Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Angående knivlagen

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

östemann

#16 » 11:44:08, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

corre skrev:Det finns tolkningar runt både längd och uppsåt.

Här i Sthlm har det varet rätt mycket stök med bus som kör fristads med hantverkarkniv vid benet och hävdar att dom är hantverkare, trots att de mest är inblandade i knark och allehanda mög. Därav är polisen hårdare här än på andra ställen.
Här uppe undviker jag medvetet att ha kniv på mig även om det är scout eller hantverkarklädsel. Den lämnar jag i bilen.

I Kristianstad så var det inga problem, varken som fritids, scout eller hantverkarklädd under många år. Träffade poliser på stan utan problem.


Antingen skaffar man sig en kniv modell machete som brukar ha en dämpande effekt på sånt bus,Obs!ska bara brukas endast i nödvärn när argumentationer tar slut på såna individer som har missat en stor del av utvecklingen och får för sig att de ska hävda sig fastän de sitter på pottkanten och köpt en billig morakniv på avbetalning. :mrgreen:

F''n... och jag mitt dumme fan som undrade över för nåt år sen att varför grabben hade ett basebollträ i skuffen. :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88



PerJohansson

#17 » 12:39:17, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju även dömas för brott mot knivlagen utan att bära kniv. Det behöver inte vara ett vapen heller, det räcker med att uppsåt att använda föremålet som ett.

Om man nu har kniv i arbetsbyxorna så är det ju ingen komplicerad manöver att lägga ur den i bilen om man går in och handlar till exempel.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

G-son

#18 » 21:53:22, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Man kan ju även dömas för brott mot knivlagen utan att bära kniv. Det behöver inte vara ett vapen heller, det räcker med att uppsåt att använda föremålet som ett.


Lagen heter ju egentligen "lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål (1988:254)", knivlagen kallas den i dagligt tal men det hänger mest på avsikter och omständigheter. Lagen är en gummilag formulerad för att kunna tänjas så den blir applicerbar på många situationer, ibland med lyckat resultat och andra gånger inte.
Har man "rätt sorts skäl" är det fritt fram att ha knivar, yxor, basebollträ med sig nästan var som helst. Saknar man lämpliga skäl att springa omkring med potentiella vapen kan polisen göra något åt det tack vare denna lagen - därmed inte sagt att dom BÖR göra det om situationen i övrigt verkar harmlös.

En kompis (som haft en del problem med polisen tidigare) var ganska nära att åka dit för att han hade den löstagbara dragkroken liggande lös i bagagen i bilen. Dom menade väl (och hade rätt i) att den skulle vara ett ganska bra vapen om man slår någon med den. Däremot tyckte dom väl inte att det var tillräckligt tydligt att avsikten att använda den på det viset fanns, så dom släppte det.
Lagen handlar till stor del om avsikten bakom att ha föremålet. En svampplockare har med sig en kniv för svampplockningens skull och det är okej, en snorunge som springer omkring i stålhättekängor i ghettot för att kunna sparka hårdare på folk har däremot skor som kan anses vara ett brott mot "knivlagen".
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

63an

#19 » 22:08:17, 04-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en jobbarkompis som varit resemontör han hade jämt en kniv i dörrfacket, blev stoppad flera ggr. å utfrågad om varför han hade kniv där(han var ju finländare)! Jo om de händer en olycka så att jag inte kommer ut säkerhetsbältet så kan jag kanske skära mej loss, sen var allt grönt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BM 4 ever

#20 » 20:21:24, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å en helt vanlig mejsel går ju precis lika bra att stickas med som en kniv om man nu är ute efter att skada någon.
Men någon "skruvmejsel-lag på offentlig plats" har vi väl sluppit än så länge :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Tycko Mikiasson

#21 » 20:49:13, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni snackar om basebollträ och sådana amatör prylar. Nä tacka vet jag Bahco skiftnyckel 30 tum modell 87 rejält med kilo och tillika slagkraft. Där ligger småbusarna socker Conny och Kent Ekeroth i lä med sina fjuttiga järnrör som man kan slå världen med häpnad. Annars är nog skruvmejseln som näst efter kniven som har släckt många människors liv.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

