Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

CE märkning, maskindirektiv m.m.

42 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

AlexK (trådstartaren)

#1 » 16:15:40, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite off topic i den tråd vi pratade om CE märkning så jag kände att det är bättre att skapa en ny tråd om detta :)

Hänvisar till den tråden där det startade:

[Grävmaskiner] Vilken vinterpyssla har ni grävare?
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig



Beaver3

#2 » 21:31:10, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK! då kör vi lite CE här,

Det som jag tycker är dåligt med CE (commission Europe) är att det är en tillverkare som garanterar att varan produkten är säker med siitt eget ansvar för produkten.

Sätter man samman en vara av flera moduler så CE märker man helheten.

För mig känns det lite som att storebror har ett finger med i spelet för att begränsa eventuell illojal konkurrans. Kanske lite hårddraget, men något åt det hållet, köper du varor från Afrika och CE saknas så är det illegalt.
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

SwedishMick

#3 » 20:49:19, 24-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte hängt med i diskussionen i den andra tråden, men i alla fall.

CE-märkning (CE = Conformité Européenne/Certified for Europe) visar ju att tillverkaren/importören har följt de krav som återfinns i ett EU-direktiv. Det innebär att tillverkaren är ansvarig för skador som orsakas av den CE-märkta produkten, om användaren följt instruktionerna.

I många fall är det tillverkaren som svarar för att kraven är uppfyllda, medan det för vissa produkter med höga krav på säkerhet krävs att ett speciellt kontrollorgan säkerställer att kraven uppfylls.

Visst kan det kanske tyckas som illojal konkurrens, men förhoppningsvis är det för att skydda användarna. Jag har för mig att det går att köpa produkter som inte är CE-märkta, men det är inte tillåtet att sälja dem.
Användarvisningsbild
SwedishMick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:56, 21-10-2010
Ort: Ludvika
Maskintyp: Ej angivet

Anders.B

#4 » 11:00:53, 25-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har utfört lite riskanalyser och CE-märkningar de senaste 6-7 åren och kan inte se annat är positiva fördelar av det.

Det finns en hel del bakom den lilla CE-skylten som en lekman ofta inte tänker på.

(Förutom att det är rätt ok taxa när man jobbar med det :mrgreen: )

I mitt fall handlar det om enstaka maskiner eller produktionslines på industrier.

Resultatet och syftet är att person eller materiella skador ska/kan undvikas i så stor grad som möjligt. Och många gånger behöver man inte särskilt stor fantasi för att se vad som kan hända på vissa anläggningar. Man undrar hur en del konstruktörer tänker om dom ens gjort det..

Jag är helt övertygad om att det lilla jag gjort konkret har sparat folk och företag onödigt lidande fysiskt och ekonomiskt och det är väl vitsen med det hela i slutänden.

I en del fall har det tyvärr varit för sent och det är en olycka som triggar igång processen. Ofta på maskiner från 60-80 talet som gått skadefritt i 30-40 år utan skydd därmed ses inte faror och risker förrän det händer.

Det finns otroligt än i dag stora miljardbolag i det här landet som på vissa avdelningar har maskiner som gud glömde och som ändå går i full produktion, tro mig..

Men som någon sa tidigare, även sprillans nya maskiner har överraskande ofta brister i säkerhetstänkandet, främst import men även lokalproducerade.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Robban_C

#5 » 11:47:44, 25-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:... maskiner som gud glömde och som ändå går i full produktion, tro mig. ...

Kommer att tänka mig närmsta granne (gjutare).
Nån maskin som klämmer ihop en kokill var tredje minut. Han såg att nån del satt löst och skulle åtgärda det. Det tar bara några sekunder och den rör sig ju bara var tredje minut.
Det där är typiskt en grej som vi också skulle kunna göra. Nå, dom är tre minuterna hade nästan gått men det går ju så fort....
Precis när han stack in handen var det nåt som hände bakom honom så han vände på huvudet. Det räckte, han fastnade och har nu krosskador i handen. Det som han fastnade i var dessutom 400 grader varmt och han satt fast nån halvminut eller så.
Detta var alldeles häromdagen och han är nu sjukskriven en månad. Prognosen är att han kommer att få tillbaks det mesta av rörligheten men vi vet alla hur det blir med nerver och känsel efter en sån där händelse. Dessutom läker ju inte huden nåt bra eller snyggt efter krosskador i fingerleder etc. Har själv en betydligt mindre skada av liknande karaktär i en fingerled, det är fortfarande inte helt hundra och det skedde c:a -89.

