Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Maxhöjd för pallstaplare utan truckkort?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Tim_S (trådstartaren)

#1 » 13:07:01, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Ligger denna fel, ber jag vänligen någon moderator flytta denna.



Jag skall införskaffa mig en högstaplande pallvagn. Men den får inte vara hur hög som helst, för över en viss gräns måste man inneha truckkort för att få använda den. Nu undrar jag om någon vet vilken maxhöjd vid lyft pallvagnen får ha. Det är bara en vanlig manuell, som jag syftar på. Ungefär i stil med denna. http://www.blocket.se/vi/11649867.htm?ca=5_s

// Tim S
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007



Sebastian

#2 » 15:24:48, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver väl aldrig ha truckkort för en truck som är helt manuel?
Ja hörde iallafall aldrig talas om nåt sånt när jag tog truckkort :???:
http://www.av.se/fragorochsvar/truckar/masteman.aspx
"Efter avklarad utbildning erhåller eleven ett så kallat truckkort av utbildaren. Detta är inte ett körkort som krävs för att få använda trucken utan ett bevis på att innehavaren klarat av en viss typ av utbildning."
Man behöver alltså inte ha truckkort om bara arbetsgivaren ger tillåtelse tolkar jag de som :!:

MVH Sebastian
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

Tim_S (trådstartaren)

#3 » 14:07:05, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen annan som vet något?

Enligt min arbetsgivare (ideellt arbete) får den högst lyfta 1,4 meter, annars måste man ha truckkort. Men jag har svårt att tro detta. Om det nu finns någon föreskrift skulle jag vara hemskt tacksam för detta.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

patrik h

#4 » 14:23:42, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsmiljölagen anger i 3 kapitlet 3 § att arbetsgivaren skall förvissa sig om att arbetstagarna har tillräcklig utbildning för sina arbetsuppgifter. Vidare anger lagen i 2 kapitlet 5 § att maskiner skall brukas på ett sådant sätt, att betryggande säkerhet ges mot ohälsa och olycksfall . Så på dessa punkter skiljer inte arbetsmiljölagen mellan olika typer av maskiner.

Detta utbildningskrav finns förtydligat i AFS 1986:24 där det anges att truckförare måste ha tillräckliga kunskaper och arbetsgivarens tillstånd för att få köra truck. Tillståndet bör lämpligen vara skriftligt och ange för vilka trucktyper det gäller.

De utbildningsorganisationer som erbjuder truckförarutbildning har utformat en gemensam läroplan. Läroplanen har beteckningen TLP2 och kan anses ligga till grund för en lämplig utbildningsnivå. Läroplanen finns att hämta på Maskinleverantörernas webbplats.

Efter avklarad utbildning erhåller eleven ett så kallat truckkort av utbildaren. Detta är inte ett körkort som krävs för att få använda trucken utan ett bevis på att innehavaren klarat av en viss typ av utbildning. Den som ger truckföraren tillstånd att köra truck är, som ovan nämnts, arbetsgivaren. Arbetsgivaren är den som har ansvaret att se till att personalen har tillräcklig utbildning för att använda truck i arbetet.

källa: arbetsmiljöverket. www.av.se/fragorochsvar/truckar/masteman.aspx
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Tim_S (trådstartaren)

#5 » 17:02:09, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Enligt AFS (Arbetsmiljöverkets författarsamling) får en truck endast användas av den tillräckliga kunskaper och som innehar arbetsgivarens tillstånd - helst i skriftlig form. Uttrycket "tillräckliga kunskaper" innebär att föraren ska genomgått utbildning med teori och körträning. Bla bla bla."


"Föreskriften gäller lyftande truckar samt gaffelarmar och andra lyftaggregat. Reglerna är tydliga med en omfattande kommentardel. Skriftlig bruksanvisning ska finnas på svenska. Nya truckar ska ha försäkran om överensstämmelse och vara CE-märkta."


Då är alltså en vanlig palldragare en truck? Den lyfter?



