VOLVOEW skrev:Alright !
Vadå?...Så den är fortfartande straipad i försvarets betäckningar?
Hur har du fått tag i den?
Jag måste bara få tag i en sån här!!!!!!!!!
Berätta!...Jag måste bara få veta allt!!!
Den historia jag känner till (om den nu stämmer) är att den kom till Degeberga hemtjänst efter att den tillhört försvaret. Där var den reservvagn och blev upprustad/renoverad en del. Fick bl.a. ny oljekylare och den är väldigt fräsch i motor m.m.
Sedan 2004 har den varit i privat ägo. Det var en skrothandlare som hade den, till vad vet jag ej. Dock har den stått utomhus sedan dess och detta har den tagit en del skada av. Inget allvarligt så men färgen har börjat flagna i hytten fram och det är en hel del ytrost på sina ställen. Men den är inte genomrostad någonstans och är i övrigt i rätt bra skick får jag säga.
När den blev "civil" tog man bort siren, blåljus och även de gula saftblandarna, varför vet jag ej. De gula är ju inte olagliga att ha på något sätt...
Jag köpte den på en auktion utanför Hörby nu i höstas. Har den stående (inomhus) på min fars gård utanför Tomelilla. Där finns det ordentligt med mark att köra på och kuperad terräng - tro det eller ej!
Härliga backar, diken, blötmarker, ett övergivet grustag m.m. Om jag får säga det själv är den helt otrolig när det gäller att ta sig fram. Ännu har jag inte hittat något den inte klarar.
Det är en Ambulansbandvagn 202 och var tänkt att ha för att nå ut i eländig terräng när man skulle rädda folk som havererat med flyg m.m. Där bak finns plats för en liggande på bår (som finns kvar där), en sjukvårdare och fyra passagerare. Fram är det förare och vagnchef. Bak finns även ett element som får varmvatten från motorn. Det blir REJÄLT varmt där bak om man skruvar på fullt! Skulle kanske fungera bra som en campingvagn?!
För mer fakta och bilder, kika in på: http://www.bv202.se/