Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Kabelavgrävning

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Robban_C

#16 » 12:24:27, 03-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om militären gräver ned hemliga kablar och dom inte går att få utsatta så får dom väl skylla sig själva antar jag?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



tomten

#17 » 21:00:17, 13-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

rimligtvis men diskutionen skulle kanna vara ganak kul..

kalle du har krafsat av en hemlig kabel!

vadå det fins ingen kabel utsatt här?

nä men det är ju för att den egentligen inte fins här!

nå vad gnäller du då om? hit me en rörpipa till så vi blir färdig nån gång!

pappa var och grävde uppe på essrange för en massa år sen, när hans försökrningsbolag hörde att han skulle in på den basen och gräva var deras komenter "herregud, det är nog bäst vi höjer taket i din försäkring" det roliga där var att inte en enda utsättniong stämde men så när som på matningen till ett par motorvärmare klarade han sej på nått jäkla sätt
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

Melancholy

#18 » 21:53:20, 13-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

var och grävde för en ny kabel på ssab i sommras, skulle gräva ut på en parkering utanför fordonsverkstaden till ett litet kabelhus. ssab:es egna elektriker/ utsättare hade varit och gjort en kabelutsättning och sagt att här finns det minnsan inget :roll: jahaja... när vi närmade oss kabelhuset så hittade vi först huvudmatningen in till fordonsverkstaden, en grov jäkel, var då mins 4-5cm i diameter kanske mer, den hade dom inte märkt ut, ringde utsättaren och bad dom komma och kolla så att det inte fans några fler och det fanns naturligtvis inga fler...

jag skulle börja gräva på baksidan av kabelhuset men jag litade inte på utsättaren för 5 öre så jag började skala väldigt försiktigt i bärlagret, jag han skala 2-3 skoptag så ligger det nått svart och långt där 5 cm ner... nån matning var det och igång var den jäkeln, hur korkat som helst, om nån kör ner ett järnspett rakt på kabeln så kan den personen bli grillad eller så hade nån traktor kunnat ta den när dom stålar vid snöröjning eller nått liknande :roll:
Melancholy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:58, 30-11-2006
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör Volvo EC300DL 2012 Indexator RT80 med grip, Topcon Maskinstyrning

tomten

#19 » 20:39:28, 15-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi gör mycke jobb inne på ssab och lkab och det är bara att konstatera. allt kan hända och händer på så stora industrier och att hitta nån som värkligen kan anläggningen är svårt pga att dom offtast är ny, om och tillbyggda kontinuerligt under 30-40 års tid och uppdaterade ritningar är svårt att hitta. lösning: hitta in ansvarig is dom som säger "gräv här!" sen pekar man på han och säger "han sa att..." banalt men det fungerar :mrgreen:

nå åter till ämnet, rent allmänt tycker jag det offta är rackligt med utsättning av kabel i allmänhet och fiber/kabelteve i synnerhet. vi var på ett nybygt bostadsområde på svartöstan här i luleå och skulle sätta upp en stödkan mot vägen, nå väl grovisen på företaget som hyrt in oss hadde oxå haft gubbar som märkt upp alla kablar och inget skulle kunna var nått problem, var ju 50 meter från där vi skulle vara till närmsta kabel ochdessutom skulle vi ju bara lägga en stödkant så vi skulle ji inte gräva så mycke. inte mer med det kolegan sätter sej i trakttorn soch första skopan klipper han fibern till huset, den gick i 90 graders vinkel mot vad den skulle 75 meter från där den var inritad och röret låg inte fult 10 cm under ytan... man blir så trött...
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

Robban_C

#20 » 23:02:53, 22-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomasb skrev:Jo det är beställarens ansvar, Har han dessutom sagt att det är utsatt å klart så måste man ju utgå från det. Men en sånhär är ju alltid bra att ha sådär i efterhand :???:

http://www.kabelanvisning.com/kabelanvi ... ankett.htm

Gammal tråd men ämnet är alltid aktuellt.
Tomas, är du (eller nån annan) hundraprocentigt säker på att det är beställarens ansvar att sätta ut kablar?