Jag är dum i huvudet eller är ni också förvirrade?
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

patrik h

#6 » 17:46:02, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

som jag tolkar det så räcker det att arbetsgivaren visar hur trucken fungerar och sedan tittar på och ser att du klarar av att hantera den då det e han som ger dig tillåtelse att använda den. som det stod i texten så är det inget körkort. egentligen bara ett papper på att man har kört truck.

någon som tolkar det på annat sett?
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Tim_S (trådstartaren)

#7 » 19:38:25, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:som jag tolkar det så räcker det att arbetsgivaren visar hur trucken fungerar och sedan tittar på och ser att du klarar av att hantera den då det e han som ger dig tillåtelse att använda den. som det stod i texten så är det inget körkort. egentligen bara ett papper på att man har kört truck.

någon som tolkar det på annat sett?



Jag tolkar det lika. Men frågan är vem bestämmer om det är en truck eller något annat redskap? Hur skiljer man på det?

Det jag förknippar med truck är något motordrivet.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

patrik h

#8 » 20:42:26, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

är lite osäker men tror att det faller in i en grupp som kallas för pallhanterare, Lt=Ledtruck.
övriga trucktyper: Mt=Motviktstruck, St=Stödbenstruck,Gt=Grensletruck, Sk=Skutstativtruck, Hj=Hjullastare för industriell hantering.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Ralle

#9 » 21:09:52, 14-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Truckkortet är mycket riktigt bara ett bevis på att du gått kursen.
Sen är det arbetsgivaren som ska ge körtillstånd.
MEN du måste ha truckkortet för att arbetsgivaren ska få ge körtillstånd.
Fast om du kör utan truckkort och det händer en olycka så TROR jag att det är arbetsgivaren som är ansvarig.

Angående vad för truckar man måste ha kort till så TROR jag det är de som är motordrivna, från en liten ledstaplare man går efter och uppåt.
Pallvagn tror jag alltså är befriad.

Mycket tror här, men jag är nästan helt säker.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Lars-Gunnar Åström

#10 » 00:16:37, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle!

Du har rätt. Jag gick en kurs för ledtruck (som man kan åka på eller gå efter). Fick ett intyg som sade att jag var godkänd i körkortsformat och laminerat. Sedan fick jag ett kort där arbetsgivaren gav mig tillstånd och som också hade formen av ett körkort och laminerat. Detta gäller bara hos den arbetsgivare som utfärdat det.

Byter jag jobb måste jag ha ett nytt tillstånd från den nye arbetsgivaren med kursintyget som grund.

Jag fick även ett skriftligt diplom från BT-truck som var arrangör.

Lars-Gunnar :smile:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

Tim_S (trådstartaren)

#11 » 08:27:27, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har vi det avklarat. Tack så mycket!

Men fortfarande är frågan vad som räknas till truck okänd för mig.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

Ralle

#12 » 08:37:53, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittade på mitt truckkort, eller utbildningsbevis, som det heter, och på baksidan är de olika trucktyper med benämningar tryckta.
Och alla tryckar där är framdrivna av någon typ av motor.
De pallvagnar man drar själv finns inte med alls.

Då utgår jag från att så länge man det inte fins en motor för framdrivning så är det ingen truck, och man behöver då ingen utbildning.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Tim_S (trådstartaren)

#13 » 20:52:58, 15-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:Jag tittade på mitt truckkort, eller utbildningsbevis, som det heter, och på baksidan är de olika trucktyper med benämningar tryckta.
Och alla tryckar där är framdrivna av någon typ av motor.
De pallvagnar man drar själv finns inte med alls.

Då utgår jag från att så länge man det inte fins en motor för framdrivning så är det ingen truck, och man behöver då ingen utbildning.



Tack!

Det måste vara så, väldigt logiskt.

Tack igen alla som har hjälpt mig!
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

MULLEMEK

#14 » 17:33:11, 01-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du använda trucken själv så behöver du inte ha något truckkort.
Truckkort behöver man bara ha om man är anställd.
Truckkort krävs om den har drivning, alltså kan du ha en handdragen staplare, eftersom lyfthöjden inte spelar någon roll.
Den som låter mest vinner....
Användarvisningsbild
MULLEMEK
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:15, 25-07-2007
Ort: kumla

Leif östensson

#15 » 20:02:53, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mullemek har helt rätt, plus att det heter att man ska ha erforderlig kunskap, det räcker att man tycker att man har det själv ända tills nåt går på tok, det är då man behöver ett utbildningsbevis på att man har rätt kunskaper, har du inte beviset har du inget att komma med mot åklagaren.
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se