dra på ett för tungt flak på en lastväxlarvagn är ju inte bra, men
som tex nybörjare på just lastväxlarvagnar är det kanske inte så lätt
att uppskatta vikten alla gånger när flaket står på marken, eller så kanske
det drar ihop sig till kväll och man vräker på det sista för att slippa
lasta ytterligare en gång.
För övrigt gäller det ju att få användare av maskiner och inte minst användare
av lastväxlarvagnar att besiktiga grejerna själva med jämna mellanrum
och ta sig tid att verkligen åtgärda felen och inte tänka att "det går nog bra",
" jag ska ju bara" och "inte tror jag det händer mig" och sen chansa.
Tror att alla måste hjälpas åt med säkerheten på arbetena. och ser ja någon som vill krypa under lastaren eller krypa ner vid grävskopan o peta lite bara så säger ja till att håll dig undan till grejena är ur vägen.
Att folk ska in under skopan eller under övrig utrustning är ju mer regel
än undantag när tex kunden är med på jobben osv, det har hänt mer
än en gång att man har fått hjärtat i halsgropen när folk har kastat
sig fram för att fixa lite, många verkar tro att maskinförare och chaufförer
har ögon i nacken.
Just detta med att ha en kille till hjälp när man ska kolla något under
eller kring fordonet kan många gånger vara förenat ned livsfara,
att den som agerar chaufför gör något på eget bevåg utan att tex
meken sagt till är ett jäkla otyg.
Jag brukar säga till både en och två gånger att det är väldigt viktigt
att chaufförshjälpredan ska sitta helt stilla tills han får instruktioner
om annat, men ibland hjälper inte ens det.
Ytterligare ett skrämmande scenario som folk inte tänker på är att inte
lämna nycklarna i eller än värre att låta fordonet vara igång när man krypit
under för att kolla/fixa något om man står illa till på tex en industri
eller byggarbetsplats.
Det går väldigt snabbt att någon irriterar sig på fordonet och hoppar
in för att flytta undan det några meter, ligger man då farmför något
hjul eller har armarna uppstoppade inom bakom bortom rambalkarna
är olyckan snart ett faktum.
För övrigt så har jag varit med när en sådan olycka var på väg att
hända, det var väldigt nära en tragedi den gången.
Att vi alla måste hjälpas åt med säkerhetsarbetet är väldigt viktigt
då det är mer folk än vad man kan tro som inte har kunskaperna
om vad som kan hända, extra viktigt är det i dessa tider när det är
vanligt att både företag och privata aktörer har möjligheter att
hyra maskiner som dessa knappast sett på bild ens.
Lite mer skriverier i media om vad olyckorna berott på samt kanske
lite mer information i TV nyheterna istället för de långa inslagen om
vad som händer i fjärran länder.
Varför inte göra program som helt enkelt handlar om arbetsplatsolyckor
och dess orsaker, det tycker i alla fall jag skulle vara både nyttigt och intressant att titta på.
Loke