Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

CE märkning, maskindirektiv m.m.

42 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

vetinte

#16 » 01:37:31, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skulle du sett den på nära håll. :grin:
Det e vad jag kallar för att "limma men svetsen" :???:

Produktsäkerhetslagen ingår under Konsumentköplagen efter va jag fick reda på av konsumentvägledaren. O de var han som tipsade mig om att även åberoppa Produktsäkerhetslagen.

Men har man med företag att göra som inte vill ta ansvar o vet vad dom sysslar med så blir de knas. Tråkigt bara att man inte viste mer om företaget o deras "pollecy innan man la massa pengar :evil: (der var även andra brister men som kanske inte passar in här under CE-mäkningen. Jag köpte traktor, vagn, gaflar etc.) :evil:

O nej volvo skall inte kalla tillbaka alla billar pga en fälg. Men blir man upplyst om 100,000 kanske man skall fundera på saken? O inte be kunden reparera fälgen själv kanske.

Fler liknande olykor har hänt. B.la i italien (om jag inte mins fel) men det var ju dödsölycka. Även england va inblandad.
O det meddelade JAG Möre om och ställde även frågan (vid ett flertal tillfällen) om dom hört av sig till andra kunder som köpt produkten för att kolla läget/fråga eller varna. Kunderna borde iaf fått en sjans att svätsa riktigt. Men inte fått något svar på den frågan.

Så CE-Märkes reklam ger jag inte mycke för. Lätt att vi konsumenter drar det kortaste strået till sist. som vanligt o sen finns der myndigheter som skall kolla o hjälpa oss med sånt :uupps: Skrämande.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat



PerJohansson

#17 » 09:00:40, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite OT kanske, men svetsen ser ut att ha spruckit i svetsgodset och inte i bindningen mellan svets och grundmaterial, stämmer det?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Robban_C

#18 » 09:19:17, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vetinte skrev:... O nej volvo skall inte kalla tillbaka alla billar pga en fälg. Men blir man upplyst om 100,000 kanske man skall fundera på saken? O inte be kunden reparera fälgen själv kanske. ...

Ja, det håller jag med om.
Dock i ditt fall (om vi utgår från att det är en enstaka händelse) så är egen reparation av skadan (om kunden har kompetensen och viljan) inget dåligt alternativ jämfört med att skicka en servicebil över halva landet.
Sen bör givetvis en sådan åtgärd kompenseras mot kunden, ex vis i form av ett tillgodohavande vid framtida affärer. Man ska ju inte göra leverantörens jobb gratis.
Detta givetvis förutsatt att det hände inom rimlig tid. Hände det mer än två efter köpet så bortfaller ju reklamationsmöjligheten.
Nu utgår jag från att detta inte är alldeles färskt, annars gäller tre år efter köpet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

vetinte

#19 » 13:30:46, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsen har inte bitit. o der e inte enns gjort nån V-fog utan bara satt vinkelrätt mot grundplattan o ingen genombränning. kolla bilder:

Bild

Bild

Bild

Detta skedde efter ca 4 månader o hmmmm max 40-50 timmars andväning.
kompensering :???: Ja de fick jag *asg* men från det drog dom för pallgaflar som jag hadde fått men som inte passade o var skeva. jag hadde ringt o sakt att jag inte ville betala för dom pga detta. Men dom kunde skicka nya som passar till den traktor jag köpt av dom. "Men de skulle bli för dyrt med frakten fram o tillbacka" ???
Så kompenseringen krymte kan man säga.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

stefansmark

#20 » 18:16:34, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

infogar brev till möre maskiner.


Bästa Stefan Lahti i Luleå.

Först vill jag bara nämna att CE-märkning har ingen ting med kvalitén på en produkt att göra utan endast ett av EU fastställt tillvägagångssätt i tillverknings- o försäljnings-processen från stålverket till slutkunden.

Vi på Möre Maskiner marknadsför inte dessa gräv-aggregat som du refererar till. Vi blev erbjudna några fåtal test- aggregat från en leverantör som inte höll måttet. Vi har sålt dessa prov-maskiner till ett mycket låg subventionerat pris utan några som helst garantier från vår sida - därav det låga priset. Samtliga kunder har erbjudits att återlämna maskinerna om dom inte var nöjda. Ingen ville utnyttja retur-erbjudandet utan var nöjda med produkten p.g.a. det otroligt låga priset!!! Om vi skulle åtgärda någon reklamation skulle det kosta mera än var köparen har betalat för hela aggregatet.