Jag gjorde ett jobb häromveckan som handlade om att gräva stakethål utefter en tomtgräns. Det gick ju sisådär kan man säga:
1. Grannen kom och tipsade om att jag inte kommer att få betalt eftersom beställaren är "stamkund" hos kronolle. Nu har det visat sig att både han och hon är välkända där. Totalt bortåt 200 flagg och inga tillgångar. :slag: Huset ägs av hans mamma. Jä*la parasit!
2. På fredagskvällen ringer fruni huset och säger att det är elavbrott och att jag måste komma ut och gräva fram kablarna.
Jag åker ut och möts av två bilar från Mälarenergi. Det visar sig så småningom att det dels är två st matande kablar i samma schakt, dels att jag har hittat båda två med två av stakethålen. Suck. Fyra skador med andra ord. Nytt high score! Är det nån som slår det?
Och till råga på allt så räcker inte kabellängderna för skarvning, det blir till att lägga i en extra bit kabel (två bitar) vid vardera stakethålen. Totalt åtta (!) skarver med andra ord. Billigt och bra. :slag:
3. På måndagsmorgonen har jag fått verifierat från kronolle att han verkligen är välkänd där så jag åker ut för att hämta hem maskinen och säger att "Jag avbryter nu pga det här (visar upp utdraget från kronolle) men kan diskutera en fortsättning när fakturan på det som hitintills gjorts är betald" (oss emellan så vore förskottsbetalning villkoret för fortsättning). "Jaså, det där gamla" säger det j*vla arschlet. "Nja, gammalt och gammalt" sa jag, "det är från i morse". Det kändes i alla fall bra att få säga. :thumme:
Men då ändrar den jäveln inställning och börjar komma med en massa hot om bl a polisanmälan för att jag "förstört tomten" (mindre larvspår i vattensjuk tomt). Han begär också att jag ska fylla igen stakethålen. Vilken idé!?! :klia:
4. Nu har han gjort verklighet av hoten och kontaktat advokat för att reklamera jobbet jag gjort. Suck.
Jag tror att han är ute efter att slippa betala Mälarenergi för kabelskarvningen, jag tror han försöker lägga över all skuld på mig.

Så nu är frågan, vem är den skyldige?
Är det beställaren, tomtägaren eller jag som ska göra kabelutsättning?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Marcus

#21 » 23:40:55, 22-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag gjorde ett jobb häromveckan....


s*t*n vad surt... beklagar!

Fråga: Hade ni pratat igenom kabelutsättning innan du började?

Jag har "hört" att har man inte ovan blankett eller klart i offerten att ansvaret ligger hos beställaren så är ansvaret kvar hos entreprenören...
Detta förklarade en jag känner hos felias kabel firma... Är det Realcom dom heter?...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Farbron

#22 » 00:17:17, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på hur man tolkar denna blankett så tycks det som att beställaren är skyldig.

http://www.kabelanvisning.com/kabelanvi ... ankett.htm
Farbron
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:40, 26-09-2007

Hansborg

#23 » 12:28:40, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag inget proffs på detta! Men här i Finland är det "grävmaskinen" som är ansvarig, även om beställaren anvisar "gräv här" Har själv anvisat dikesrensning där vattenledning korsat dike. (för att göra en lång historia kort) Grävmaskinsägaren sade att det var på hans ansvar ändå.
"Därav togs en Ansvarsförsäkring för Atlas´en, så inte hela hemmanet ryker när det händer"
Har du fyllt i någon sån där blankett, om inte är du skylldig enligt finsk lag! :uupps:
De är för jävligt med såna där typer :evil:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

DE.Scahakt

#24 » 14:14:24, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban ta dit conny´s h16 & riv kåken för parasiten. Skämt åsido men det är för j*vligt med sådna personer. Hoppas det löser sig och han tar och använder sitt förnuft.
John Deere 6210SE + plogutrustning
DE.Scahakt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:00:02, 14-12-2006
Ort: Uppsala Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW160c
 
Födelsedag

håkan öhlund

#25 » 16:30:43, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ha gort en skriftlig offert med fast pris på en totalentrepenat hos kunden med begges namnskrift så är det entrepenörens ansvar att kolla upp kablar samt stå för kostnaderna om dom går av och även återställa larvspår i gräsmattan och så utföra jobbet i rätt tid annars så ha kunden rätt till vite.. :(
Men är det bara på timkörning och inga skriftliga papper så är det beställarens ansvar att stå för kabelskadan :) Ha grävt av själv en kabel förra månaden och den fick vattenfall stå för för dom hadde satt ut den minst två meter fel :huh:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Gossebear

#26 » 16:50:13, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är hans Mor som äger fastigheten så borde du kanske kunna gå på fastighetsägaren och göra upp med henne istället?

