Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Angående knivlagen

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 11:40:25, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara OK att ha med sig en kniv i servicebilen ifall det behöver skrapas en packning. Och skogsarbetaren som fälldes för några år sedan hade nog inte dömts idag..

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd- ... -far-baras


Svårplacerat ämne, flytta gärna till lämpligare plats om ni kommer på nå´t
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



LeifAndersson

#2 » 14:04:19, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är tillämpningen av knivlagen tydligen lite annorlunda här i Norrland, men jag har de sista 15-20 åren ständigt burit en kort "elektrikerkniv" (kapad morakniv) när jag har haft arbetskläder på mig! Den har burits helt öppet även när man varit i kontakt med Polisen i olika sammanhang som vid uppstädning på olycksplats och sådant och det har aldrig påpekats! Har t.o.m lånat ut den när de kapat avspärrningsband och de har då bara påpekat att det var inte mycket till blad på den!
Den kniven och en 0:ans skiftnyckel är alltid med!
Undrar vart gränsen gick för att en Norrländsk hantverkare skulle få böter för att han bar sina verktyg på sig om han förirrat sig söderut tidigare? :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

raggsockan

#3 » 14:08:48, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har alltid kniv på mig . man vet aldrig när den kommer till hands på torpet
har aldrig råkat ut för trubbel om jag åker till byn i skrot byxorna , iof så är den halv dold
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Tycko Mikiasson

#4 » 15:19:31, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en sågtandad fällkniv för att skära emballage plasten (sträckfilm). När jag körde budbil det var nästintill omöjligt att få av plasten av pallarna annars. Undrar om man skulle få böter och fängelse straff för det om lagens väktare såg det. Dom flesta sakerna i verktygslådan borde kunna räknas som vapen.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

63an

#5 » 15:27:56, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis! När jag körde min jourvecka åt HSB i Märsta så hade jag rörtången i långa sidofickan på overallen, den behövde jag bara visa en enda ggn. vid bråk i ett trapphus, lustigt nog i samma hus som jag själv bodde i! Fanns knark redan då en jobbarkompis grabb for upp på taket å flög rakt ner i gatan...LSD var det den gg.! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Tycko Mikiasson

#6 » 15:45:24, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte också en 65mm u-ringnyckel och en stor rörtång på Biltema vilka vapen kan inte det bli. Såg även en bild på Robert Aschberg med basebollträ i näven när han skulle jaga nättroll. Så basebollträ räknas inte som vapen? Fast han med stor tydlighet visar att det ska användas mot människor. Därför blir knivlagen väldigt missvisande.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Kaxe

#7 » 15:47:35, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid denna på mig. Har aldrig blivit tillsagd eller bötfälld, men det kanske bara är en tidsfråga. En gång hade jag den till och med på en restaurant där vi käkade middag. Bladet är bara 60 mm så den är inte så skräckinjagande :grin:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kaxe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:37, 19-03-2010
Ort: Vid havet utanför Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L507 -07
Kubota U25-3 -06
Husqvarna Rider 175 -09
CanAm Outlander 500XT -12
Yamaha XTZ660 Ténéré -12

corre

#8 » 16:01:41, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Verkar vara OK att ha med sig en kniv i servicebilen ifall det behöver skrapas en packning. Och skogsarbetaren som fälldes för några år sedan hade nog inte dömts idag..

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd- ... -far-baras


Svårplacerat ämne, flytta gärna till lämpligare plats om ni kommer på nå´t


Han skogsarbetaren, var det inte två fileknivar, varav en i sidofacket på förardörren?
Svårt att se nyttan med en filekvniv i servciebilen...
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel (trådstartaren)

#9 » 18:33:34, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärligt talat så har jag glömt det mesta om det fallet, men det har diskuterats tidigare här på maskinisten vill jag minnas. Kan väl tillägga att jag givetvis är positiv till att enkelt ta ifrån buset alla former av vapen. Och då måste det ju finnas någon form av förbud..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#10 » 18:56:01, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur var det med knivlagen? Var det inte något med stickvapen/klinglängd? Kanske min kabelskalarkniv klarar sig ändå även vid en kritisk granskning?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

corre

#11 » 20:53:01, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns tolkningar runt både längd och uppsåt.

Här i Sthlm har det varet rätt mycket stök med bus som kör fristads med hantverkarkniv vid benet och hävdar att dom är hantverkare, trots att de mest är inblandade i knark och allehanda mög. Därav är polisen hårdare här än på andra ställen.
Här uppe undviker jag medvetet att ha kniv på mig även om det är scout eller hantverkarklädsel. Den lämnar jag i bilen.

I Kristianstad så var det inga problem, varken som fritids, scout eller hantverkarklädd under många år. Träffade poliser på stan utan problem.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#12 » 22:20:31, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid hävdat och kommer att hävdat till mitt sista andetag, att det farligaste med en kniv är vad som rör sig huvudet på den som håller i kniven. I övrigt är en kniv ett redskap, ett verktyg, och inte ett vapen.
Det finns lagar, gott om dem, som är genuint feltänkta.
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jonnordvall

#13 » 23:02:41, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite samma som med vapen. Dom är ju sällan farliga utan användare...
bor i hudiksvall, aldrig haft något problem med att gå arbetsklädd här. Inkl kniven i fickan. Pappa hade alltid två i bröstfickan så då kanske han var dubbelt så farlig som mig som bara hade en.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

heimlaga

#14 » 10:10:20, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Finland brukar en del nyutbildade poliser med för mycket piss i huvudet ha för vana att ta knivar och yxor av folk. När de får litet mer erfarenhet brukar de sluta med sådana barnsligheter för de fattar väl att en hatad polis inte får någonting uträttat i sitt yrke.

Vår knivlag tillåter enbart bruk och bärande av kniv inom inhägnad arbetsplats men det fungerar ju inte i praktiken. Det är många som går med kniv i bältet eller i overallsfickan på landet och hantverkare har ju alltid kniven med.
Vi behöver absolut få ett högstadomstolsprejudikat eller en förordning som preciserar laglig knivanvändning på samma vis som i Sverige!

Hallå politiker....... sluta med er barnsliga sjukvårdsreform och er ännu barnsligare bilskattereform. VI HAR EN ARBETSUPPGIFT ÅT ER!

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

östemann

#15 » 10:57:45, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska man säga..Var inne på köpcentret i aftons för att fylla på förrådet. Mötte en en ska ''knivman'' :mrgreen: där som hade kommit direkt från jobbet och han skulle väl även han handla lite födbart.
Inte f''var det nån i näromgivningen som reagerade på det för kniv räknas som ett verktyg. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se