Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Vad kör ni för maskiner?

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

pa28

#46 » 00:12:10, 17-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

VOLVOEW skrev:Alright ! :thumme:

Vadå?...Så den är fortfartande straipad i försvarets betäckningar?
Hur har du fått tag i den?
Jag måste bara få tag i en sån här!!!!!!!!! :buga:

Berätta!...Jag måste bara få veta allt!!! :shake_hands:


Den historia jag känner till (om den nu stämmer) är att den kom till Degeberga hemtjänst efter att den tillhört försvaret. Där var den reservvagn och blev upprustad/renoverad en del. Fick bl.a. ny oljekylare och den är väldigt fräsch i motor m.m.

Sedan 2004 har den varit i privat ägo. Det var en skrothandlare som hade den, till vad vet jag ej. Dock har den stått utomhus sedan dess och detta har den tagit en del skada av. Inget allvarligt så men färgen har börjat flagna i hytten fram och det är en hel del ytrost på sina ställen. Men den är inte genomrostad någonstans och är i övrigt i rätt bra skick får jag säga.

När den blev "civil" tog man bort siren, blåljus och även de gula saftblandarna, varför vet jag ej. De gula är ju inte olagliga att ha på något sätt...

Jag köpte den på en auktion utanför Hörby nu i höstas. Har den stående (inomhus) på min fars gård utanför Tomelilla. Där finns det ordentligt med mark att köra på och kuperad terräng - tro det eller ej! ;-)
Härliga backar, diken, blötmarker, ett övergivet grustag m.m. Om jag får säga det själv är den helt otrolig när det gäller att ta sig fram. Ännu har jag inte hittat något den inte klarar.

Det är en Ambulansbandvagn 202 och var tänkt att ha för att nå ut i eländig terräng när man skulle rädda folk som havererat med flyg m.m. Där bak finns plats för en liggande på bår (som finns kvar där), en sjukvårdare och fyra passagerare. Fram är det förare och vagnchef. Bak finns även ett element som får varmvatten från motorn. Det blir REJÄLT varmt där bak om man skruvar på fullt! Skulle kanske fungera bra som en campingvagn?! ;-)

För mer fakta och bilder, kika in på: http://www.bv202.se/

Bild
Användarvisningsbild
pa28
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:48, 13-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35X



VOLVOEW

#47 » 11:17:57, 17-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härlig historia pa :thumme:
Tusen tack för alla länkar...Jag läser så det blöder ur ögonen nu :thumme:

Ja rost ska man tydligen se upp med på dem där har jag läst...eller Norskt krom som det oxå heter. :mrgreen:
Användarvisningsbild
VOLVOEW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:47, 26-11-2008
Ort: Tyresö STOCKHOLM
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Tackeuchi TB175W
Volvo T22 -48
samt en STIGA Ready...

olle67

#48 » 13:49:03, 17-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft flera såna bv-202,riktigt kul prylar,körde ner i Färgen en gång en sjö utanför Alingsås,då sa en på en ö vi körde mot,vilken ful båt,båt sa vi??och körde upp på land å grillar,hehehehe
olle67
 

VOLVOEW

#49 » 15:05:53, 17-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha...Vilken ful båt!...sa dem så Olle! :skratta3:
Men vad är ett vettigt pris att pynta för en skaplig bv tror ni mellan tummen å pekfingret? :klia:
Användarvisningsbild
VOLVOEW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:47, 26-11-2008
Ort: Tyresö STOCKHOLM
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Tackeuchi TB175W
Volvo T22 -48
samt en STIGA Ready...

olle67

#50 » 15:23:40, 17-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lite tur så ska du kunna få tag i en för mellan 35-å 45000 tycker ja,vet om flera för runt 60-80000,men då e de under 500 mil på dom,sen finns de 2 versioner,Mark-1 och Mark-2 ,de skiljer på b-18 och b-21 sen är de bättre el,annan bandvagn,säkert nåt mer som skiljer,finns en på blocket,Bo-Göran..Knutes,som säljer enbart BV-202,han tar betalt men de vagnar från Norska försvaret i topp skick...
olle67
 

pa28

#51 » 23:50:30, 24-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min är till salu nu. Har tyvärr ingen plats att ha den på längre. Kolla under annonser här på Maskinisten eller på blocket:

http://www.blocket.se/vi/26472030.htm
Användarvisningsbild
pa28
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:48, 13-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35X

twiggen

#52 » 18:08:36, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kör Huskvarna 252 (som är min egen) i röjning.
sen har jag en gammal Huskvarna motorsåg från tidigt 1970 tal (som är min egen)som jag använder i träd fällning och på vedbacken .

Mvh twiggen
twiggen
 

Brynjar

#53 » 09:46:09, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo Ec 140 Blc fra 2006(fast fører på denne)
Litt Moxy Mt 30,5200.
Litt hjullaster nå å da.

Og endel Åkerman utenfor fastjobben.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se