De som har beställt jobbet hade de en fullmakt på att de verkligen fick gräva och sätt staket på fastighetsägarens/morderns/ -mark eller har de vilselett dig? "Farit med falska intyganden" som lagtexten säger.
Du ha rrätt mycket att bråka tillbaka på honom och man bör verkligen kolla upp att de verkligen ha kontaktat adv. många hotar med det men få skrider till verket. ...
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

dogen

#27 » 17:44:30, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som står på kabelanvisning.se hemsida säger ju egentligen bara att om det finns 'dolda' grejjor nedgrävda så ligger det hos beställaren. Elkabeln finns ju utmärkt och då är det frågan om det inte ligger hos den som gräver av kabeln.

Jag tycker dock att du skall vara lugn ett tag. Om han skall kunna reklamera något måste han ju ha ett jobb att reklamera, dvs du måste ha utfört ett arbete och han betalat. Låt honom betala och sedan får han reklamera och driva det så långt han orkar med spår i marken. Jag tror nog att du har bättre koll än honom vad gäller normala markskador i samband med diverse markarbeten. Du får nog medhåll om han så driver det till tingsrätten.

Sånt här är surt. Som småföretagare blir man så otroligt hårt drabbad då det börjar djävlas. Det kan vara folk som snackar skit och skadar ens rykte, det kan vara de som vägrar betala eller de som gör både och + kommer med hot. Som tur är har jag bara fått åka och göra två reklamationsjobb. För samma person! Gissa om hon är struken ur mitt kundregister.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Pubben

#28 » 17:58:46, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja
Ja så e de: beställarna e alltid skylldiga att ha utfört kabelutsättning. Klart man ska va försiktig trots det.
Mot privata sidan då? Jo det är där det kan strula till sig.
Ja har ett litet "kontrakt" där det tydligt står att "Sven Svensson" e skyldig att utföra kabelutsättning. På det sättet e ja alltid friskriven. Jag brukar dock tänka att eftersom "vi alla" som är inblandade har ju som mål att få ett jobb gjort, så är det alltid bra att påminna o ha en dialog o se till att allt e klart.
Men som vanligt när det kommer till kritan så e de "svart på vitt" som gäller o därför är "kontraktet" guld värt!!
F d. Maskinägare (Cat. M315-01, Huddig 1160-00)
För tillfället endast "knegare" o kör Neuson!
Pubben
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:07, 06-05-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160 - 00

patrik h

#29 » 18:17:44, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ligger hos beställaren om du har frågat "ligger det några kablar här?", annars är det du som åker på det är jag rädd.
Sen i nästa steg, fanns det kabelskydd över kabeln?
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Robban_C

#30 » 21:56:33, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inget skriftligt av den enkla anledning att jag hade svårt att beräkna tidsåtgången så jobbet gjordes på löpande räkning.

Nu har jag fått papperen från advokaten.
Där påstår beställaren att dom har informerat om förekomsten av kablar. Problemet är ju att här står ord mot ord. Jag har inte fått någon som helst information om kablar.
Förbannade j*vla lögnhals!

Dessutom påstås att "marken måste idag återställas till dess ursprungliga skick". Vaddå? Återfylla stakethålen? Det verkar ju korkat!

Dessutom påstås att jag "av oaktsamhet grävt på grannens mark utan tillstånd". Möjligen kan friläggning av kablarna ha inkräktat nån centimeter på grannens mark men alternativet vore ju att låta bli att laga kablarna.

Jag kan gärna fortsätta arbetet men då måste jag ju få betalt för det jag gör och det lär jag ju inte få av ett par som har 58+113 flagg hos kronolle.

För övrigt säger advokaten att jag har träffat ett avtal med markägaren men det är också fel. Jag har träffat ett avtal med sonen som utgav sig för att vara markägare genom begreppen "vår tomtgräns", "vårt avlopp" etc.

Patrik, det fanns markeringsband men det ser man ju inte när man bara sticker ner skäret för att göra ett plinthål.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se