Nå, vart vill jag komma med detta då?
Hade maskinen (eller gjutformen eller vad det nu var) varit så ny att den varit CE-märkt så hade den förhoppningsvis varit säkrad så att det här inte hade kunnat ske.
Men ni kan nog ge er på att den kommer att bli säkrad framöver. :grin:
Så det kanske finns en del bra med CE också även om det ibland känns som om grejorna måste tillverkas så att man inte ens med avsikt ska kunna göra sig illa.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beaver3

#6 » 14:04:26, 25-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni pratar om bra grejor, men vad är det för vits med att ett gummiband eller ett spett skall vara CE märkt.

Dom som levererar från kina stämålar ju bara på CE i alla fall.
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

AlexK (trådstartaren)

#7 » 21:23:27, 25-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just gjuteri är ju oftast inte någonstans i närheten av att vara säkra. Varit på framför allt ett gjuteri när jag var robotprogrammerare och det var många delar som helt plödsligt utan förvarning kunde röra sig, och dessa delar vägde i alla fall ett halft ton. Var en intressant installation och idrifttagning, man var överlycklig vid varje dags slut att man hade ben och armar i behåll.

Är verkligen ett gummiband verkligen CE märkt, alltså ska den verkligen CE märkas, tvivlar på det. Men jag kan inget om CE annat än maskindirektiven, lågspänning och ESD.
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

Beaver3

#8 » 21:34:57, 25-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gummiband, nära nog om det är nackbandet på glasögon eller simglasögon.
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Robban_C

#9 » 21:43:58, 25-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:... Dom som levererar från kina stämålar ju bara på CE i alla fall.

Om det är så illa så är det ju inte CE-märkningen som är felet. Då är det ju att reglerna inte efterlevs (ex vis pga bristande kontroll) alternativt att kostnaden (dvs bestraffningen) inte är hård nog.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mats i Myrhult

#10 » 12:45:52, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grundprincipen för all certifiering är ju att man ska kunna skylla på någon annan om det blir knas.
Bonusen är att det är tänkt att man ska kunna ta bättre betalt och fula ut konkurrenter som inte följer all certifiering.
Som sidoeffekt ger det hela mer jobb till byråkrater, som också äter upp en del av, eller mer än vinsten med certifieringen. :sad:
En annan bieffekt är att allt fler blir allt latare och slutar tänka själva och bara kollar efter certifiering. Samt skyller på andra om det blir knas, när de borde tänkt till lite själva från början.

Med detta sagt så inser även jag att det är bra med normer eller standarder, exempelvis på stålkvaliteter. Förhoppningsvis håller produkterna den standard som tillverkaren anger. Sedan får man själv räkna ut om det räcker för det egna behovet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

vetinte

#11 » 00:07:08, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

CE- märkningen e rent lurendrejeri!!!!!!!
Företagen som säljer grejer med den märkningen tar inget ansvar men tjänar J.......GT mycket på reklamen.
Märkningen borde vara en trygghet för konsumenten men icke.
Satt på ett grävagregat som sprack i en sväts i 3-punkten o höll på att klämmas mellan traktor och aget. knapt 1 år gammalt.
Företaget (Möre maskin) brydde sig inte. utan tyckte att jag kunde svetsa ihopp det själv ????????????????
Dom skulle även enl. konsumentköplagen ha underrättat andra som köpt liknande. Men mig veteligen har dom inte gjort det. trots påstötningar.
Hmmmmmmm Kanske säger en del om företaget oxå iofs :grin:
Nej märkningar som lovar att konsumenter skall känna sig trygga e bara ett försäljningstrix. Konsumenter drar ALLTID minsta stået.
O myndigheten säger sig hålla koll sitter bara på r.......ven o inget gör.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

Robban_C

#12 » 00:33:06, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vetinte skrev:CE- märkningen e rent lurendrejeri!!!!!!!
Företagen som säljer grejer med den märkningen tar inget ansvar men tjänar J.......GT mycket på reklamen.
Märkningen borde vara en trygghet för konsumenten men icke.
Satt på ett grävagregat som sprack i en sväts i 3-punkten o höll på att klämmas mellan traktor och aget. knapt 1 år gammalt.
Företaget (Möre maskin) brydde sig inte. utan tyckte att jag kunde svetsa ihopp det själv ????????????????
Dom skulle även enl. konsumentköplagen ha underrättat andra som köpt liknande. Men mig veteligen har dom inte gjort det. trots påstötningar.
Hmmmmmmm Kanske säger en del om företaget oxå iofs :grin:
Nej märkningar som lovar att konsumenter skall känna sig trygga e bara ett försäljningstrix. Konsumenter drar ALLTID minsta stået.
O myndigheten säger sig hålla koll sitter bara på r.......ven o inget gör.

