Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Kabelavgrävning

50 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

ankaon (trådstartaren)

#1 » 17:48:52, 31-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hamnat i en liten diskussion om vad som gäller vid avgrävning av kabel.
Jag råkade gräva av en fiber, förra veckan, och innan vi började gräva så fick vi info om att det var utsatt och klart på hela bostadsområdet, så vi började gräva och det gick bra nästan hela området :-(
På en gård hade beställaren enl. utsättarna inte begjort utsättning, varför hela gården var "omålad" med färgen som man satte ut fibern med.

Nu har det kommit en räkning till min arbetsgivare på 35,000:- för skarvning av fibern, och jag undrar vad gäller igentligen, min AG. säger att han INTE kommer att betala, eftersom beställaren missat att begära utsättning.
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Robban_C

#2 » 21:20:59, 31-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med får man beklaga!

Är det verkligen beställarens ansvar att sätta ut kablar?

För övrigt låter 35 000:- som rena rånet. Hur lång tid kan det ta att skarva en fiberkabel? Är det nån som försöker blåsa din arbetsgivare? Eller är det nån som klarar sig med att jobba kvartstid och ändå har råd att åka klipp ny Merca? :mrgreen:
En elkabel skarvar man ju med ubåt lagom mellan första och andra mackan på frukostrasten.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tomasb

#3 » 21:45:06, 31-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är beställarens ansvar, Har han dessutom sagt att det är utsatt å klart så måste man ju utgå från det. Men en sånhär är ju alltid bra att ha sådär i efterhand :???:

http://www.kabelanvisning.com/kabelanvi ... ankett.htm
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Sebastian

#4 » 22:58:42, 01-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Till att börja med får man beklaga!

Är det verkligen beställarens ansvar att sätta ut kablar?

För övrigt låter 35 000:- som rena rånet. Hur lång tid kan det ta att skarva en fiberkabel? Är det nån som försöker blåsa din arbetsgivare? Eller är det nån som klarar sig med att jobba kvartstid och ändå har råd att åka klipp ny Merca? :mrgreen:
En elkabel skarvar man ju med ubåt lagom mellan första och andra mackan på frukostrasten.

Haha 35 000 är ju billigt, utmed E6:an och andra europavägar går stamfibrer runt hela Sverige. S
kulle man gräva av en sån skulle ditt företag vara tvunget att betala över 30 miljoner i timmen (kommer inte ihåg den exakt summan) :???: anledningen till att de kostar så mycket är ju inkomst bortfall för de företag som använder fibern!
En elkabel är ju inte direkt svår att skarva, inte en telekabel heller bara till att hålla reda på färgerna i princip!
Men en fiber däremot säg att du har en 24 fiber alltså 24 små fibrer som inte är tjockare än ett hårstrå som ska skarvas exakt för att ljusstrålen inte ska hamna fel :uupps: inte nåt man gör i en handvändning inte!
Så kör jäkligt försiktigt när de e opto med i bilden :driver:
Kan tillägga att opto är grönt band :) och mycket ömtåliga

MVH Sebastian
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

Tomasb

#5 » 08:44:02, 02-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Televerket kör också med opto, och då är märkningen inget annorlunda mot en 2pars simpel telekabel :big_eyes:
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ankaon (trådstartaren)

#6 » 10:22:23, 02-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan det vara som på en del ställen där jag grävt, att det inte är skyddsfyllt med sand och markeringsbandet ligger under eller om man ska korsa så ligger bandet 40-50 cm efter slangen
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nixs

#7 » 11:22:15, 02-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en flertrådig fiber går av så är det inget roligt! Nog för att det är ganska kinkigt att skarva 1 st men om du måste ringa in linjerna med så tar det tid! Hos en bekant så grävde de av rikskabel för Telia när de dikade i hans hästhage. Som tur var klämde de den bara men det blev stopp i kommunikationen iaf! Kostade ett par mille men försäkringen täckte det utom självrisken på 100.000 som maskinisten fick stå för! Tog nog inte mer än en halvtimme efter att de såg kabeln tills det stod 3 televerksbilar och kollade läget!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Sebastian

#8 » 16:10:44, 02-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ankaon skrev:Sen kan det vara som på en del ställen där jag grävt, att det inte är skyddsfyllt med sand och markeringsbandet ligger under eller om man ska korsa så ligger bandet 40-50 cm efter slangen