63an

#22 » 20:59:04, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker länge med ett rakblad som strimlar senor å muskler! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

GSjo

#23 » 21:06:16, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alltid både en rejäl kniv och en yxa med i bilen, oavsett vart jag ska. Har haft användning av båda. De dagar som jag träna pistolskytte så har jag de vapen på mig också om jag måste handla nåt, ska bara bäras dolt enl. regelverket (de får inte lämnas i bilen utan ska tas med). Jaktvapen däremot finns lite överallt under jaktsäsongen och ta bort vital del det går ju inte på alla typer...
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

PeterR

#24 » 21:20:04, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant vinkel!
Men som G-son skrev, "knivlagen" är en "gummilag" avsedd att hindra fel personer att bära fel föremål på fel plats. Kniv, järnrör, vapen eller vad som helst är HELT OFARLIGT om inte någon idiot håller i föremålet.
Då infinner sig genast anekdoten om min vän som någon gång på 90-talet åkte till Stockholm för att köpa en studsare. Till saken hör att han då inte hade körkort och därför var hänvisad till kommunala färdmedel.
Så, resan hem gick via tunnelbana från Hötorget till Liljeholmen och därifrån buss till Trosa, med bössan på axeln utan ens fodral. Undras om det hade gått idag? Oavsett avsaknad av ont uppsåt...
/Peter R

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Mats i Myrhult

#25 » 21:47:24, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knivlagen är inte begränsad till knivar som sådana. Även skruvmejsel i kläderna eller i bilen kan leda till straffansvar om polisen och domstolarna är på det humöret.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#26 » 22:15:32, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl legio nåt underligt att bära typ vapen när man ska ut bland andra! Hade en i gamla jaktlaget som tar fram en Walter pistol från jaktrocken när vi jagade älg så jag satte åt han varför? De blev väldigt svårt för han att övertyga mej om detta, han fick klart för sej att de räckte bra med älgstudsaren + om han inte förstod så skulle bilan falla å han skulle bli avpolleterad! Nån djävla måtta får de väl vara även i "vårat parti"! :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult

#27 » 07:28:49, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heja Uffe! :vissla:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#28 » 08:30:07, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Är väl legio nåt underligt att bära typ vapen när man ska ut bland andra! Hade en i gamla jaktlaget som tar fram en Walter pistol från jaktrocken när vi jagade älg så jag satte åt han varför? De blev väldigt svårt för han att övertyga mej om detta, han fick klart för sej att de räckte bra med älgstudsaren + om han inte förstod så skulle bilan falla å han skulle bli avpolleterad! Nån djävla måtta får de väl vara även i "vårat parti"! :aaargh:


Trevligt att du bryr dei, det är viktigt att vi pratar klarspråk när det gäller sådana beteenden, vem ska annars berätta för honom att det inte är ok?

Lagar i all ära, det är mellan människor som regler behövs.

Hur tog han det? Att du lade dei i hans privatliv och uttryckte din ståndpunkt?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#29 » 09:01:33, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han var mer än 50 år å hade bara att ändra inställning, han insåg att de var rätt barnsligt faktiskt! De är så att jägare kan få besök ute på pass eller så av polisen å de hade ju blivit pinsamt att en tävlingspistol hade kommit upp på bordet bara för att man druckit en öl kanske å speciellt för att vårat område var så lättillgängligt för bilar å folk! För övrigt sköt han endast ett rådjur å den bocken lockade jag fram åt honom så egentligen var han skytt å inte jägare i den bemärkelsen :coffee: :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult

#30 » 09:52:32, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har tidigare bråkats om politik, till ingen nytta.
Men det klassiska som folk blir osams om brukar sägas vara kvinnor och jakt. Kanske vi ska hålla låg (ännu lägre) profil om jakt än om politik?
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se