Man kan inte först köpa en vara enligt avtalade priser och villkor och sedan kräva full garanti.

Vi skulle istället vilja referera till de tester som gjorts av ackrediterade testinstitut i olika länder på våra ordinära grävaggregat. Vi har sålt ca 1000 gräv-aggregat under snart 20 åroch blivit i särklass Sveriges mest köpta aggregat tack vare den mycket höga kvalité`n. Denna produkt tillhör den produktgrupp som har mest nöjda kunder. Du kan gärna kontakta Lantmännen Maskin i Luleå som sålt våra aggregat i 16 år!

Möre Maskiner är en stor maskinleverantör. Vi säljer ca 4 - 5000 maskiner varje år. Ca 50% går på export till ca 25 länder. Vi har försäljnings-kontor i 4 länder i Europa.
Varje år tar vi in ca 100 olika nya maskiner för tester från hela världen. Av dessa är det kanske 10% som håller måttet för Sverige och vi tar upp marknadsföringen av produkten. Övriga 90 % maskiner säljer vi ut årligen efter utförda tester med begränsat ansvar till köpare som är väl införstådda med den rådande situationen. Även dessa maskiner ger för det mesta köparen den funktion han sökt men med sämre möjlighet till reservdelar och service.

Detta förfarande är inget som bara vi på Möre Maskiner gör utan det gör i stort alla större företag.

Vi på Möre Maskiner har under 4 år importerat ca 1000 kinesiska Foton traktorer. Vi har ännu ej till dags dato annonserat eller tagit in dessa i vår produktkatalog då vi vill först testa kvalitén. Trots detta så har vi sålt merparten i utlandet men också åtskilliga hundratals i Sverige utan åtagande av garanti-ersättning på arbetskostnaden utan endast erbjudit gratis reservdelar under de första 12 månaderna. Detta förfarande tycks vara uppskattat hos våra kunder.

Vi kommer nu under året att börja att marknadsföra dessa traktorer.

Hoppas att du kan bättre förstå hur vi jobbar. Dessutom har vi som motto: "Möre Maskiner - för trygga maskinköp".

Hälsningar
Möre Maskiner AB


Stefan Lahti skrev 2011-04-24 01:06:
Hej.
Sitter och tittar runt på webben efter olika grävaggregat, tack för att Ni på ett snabbt och effektivt sätt uteslöt ett alternativ i urvalsprocessen.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... =m%C3%B6re

Skämmes.

Mvh Stefan, Luleå
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

AlexK (trådstartaren)

#21 » 18:44:48, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det förklarar ju en hel del då, inte att helt titta bort från den tillverkaren då :smile:

Och mycket riktigt så har ju CE inget med kvalité att göra dock så har det ju med säkerhet att göra. :smile:
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

vetinte

#22 » 20:22:05, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:infogar brev till möre maskiner.


Bästa Stefan Lahti i Luleå.

Först vill jag bara nämna att CE-märkning har ingen ting med kvalitén på en produkt att göra utan endast ett av EU fastställt tillvägagångssätt i tillverknings- o försäljnings-processen från stålverket till slutkunden.

Vi på Möre Maskiner marknadsför inte dessa gräv-aggregat som du refererar till. Vi blev erbjudna några fåtal test- aggregat från en leverantör som inte höll måttet. Vi har sålt dessa prov-maskiner till ett mycket låg subventionerat pris utan några som helst garantier från vår sida - därav det låga priset. Samtliga kunder har erbjudits att återlämna maskinerna om dom inte var nöjda. Ingen ville utnyttja retur-erbjudandet utan var nöjda med produkten p.g.a. det otroligt låga priset!!! Om vi skulle åtgärda någon reklamation skulle det kosta mera än var köparen har betalat för hela aggregatet.

Man kan inte först köpa en vara enligt avtalade priser och villkor och sedan kräva full garanti.

Vi skulle istället vilja referera till de tester som gjorts av ackrediterade testinstitut i olika länder på våra ordinära grävaggregat. Vi har sålt ca 1000 gräv-aggregat under snart 20 åroch blivit i särklass Sveriges mest köpta aggregat tack vare den mycket höga kvalité`n. Denna produkt tillhör den produktgrupp som har mest nöjda kunder. Du kan gärna kontakta Lantmännen Maskin i Luleå som sålt våra aggregat i 16 år!