Jo ibland undrar man hur dom har burit sig åt :???: när man plöjer ner grejerna så fyller man ju aldrig med sand så därför kan de vara lite lurigt ibland, men då hamnar ju också bandet oftast precis ovanför.
nixs skrev:Om en flertrådig fiber går av så är det inget roligt! Nog för att det är ganska kinkigt att skarva 1 st men om du måste ringa in linjerna med så tar det tid! Hos en bekant så grävde de av rikskabel för Telia när de dikade i hans hästhage. Som tur var klämde de den bara men det blev stopp i kommunikationen iaf! Kostade ett par mille men försäkringen täckte det utom självrisken på 100.000 som maskinisten fick stå för! Tog nog inte mer än en halvtimme efter att de såg kabeln tills det stod 3 televerksbilar och kollade läget!

Jasså fick maskinisten stå för självrisken?
Hehe ja ibland e dom heta på gröten, va en gubbe på företaget där ja jobbar som skulle klippa en opto kabel som inte var i drift men han tog fel och inom en kvart stod där fem bilar :mrgreen: samtidigt som våran chef satt å pratade med chefen för företaget som har hand om optokablarna :lmao: blev nog lite svettigt där kan ja tänka :mrgreen:

MVH Sebastian
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

Leif A

#9 » 17:01:25, 22-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa optonät har INGA sökband överhuvudtaget. Entr. får ut en karta där opton är inlagd med gps kordinater på befintlig karta. Det kan då vara att kabel går på fel sida alt korsar väg för vägen har INTE blivit inmätt. Och en opto utan söktråd går inte att sätta ut på normalt sätt.
Användarvisningsbild
Leif A
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:29:38, 15-09-2007
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 1260B

AntonNormark

#10 » 21:48:51, 01-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

man får vara lite tänkt när man gräver på outsatt mark, som regel går dt ofta skönja en svacka där det är grävt, alternativt gräver jag gärna med n lite bredare skopa där det går, och man är osäker, så ser man fort om det finns några "spår" i marken.. vet inte hur många kilometer riks-opto jag grävt fram och flyttat nu, men har man ögonen på slangen och är lite tänkt så går det jättebra.. slangen tål förhållandevis mycket.. Betydligt värre att komma åt en högspänning, ex en gammal oljefylld rackare, dom smäller bara man tittar snett på dom..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

thomas210b

#11 » 18:09:06, 02-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt?
Jag begärde in offerter på försäkringar till min nya maskin och om jag grävde av en kabel så skulle det kosta ca 4000 kronor i självrisk och den täcker upp till 10 miljoner per skada men max 20 miljoner på ett år :klia:
Bästa är väl att inte gräva av någon alls... men gräver man mycket i gator som jag gjort så är det nästan ofrånkomligt att inte gräva av någon ibland :mrgreen: utsättningen är inte den bästa alltid :hotar2:
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

thomas210b

#12 » 18:10:53, 02-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:man får vara lite tänkt när man gräver på outsatt mark, som regel går dt ofta skönja en svacka där det är grävt, alternativt gräver jag gärna med n lite bredare skopa där det går, och man är osäker, så ser man fort om det finns några "spår" i marken.. vet inte hur många kilometer riks-opto jag grävt fram och flyttat nu, men har man ögonen på slangen och är lite tänkt så går det jättebra.. slangen tål förhållandevis mycket.. Betydligt värre att komma åt en högspänning, ex en gammal oljefylld rackare, dom smäller bara man tittar snett på dom..

Högspänning smäller så gött när de blivit skadade :mrgreen:
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tegian

#13 » 10:55:59, 03-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit med om att gräva om en kabel medans utsättare stod och tittade på ....
Vi grävde fjärrvärme och stötte på ett riktigt ormbo med elkabel och fjärrvärme rör kan man ju inte direkt dyka/stiga med för att undvika kablar så vi ringde det lokala elverket och en av deras killar kom dit. Efter mycket tänkande och tittande på kartor/ritningar etc kom han fram till att åtminstone en av kablarna som var i vägen var ur bruk. Grävmaskinisten tog ju med glädje av kabeln .... Med resultat att man fick höra, se och känna dom välkända effekterna av en avgrävd levande kabel. En stund senare hade vi en bil där från det ett annat elbolag där :grin:

Sedan ska det visst finnas "gröna" kablar på vissa ställen som inte finns har jag hört ...
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

nixs

#14 » 11:56:30, 03-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Gröna"???
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Tegian

#15 » 12:22:27, 03-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:"Gröna"???


Militärgröna
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se