Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

akut hjälp angående arbete på annan ort.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

matsan (trådstartaren)

#1 » 20:09:01, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå! Har en fråga som jag inte hittar svaret på.
Jag blir ofta skickad till höger och vänster som grävmaskinist. Men nu har företaget jag arbetar åt börjat strula med att betala ut rätt övertid, milersättning och traktamente. Jag ska ta detta med facket, men är rädd att jag imorgon blir tilldelad arbete på annan ort.Kan de tvinga mig att åka?

Ofta ringer de dagen innan och kommenderar vart jag ska. Tycker det är för kort varsel för att vara 25mil bort och har lessnat på att ställa upp. Kan jag säga nej? Enligt min anställning är hemorten min arbetsplats. Har ju alltid ställt upp men när de gormar med min lön så känns det trist och jag kommer byta jobb så det får bli livat hos chefen. Ingen fara som sagt!
Tack på förhand.
matsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 20-12-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ew160c
ec210blc



Ivar Risslén

#2 » 21:01:19, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog svårt att neka, det blir arbetsvägran.
Säg åt chefen att du åker om du får avtalsenliga ersättningar. Ring facket så fort som möjligt och prata med dom så kan de ta ett snack med chefen om dina problem. Jag vet inte vad som det står i ditt kollektivavtal om hur långt i förväg som chefen ska meddela dig om arbete på annan ort.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Fredrik_

#3 » 21:09:52, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tidigare jobb, med fast arbetsplats, var det samma 'uppsägningstid' som sparken vid förflyttning till annat arbetsställe enligt dess kollektivavtal, dvs 3 månader. Detta gällde inom samma ort!
Så börja med att kolla upp vad som gäller rent avtalsmässigt, sedan är det en annan sak hur pass 'bråkig' chefen anser att personalen får vara.


(Ta en diskussion med önskad framförhållning och villkor vid liknande jobb kan vara en kompromiss..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

matsan (trådstartaren)

#4 » 21:11:16, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, har försökt titta i sekos avtal som vi använder men hittar inget. Jo förstår det, men känner mig less att dagen innan få reda på det och vill inte ställa upp på samma sätt. Ska prova det du säger och ringa facket direkt på morgonen.
matsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 20-12-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ew160c
ec210blc

mansaxel

#5 » 22:46:24, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip har arbetsgivaren rätt att beordra dig att åka var som helst. Det är därför man har lön -- de betalar dig och du gör som de säger :shake_hands: .

I princip, som sagt. Sen så förutsätter det ju att det kommer pengar i ena riktningen och det utförs arbete i den andra.

Maskinföraravtalet mellan Maskinentreprenörerna och Seko (som jag antar att det handlar om) är emellertid speciellt, just eftersom maskinister och deras maskiner väldigt ofta är på olika ställen, och det är opraktiskt för de inblandade att göra som alla andra gör, man kommer till jobbet och åker sedan därifrån, på arbetstid. (så ser mitt tjänstemanna-avtal ut, till exempel.)

Du ska i korthet ha:

* Ersättning för resa till och från arbetsplatsen om det inte är så att du har en fast plats på förråd / maskinhall eller verkstad. Är det så så gäller de "vanliga" reglerna. 18,50 per mil eller buss/tågbiljett, upp till 12 mil enkel resa.

* Är det mer än 7 mil till arbetsplatsen hemifrån dig så är det ofta tal om övernattning, och då ska man ha traktamente eller fritt vivre. Det är OK enligt avtalet med en husvagn, men du ska ha eget rum om du inte vill dela. Det ska finnas kylskåp. Massor av regler om detta.

* Arbetsgivaren ska diskutera det här kring boende etc med dig i förväg så att det blir bra.

Googla på "Maskinföraravtalet" -- den finns som PDF. §10 tar upp arbete långt bort hemifrån.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

matsan (trådstartaren)

#6 » 23:10:58, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det håller jag med om, men det känns konstigt att dom ringer 20.00 på söndag och jag tror att mitt arbete är på hemorten. Men då säger chefen att jag ska vara 25 mil bort 06.00 på måndag . Är det verkligen avtalsenligt?
matsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 20-12-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ew160c
ec210blc

matsan (trådstartaren)

#7 » 23:13:27, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst avtalet och hittar tyvärr inget om just min fråga, hoppas jag kan prata med facket imorgon! Tack för hjälpen :)
matsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 20-12-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ew160c
ec210blc

dimorep

#8 » 06:28:47, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tror ni det är för en reparatör som jobbar ute med servicebil och till stora delar "följer sina kunders maskiner" där de är och jobbar / behöver hjälp?

Dialog med arbetsgivaren samt "ge och ta" är vad som gäller, annars finns det såklart andra jobb om man inte tycker att det där är något...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

matsan (trådstartaren)

#9 » 07:59:16, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite jobbigt när man ska ligga borta 7 dagar på så kort varsel, med sambo och barn osv. Kommer ju inte hem efter en dag eller två.
matsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 20-12-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ew160c
ec210blc

mansaxel

#10 » 08:17:32, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar nog som det går att hitta stöd för det i avtalet, tyvärr. Tror att dimorep har en poäng. Det korta varslet borde ju absolut ligga i arbetsgivarens intresse att undvika; med det beteendet lär man ju inte få behålla sin personal. Etter värre blir det ju om man samtidigt slarvar med ersättningen. Då blir man ju väldigt ointresserad av att hjälpa till med att lösa arbetsgivarens problem.

Jag skulle, som det heter bland oss datafolk, uppdatera min CV och se mig om efter annat.

1 person gillar det här inlägget.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

matsan (trådstartaren)

#11 » 16:48:49, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pratat med sekos ombudsman och fått reda på att det är 14 dagar i förväg skriftligt för att kunna skicka iväg mig på sekos kollektivavtal med ME för maskinförare. Om de ska tvinga mig alltså, men sen är det ju ett givande och tagande som gäller ofta i den här branschen. Men har iaf fått nytt jobb och massa motivation så det känns jättekul! Tacksam för er hjälp :)

3 personer gillar det här inlägget.
matsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 20-12-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ew160c
ec210blc

mansaxel

#12 » 19:36:07, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skönt att det finns en väg ut, och också en viktig poäng; det är inte för dem med rent hjärta att läsa avtal; man måste ha varit med förr. Vill man använda sig av avtalet och det uppstår tolkningsfrågor är det bra att prata med någon som tolkar avtalet dagligen, och som vet vad som gäller. Gissningar som mina kommer man inte långt med!

Grattis till nya jobbet! (Och, mina sympatier! Min familjesituation skulle ab-so-lut inte klara av tjänsteresor med den längden och den förvarningen. Det skulle bli direkt katastrof. )
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

matsan (trådstartaren)

#13 » 11:38:33, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo verkligen, vissa gånger är det bra att använda den hjälp och expertis som finns istället för att chansa i rätt otydliga avtal.

Tack, ska bli otroligt skönt att få jobba hemma och vara mer med familjen. Det är de viktigaste för mig, men alla har vi olika värderingar.

1 person gillar det här inlägget.
matsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:09, 20-12-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ew160c
ec210blc


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se