Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Vibrationsskador i fingrar!

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 23:42:31, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyligen köpt en ny stor vinkelkap och beställt en cirkelsåg och en borrhammare. Har då börjat fundera på det här med vibrationer och vita fingrar och andra vibbroskador. "Min" säljare tog reda på lite mer. Alla maskiner från seriösa leverantörer anger vibrationsnivå. Dom siffrorna kan man mata in här för att få veta hur mycket man kan köra med maskinen på en dag:
http://www.vibrosense.eu/calc2.html
Ex vis kan man få reda på att en normal vinkelslip av ett välkänt fabrikat inte får användas mer än två timmar per dag.

Här kan man räkna ut hur mycket vibbar man utsätts för från olika kombinationer av maskiner under en dag:
http://www.vibrosense.eu/calc1.html

Och allmän info:
http://www.vibrosense.eu/

Jag kommer att kolla igenom alla våra elverktyg och sen lägga i "info-lappar" i respektive maskinlåda. Ännu en sak som "mina" gubbar inte sak drabbas av. :grin:
Rekommenderar er andra att göra likadant.

Min säljare fick även i uppdrag att undersöka om såna där tunga "anti-vibb-handskar" förändrar den tid som verktygen får användas.
Jag återkommer om han får fram nåt bra om det där.




Och så en kommentar av egen erfarenhet:
Har man problem med känsel, domningar etc så blir det oftast ännu sämre av vibrerande verktyg. I mitt fall var det carpaltunnelsyndrom. Ja, ni som har provat vet vad jag pratar om.
Händerna var dåliga men blev mångdubbelt sämre av vibrerande verktyg. På bara en eller några minuter domnade händerna bort trots såna där anti-vibb-handskar när jag ex vis körde vinkelkapen. Till slut hade jag problem med att bara använda en skruvmejsel. :slag2: Sov inte en hel natt på raken under många år pga domningar och värk. Detta var alltså inte orsakat av vibbrationer men det blev alltså mångdubbelt värre av dessa.
Så var försiktiga där ute!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



baklastare642

#2 » 00:15:55, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hälsan ska man jäkligt rädd om.
Man blir förvånad över hur pass dåliga folk är på att skydda hälsan.
Senast igår så såg jag en mupp lacka tinnerbaserad rostskyddsfärg med endast ett dammfilter som andningsksydd... :slag2:
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

PerJohansson

#3 » 00:42:24, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vibrationsskador ger även tråkiga verkningar så fort det blir minusgrader, mina fingrar blir numera som isglassar om jag är ute i kylan. För inte längesen kunde jag vara ute och skruva en hel dag mitt i vintern med bara nån kaffekopp då och då att värma händerna på... :(

Värt att tänka på är att det inte bara är vibrerande verktyg som ger dessa nervskador, en riktigt dålig grej är att använda knytnäven som hammare, till exempel vid montering av gummilister eller slå med handen på ringnycklar för att lossa trilskande skruv eller liknande. Man har igen de fem minuterna det tar att hämta gummiklubban i det långa loppet.

Något jag är intresserad av att veta är om den här typen av skador förbättras om man avstår från arbete med vibrerande vektyg under längre tid.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Ivar Risslén

#4 » 07:57:27, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket snack om verktyg på jobbet som vibrerar men vad håller folk på med på fritiden. En massa saker som vibrerar som t.ex. motorcyklar, snöskotrar, gräsklippare, billiga motorsågar m.m.. Jag har för mig att händerna blir känsligare för vibrationsskador vid kyla. Jag brukar använda vanliga arbetshandskar vid arbete med kaprondellen, det ger ett lite bättre skydd. Att man slutar att tåla kyla kan även ha att göra med att man har fått sämre blodcirkulation med åldern och att man inte är lika mycket ute i kylan. En liten förbättring kan det nog bli men inte helt bra om slutar med vibrerande saker, det är vad jag har märkt. Nu kan jag köra bil utan att långfingrarna domnar bort.
Köp kapskivor av ett kvalitetsmärke så vibrerar det ofta mindre samt att dom håller längre.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Holger

#5 » 09:06:08, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag kommer att kolla igenom alla våra elverktyg och sen lägga i "info-lappar" i respektive maskinlåda. Ännu en sak som "mina" gubbar inte sak drabbas av. :grin:
Rekommenderar er andra att göra likadant.

Ett mycket bra initiativ!