Möre Maskiner är en stor maskinleverantör. Vi säljer ca 4 - 5000 maskiner varje år. Ca 50% går på export till ca 25 länder. Vi har försäljnings-kontor i 4 länder i Europa.
Varje år tar vi in ca 100 olika nya maskiner för tester från hela världen. Av dessa är det kanske 10% som håller måttet för Sverige och vi tar upp marknadsföringen av produkten. Övriga 90 % maskiner säljer vi ut årligen efter utförda tester med begränsat ansvar till köpare som är väl införstådda med den rådande situationen. Även dessa maskiner ger för det mesta köparen den funktion han sökt men med sämre möjlighet till reservdelar och service.

Detta förfarande är inget som bara vi på Möre Maskiner gör utan det gör i stort alla större företag.

Vi på Möre Maskiner har under 4 år importerat ca 1000 kinesiska Foton traktorer. Vi har ännu ej till dags dato annonserat eller tagit in dessa i vår produktkatalog då vi vill först testa kvalitén. Trots detta så har vi sålt merparten i utlandet men också åtskilliga hundratals i Sverige utan åtagande av garanti-ersättning på arbetskostnaden utan endast erbjudit gratis reservdelar under de första 12 månaderna. Detta förfarande tycks vara uppskattat hos våra kunder.

Vi kommer nu under året att börja att marknadsföra dessa traktorer.

Hoppas att du kan bättre förstå hur vi jobbar. Dessutom har vi som motto: "Möre Maskiner - för trygga maskinköp".

Hälsningar
Möre Maskiner AB


Stefan Lahti skrev 2011-04-24 01:06:
Hej.
Sitter och tittar runt på webben efter olika grävaggregat, tack för att Ni på ett snabbt och effektivt sätt uteslöt ett alternativ i urvalsprocessen.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... =m%C3%B6re

Skämmes.

Mvh Stefan, Luleå


Det känns nästan som om det skulle till en egen tråd om företag som man ska se upp med ? Kunde ju vara bra att få info av andra inför en affär. Det handlar ju om ganska mycket pengar o framförallt frustration.

DETTA känner inte JAG igen från mitt köp av Möre!!!!!!!!
Det låter som det gammla vanliga "det e inte vårat fel o VI gör givetvis vårt bästa för att göra kunden nöjd" skitsnacket. Sliskigt o smörigt. Presic som när man skulle handla. Men när man betalt blev där annat ljud.

Det var idel låvord etc. Inget med att "det är ett test-aggregat", "Därför e det billigare" Vadå billigare ? jämfört med vad ?. O ingen marknadsföring? Nej eller hur? O grisar kan flyga? Erbjuder man en prudukt o till o med berömmer den så e de väll marnadsföring?
O att där inte änns fanns hydralolja i traktorn o typ 3 liter i grävagget (Villket jag själv fick betala ,och många andra uppenbara fel) har INGET med garantier, ce-märkning att göra.
DET ÄR O FÖRBLIR DÅRLIG LEVERANSKPNTROLL O JÄVLIGT DÅRLIG STIL!!!!!!!! Av villket företag de än må vara.

Men ce-märkningen tycker man ju är en säkerhetskontroll. O finns väll för att man ska känna sig trygg o inte riskera livet på sig själv eller andra.
Att dom sedan inte kollar med andra som köpt agget om der kan vara samma fel (tillvärkningsfel kan o kommer att ske) e ju förkastligt. Kan ju hännda en dödsolycka. Men dom säljer ju bara så det kanske inte spelar nån roll ????

Man har 12 månaders garanti men jobbet får man stå för själv. Det framgick klart o tydligt.
Men det skall väll funka, passa o vara hela när man får hem dom ?

Måste i rimtighetens namn säga att jag e mycket nöjd med min Foton traktor (kan rekommendera Foton) men skulle ha handlat av ett annat företag. Men nu vet jag bättre. Funderar till o med på att köpa en till. Av samma företag :lmao: Skulle inte tro det.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

Beaver3

#23 » 20:36:39, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

CE betyder ju bara att det säljande företaget tar på sig produktansvaret och inget annat.

Bra att dom talar om villkoren innan försäljningen, sedan väljar man ju själv.

Tror inte att konsumentköplagen gäller mot företag, utan mellan företag är det nog bara köplagen som gäller.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

vetinte

#24 » 20:58:29, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Tror inte att konsumentköplagen gäller mot företag, utan mellan företag är det nog bara köplagen som gäller."

