Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Spån i ögat är ingen höjdare...

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

MagnusS

#46 » 00:19:34, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har självklart alltid fått köpa det skydd jag vill ha för mina ögon, har aldrig varit gnäll om man köper ett visir för 1500, men slipade glasögon kunde man inte få :grin: Vad det handlar om är att jag tycker faktiskt att det är svårt att hitta skyddsglasögon som funkar ihop med vanliga glasögon, men visir funkar alltid.

Den diskussionen fördes både med arbetsgivare och facklig representant, Handlade för min del mest om att jag inte ville förstöra mina egna glasögon i verksamheten, har som sagt inte jättestort behov av skyddsglas som bilmek, utan det tar jag på mig när det behövs. De där från würth ska jag nog be säljaren visa mig nästa gång han kommer.

Det komiska i denna händelsen var att plåtslagaren på jobbet fick vanliga glasögon betalda en gång om han inte sa ngt till någonannan :uupps: Det är en rätt konstig värld man lever i.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



östemann

#47 » 00:21:31, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perjos skrev:En dag körde jag med 100mm planfräs. Tog nog cirka 3-4mm skär och rätt bra matning, så spånorna var inte särskilt små och väldigt varma. Stod med dörren lite på glänt och kikade hur fräsen skar, då en spåna kommer flygande mot mig. Den träffade just under vänster öga och brände fast. Som tur var hann jag blunda, för den satt i ögonlocket också, så jag fick dra bort den. Ögat var rött och varade i tre-fyra dar, ömmade i en vecka eller nåt.

Ja det där känns ordentligt.
Det värsta är att spånorna biter fast i huden så man måste ta i ordentligt
för att få väck dom. :(
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

baklastare642

#48 » 00:55:22, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även undertecknad träskalle slipade för en 10 år sedan en gång och fick en stålflisa i ögat.
Efter någon dag började det svida och jag for till ögonsjukhuset här i stockholm.
På mottagningen jobbade en snygg polsk ögonläkare som kollade mig djupt i själen...
Hmm... tänkte jag och blinkade lite extra åt henne...
Vi konnektade och ett mindre gäng ögonblick senare fick jag faktiskt hennes hemtelefonnummer... :grin:

Glad i hågen spatserade jag ut för det var ingen fara med ögat, och över att ha fått hennes telefonnummer.

Tyvärr hade hon en 13 årig skitdotter som tyvärr svarade varenda j-vla gång jag provade ringa så det blev inget...
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

jos4561

#49 » 10:03:52, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kör mest med min flexview svetshjälm från speedglas, eller en traditionell kemppi svetshjälm med flippupp glas, då kommer problemet med imma på glaset typ automatiskt men med en imm spray för mc hjälmvisir så är det hanterbart.

ett varningens ord när det gäller frisklufts agregat är att man kan åkapå ögoninflamation om man använder den hela arbetspassen veckorna igenom, pga det konstanta draget runt ansiktet.
sen är man klantig som jag och använder glasögon och är duktig, så pekar jag in skiten i ögat med fingret istället :cool2:
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

dea

#50 » 10:26:37, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=59 Har ett par AK-33222 som jag tycker funkar hyfsat med vanliga glasögon under, men visst det immar i dom också :sad: så man fuskar ju som dom flesta med att använda skydden.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Robban_C

#51 » 17:17:57, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:jag kör mest med min flexview svetshjälm från speedglas, eller en traditionell kemppi svetshjälm med flippupp glas, då kommer problemet med imma på glaset typ automatiskt men med en imm spray för mc hjälmvisir så är det hanterbart. ...

Ska inhandla. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Sven2000

#52 » 22:16:54, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sundströms SR 58, fungerar för mig att använda utanpå vanliga glasögon. Deras hemsida fungerar inte för tillfället men det finns en bild på http://www.olsana.se/skyddsglasogon-sundstrom-sr58.html
Sven2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:03:16, 27-11-2010
Ort: Kronoberg


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se