Kanske vi kan fixa fram en etikett/dekal där man kan ange vissa värden som effekt, vibrationsnivå och rek. max arbetstid osv ... som man kan sätta på maskinlådorna ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

blom r

#6 » 10:23:05, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dina "gubbar" Robban kan va glada över att ha dig som chef... Tror inte det är många som tänker på sånt här.
Jobbade som 21 åring på ett företag där jag kapade aluminium, Lyfte i runda slängar 14-15 ton om dagen... Förstörde min rygg och fick sparken... :x
Kan tillägga att dom bara ersatte mig med en annan kille som fick samma problem.
Som tur är fick jag ett jobb som "flyttgubbe" så jag fick hjälp av den chefen att träna upp ryggen på rätt sätt igen
blom r
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:33, 18-01-2009
Ort: Jkpg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Åkerman H9 med flera

mats_o

#7 » 14:53:52, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

All heder till dig robban för din tanke.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#8 » 19:26:03, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Robban_C skrev:Jag kommer att kolla igenom alla våra elverktyg och sen lägga i "info-lappar" i respektive maskinlåda. Ännu en sak som "mina" gubbar inte sak drabbas av. :grin:
Rekommenderar er andra att göra likadant.

Ett mycket bra initiativ!

Kanske vi kan fixa fram en etikett/dekal där man kan ange vissa värden som effekt, vibrationsnivå och rek. max arbetstid osv ... som man kan sätta på maskinlådorna ...


Mycket bra Robban, helt rätt tänkt!

På jobb har vi sen en tid tillbaka (efter ett föranmält besök av arbetsmiljöverket) dekaler med följande text på alla verktyg som genererar skadlig mängd vibrationer:

OBS risk för vibrationsskador vid långvarigt användande!
Detta verktyget ......................... får max användas .... timmar / arbetsdag och anstäld.

Det är vad varningstext som krävs enligt AMV och ska finnas på verktyget eller i lådan (platsen) där det förvaras. Så en "standard dekal" med ovanstående text och med tomma fält för att fylla i maskintyp och anv. tid kanske skulle vara något som går att sälja?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PO

#9 » 19:37:52, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

All heder o tack till dig Robban ! lovvärt initiativ o absolut rätt tänkt. de där med dekalerna även det bra när kommer dom? beställer!
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Fredrik_

#10 » 20:05:45, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strålande belysning! :thummar:
Som alltid Robban!! :buga:
Vibrationsskador liksom hörselskador kommer krypande MÅNGA år efter slarvet, men sitter kvar länge...
Ackordshetsen gör att fel verktyg ofta används på fel sätt helt i onödan. :slag:
Gäller att håla händerna varma när man utsätts för vibrationer. Därför det är värme i handtagen på 'riktiga' motorsågar tex.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#11 » 20:09:39, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS risk för vibrationsskador vid långvarigt användande!
Detta verktyg får max användas ____ timmar / arbetsdag och anställd.


Ska vi inte passa på att få med annan viktig information på en sådan dekal?

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Måste verktygets benämning vara med? Det står ju på lådan.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Fredrik_

#12 » 20:22:55, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger..
...ända tills det går sönder och 'någon' hittar ett billigare "likadant" nånannanstans...
(Kanske inte hos Robban, men på större företag när inköparen inte är fullt medveten om de små skillnaderna!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#13 » 20:30:42, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, så dekalen sitter på maskinen, inte på lådan?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dimorep

#14 » 20:35:12, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Måste verktygets benämning vara med? Det står ju på lådan.

Enligt AML så ska det stå med "tillverkare" inkl "modell" (och såklart max anv. tid / dag).

Finns tex många Hilti borrhammare av samma storlek som har helt olika vibrationsegenskaper beroende på modell och "undermodell" (generation: a, b...). Därav att exakt modell ska vara med på varningsdekalen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C (trådstartaren)

#15 » 21:39:04, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rodnar över allt beröm! :grin:


Holger skrev:Ah, så dekalen sitter på maskinen, inte på lådan?

Maskinerna har ju alltid "typdekaler" (eller vad det nu heter).

dimo, tack för tipset om korrekt text enligt AMV. :thumme:


Fredrik_ skrev:... Vibrationsskador liksom hörselskador kommer krypande MÅNGA år efter slarvet, men sitter kvar länge...

Idag fick vår praktikant en utskällning eftersom han trots instruktioner inte använde hörselskydd när han borrade fast topplist (med borrhammare) i väggen vid en dränering vi gör.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se