Det e helt riktigt men köper man som privatperson :grin:
Så gäller den i det iaf.

Men hur som hälst ska väll ett seriöst företag följa vanligt bonförnuft. O oftast behövs inget mer :smile:
Företag som inte gör det får inte mitt förtroende. O jag rekomenderar ju inte det till mina kompisar. Eller andra.

Bra bemötande gentemot kunderna e den bästa reklamen för ett företag.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

Beaver3

#25 » 21:01:56, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Killen med brevet, måste ha haft en dålig dag :uupps:

I vissa lägen blir dom fartblinda, först går solen upp, sedan går den ned, sedan kommer motgångarna.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

vetinte

#26 » 21:05:39, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Hoppas de bara var en.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

tracker

#27 » 17:26:44, 18-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta står i en annons från en maskinleverantör

"CE märkt med original dokument från tillverkaren.
Utan CE märkning med original dokument är maskiner inte tillåtna att användas i Sverige eller inom EU. "

stämmer detta ?
finns det någon som kan visa mig var det står att orginaldokumentet måste finnas ?
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Loke

#28 » 06:42:23, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:"CE märkt med original dokument från tillverkaren.
Utan CE märkning med original dokument är maskiner inte tillåtna att användas i Sverige eller inom EU. "

stämmer detta ?
finns det någon som kan visa mig var det står att orginaldokumentet måste finnas ?


Här är en tråd som handlar om just detta:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... %C3%A4vare

Sen kan du söka på "CE" "CE-märkning" osv så hittar du en del
som är skrivet om det här på forumet.
En säljare får inte sälja en maskin som det inte "går" att fixa
instruktionsbok/CE.dokumentation på. detta är speciellt viktigt
vid köp av importerade maskiner. Är tex maskinen tänkt för den
utomeropeiska marknaden kan man faktiskt bli helblåst då det
inte finns CE-papper övh på dom.

Kom ihåg att själva märkningen på maskinen är bara en hänvisning
till att det ska finnas dokument med till maskinen, skylten betyder
alltså ingenting. Det är "överenstämmandeintyget" och en instruktions-
bok som är det primära.

Om du kör tex åt en kommun så kan miljöinspektören kräva att du
ska visa CE-intygen på maskinen, kan du inte få fram dessa inom
rimlig tid blir det ofta tack och adjö, och i och med detta så behöver
man nog inte jobba inom den kommunen något mer överhuvudtaget.
Det var genom detta scenario jag lämnade tillbaks min första
grävare, säljaren kunde inte få fram de nödvändiga papperen till
maskinen.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Holger

#29 » 08:50:17, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med maskiner egentligen? Maskinriktlinjen kräver väl även att originalhandboken, alltså den som alla översättningar utgår ifrån, måste levereras med?! Eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tracker

#30 » 16:15:28, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
tracker skrev:"CE märkt med original dokument från tillverkaren.
Utan CE märkning med original dokument är maskiner inte tillåtna att användas i Sverige eller inom EU. "

stämmer detta ?
finns det någon som kan visa mig var det står att orginaldokumentet måste finnas ?


Här är en tråd som handlar om just detta:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... %C3%A4vare

Sen kan du söka på "CE" "CE-märkning" osv så hittar du en del
som är skrivet om det här på forumet.
En säljare får inte sälja en maskin som det inte "går" att fixa
instruktionsbok/CE.dokumentation på. detta är speciellt viktigt
vid köp av importerade maskiner. Är tex maskinen tänkt för den
utomeropeiska marknaden kan man faktiskt bli helblåst då det
inte finns CE-papper övh på dom.

Kom ihåg att själva märkningen på maskinen är bara en hänvisning
till att det ska finnas dokument med till maskinen, skylten betyder
alltså ingenting. Det är "överenstämmandeintyget" och en instruktions-
bok som är det primära.

Om du kör tex åt en kommun så kan miljöinspektören kräva att du
ska visa CE-intygen på maskinen, kan du inte få fram dessa inom
rimlig tid blir det ofta tack och adjö, och i och med detta så behöver
man nog inte jobba inom den kommunen något mer överhuvudtaget.
Det var genom detta scenario jag lämnade tillbaks min första
grävare, säljaren kunde inte få fram de nödvändiga papperen till
maskinen.


Loke


Men jag CE märker den själv, var står det att originalhandlingen måste finnas med ?
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se