Men vänta nu?
Här är väl ändå en hel del fel?
1. Reklamen? CE-märkningen är väl ingen reklam?
2. Konsumentköplagen? Har du köpt ett grävagg så är du väl näringsidkare? I såna fall gäller inte KKL. Den gäller endast vid affärer mellan en näringsidkare och en privatperson.
3. Jag minns inget i KKL som säger att dom måste underrätta andra om ett sådant fel. Har du nån länk som stödjer det? Och som sagt, se punkt två ovan, är köpet inte gjort av en privatperson så bortfaller KKL helt och hållet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

vetinte

#13 » 21:23:46, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej :grin:

Nja kanske men inte som jag kommit på.

1: Reklam o reklam. Nej de SKALL inte vara det men det används som det tycker jag. När "Lagen" inte efterlevs när det e negativt för handlare/företag men används som ett positivt försäljningsarument. Då tycker jag att det värkar som reklam.

2:"Konsumentköplagen". Japp. Man behöver inte vara näringsidkare för att köpa ett grävaggregat (eller annan maskin för den delen). Jag köpte bla agget som privatperson o derför omfattas jag av Konsumentköplagen.

3:Jag kopierar in ett stycke (eller försöker iallafal. :???: jag e inte så bra på dator så vi får se om det går. Annars får jag försöka igen. Kan även försöka få med en bild. Detta kunde ha gått riktigt illa men hadde en polare brevid som såg att det började ge sig så jag hoppade o klarade mig hyfsat.

Bild


Om produktsäkerhetslagen

Produktsäkerhetslagen har till syfte att förhindra att farliga varor och tjänster orsakar skada på personer.
Enligt produktsäkerhetslagen får en näringsidkare endast sälja säkra varor och tjänster. Konsumentverket får meddela de förelägganden och förbud som behövs i ett enskilt fall.

Näringsidkare måste underrätta tillsynsmyndigheter när de får kännedom om att en vara eller tjänst, som man säljer eller har sålt, är farlig. Näringsidkare är också skyldiga att samarbeta med varandra och tillsynsmyndigheter.

Varje år sker över en halv miljon hem- och fritidsolyckor i Sverige. En stor del beror på en dålig eller rentav farlig produkt. För att förhindra att farliga varor och tjänster orsakar skada kan en näringsidkare bland annat:
• tvingas att lämna säkerhetsinformation (13 §)
Säljer en näringsidkare en vara eller tjänst utan att lämna information som har särskild betydelse för att förebygga att varan eller tjänsten orsakar skada på person kan han åläggas att lämna sådan information.
• förbjudas att sälja varor och tjänster (27 och 28 §§)
Säljer en näringsidkare en vara eller en tjänst som antas vara farlig kan han förbjudas att fortsätta med det.
• förbjudas att exportera varor (29 §)
En näringsidkare som säljer en vara som är särskilt farlig kan förbjudas att exportera varan.
• tvingas att lämna varningsinformation (14 §)
För att skydda konsumenter som redan har förvärvat en vara eller fått en tjänst utförd som medför särskild risk för skada på person eller egendom kan näringsidkaren åläggas att informera dem om skaderisken och om hur den skall förebyggas.
• tvingas att återkalla varor eller tjänster (15 och 16 §§)
Har en näringsidkare sålt en farlig vara kan han åläggas att återkalla varan från dem som innehar den. Återkallelsen kan avse rättelse, utbyte eller återgång.
Råd och hjälp
Slå larm hos säljaren och anmäl till Konsumentverket om du råkar på en vara eller tjänst som har orsakat olyckstillbud. Hos kommunens konsumentvägledning får du mer information om produktsäkerhetslagen och även råd och hjälp i andra konsumentfrågor.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

björn h

#14 » 22:51:04, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

som det ser ut på bilden hadde du nog tur att det höll så länge som det gjorde. se ut som att någon sprungit förbi med svetsen :hotar2: svetsaren bör nog gå en ny svetskurs.
Senast redigerad av björn h 22:51:59, 04-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327

Robban_C

#15 » 23:19:04, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vetinte skrev:... Jag köpte bla agget som privatperson o derför omfattas jag av Konsumentköplagen. ...

Helt rätt men jag trodde att du hade köpt det som näringsidkare.

Produktsäkerhetslagen är en sak men du hänvisade till Konsumentköplagen och där står såvitt jag minns inget om säkerhet.

Sen är det knappast så att Produktsäkerhetslagen blir aktuell så länge det gäller en enstaka maskin som havererar. Då skulle ju det gälla vad som än havererar. Ska Volvo återkalla alla bilar för att en av dom havererar en fälg?
Allt kan gå sönder i enstaka exemplar, oberoende av fabrikat.
Jag tror att det där är mer aktuellt när det handlar om en "sjuka", dvs när ett flertal exemplar drabbas av samma fel. Sen kan det i och för sig vara så i det här fallet också men det vet vi väl inget om?

Och det är trist att du drabbats av en skada, det håller jag med om.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se