Då hade man fått svar.. Som jag trodde var det bra med skriftligt och inte bara muntligt..
Här är svaret.
Då jag förstår att det är lite brådskande tar jag mig tid att skriva några rader om hur man bör se på det hela.
Ni har planerat att ta över en icke anmälningsskyldig verksamhet, eftersom det inte förekommer någon risk för blodsmitta genom stickande eller skärande verktyg. Miljöförvaltningen har dock tillsynsansvar för alla verksamheter som erbjuder yrkesmässig hygienisk behandling oavsett om verksamheten är anmälningspliktig eller inte. Jag har bifogat socialstyrelsens handbok där ni kan få lite mer information om vad vi beaktar vid våra tillsynsbesök. Jag vill även tillägga att det som står i handboken är för samtliga hygieniska verksamheter, men det står även om hårvård.
När det gäller ventilationen i den lokalen som är tänkt att hyra är det er hyresvärd som bär ansvaret att denna ska vara fullgod till sina hyresgäster. Om man vill ha en vidare information och utredning i det ärendet, hänvisas det till Byggnadsnämnden, Habo Kommun. V.g. se bifogad länk för mer information.
http://www.boverket.se/sv/byggande/hals ... ation/ovk/ När det däremot gäller din frus arbetsmiljö, då det främst är hon som kommer att bli ”drabbad” eftersom kunderna inte kommer att exponeras i lokalerna regelbundet, är det Arbetsmiljöverket som har ansvarar. V.g. se bifogad länk
http://www.av.se/teman/ventilation/ansvar/ Jag förstår om ni tycker att det är mycket då ställningstagandet är helt och hållet ert eget, men kraven är tydliga vem som bär ansvaret.
Jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp i era funderingar och jag får önska er lycka till och trevlig helg/