Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Kabelavgrävning

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

tomten

#31 » 22:42:28, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

trist som fan men tyvärr sånt som händer ibland.

hur har du det med försäkrningar? om du har "rätt" försäkrningsskydd så kan ju alltid punkt för punkt bestrida deras påståenden och låta rätten avgöra eländet.

har du inte rätt försäkringar är det ännu tråkigare.

rimligtvis tycker man att ditt ord borde väga tyngre än deras, du är ju trots allt proffs och vet vad som gäller till skilnad från dom som bara in te vill betala för sina misstag

hoppas det löser sej
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå



Robban_C

#32 » 22:53:53, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis har jag en ansvarsförsäkring och rättsskydd och allt sånt där.
Men jag vill ju liksom inte låta dom "vinna" även om det bara kostar mig självrisk.

Att jag är proffs betyder inget, konsumenten har ett vanvettigt starkt skydd i den nuvarande konsumentskyddslagen. Detta utnyttjas ju tyvärr då och då av parasiter som dessa.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#33 » 23:05:14, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herregud! Än hur fan man vänder och vrider på en sån här djävla soppa så kostar det multum.

Förhoppningsvis kommer det en massa nyttigt ut ur detta i form av preventiva åtgärder inför framtida jobb. Hoppas verkligen att den där skithögen inte går i land eller ens i närheten. Vad fan är det för djävla advokat som ställer upp att jobba åt en som anmäler en anlitad entreprenör för att slippa betala eftersom han inte har pengar utan bara stora skulder? Låter ju helvetiskt märkligt. Har du pratat med dem i telefon? Ja, det är lätt att känna sig värdelös eller kass. Det finns folk som inte har någon skam i kroppen och inte drar sig för något. Låt det bara rinna av och hoppas på att det skall dröjja länge innan du stöter på ett sånt där helvetiskt rövhål igen.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Marcus Atlas Kjellkvist

#34 » 23:37:43, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

De finns folk som kan ta hand om sådana parasiter. De kan kosta en mindre slant men ibland kan de va värt de.. Antingen får man pengarna direkt eller så e problemet ur världen.
(alternativ nr6)
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Mikael.Johansson

#35 » 00:00:28, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att verifiera att brevet verkligen kommer från en advokat?
Vissa människor knåpar ihop sådana där själva. För att skrämmas.
Tror inte att en advokat kan driva dylika mål själva, där får väl vara något hot om rättsliga åtgärder.

Ett tvistemål i rätten är väl det bästa. Med förlikning, så betalar var och en sina kostnader. Advokaten kostar.


(Edit, ändra från inta till inte)
Senast redigerad av Mikael.Johansson 08:27:33, 24-07-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Magnus Isakson

#36 » 03:22:26, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver inte alltid vara en nackdel att motparten anlitat advokat, kan vara lättare att diskutera med advokaten än med knallkorkarna som anlitat honom.

Advokaten har ju i detta läge bara fått höra deras version och skrivit ett brev baserat på detta. Om du svarar korrekt och sakligt med din syn på saken kan det ju bli så att advokaten råder sin klient att inte driva detta vidare.

Har varit med om en liknande situation vid uthyrning av ett stall, när vi av olika orsaker (lång historia...) sa upp hyresgästen kom det ett två sidor långt brev från en advokat med hänvisningar till diverse lagtexter om varför uppsägningen var ogiltig och att dom hade rätt att fortsätta hyra i ytterligare minst ett antal år.

Efter att ha skrivit ett svar och vi sedan också träffat advokaten så släppte f.d. hyresgästen alla krav.

Vi formulerade själva svaret men om man känner sig osäker kan det nog vara bra att själv ta hjälp av en egen advokat, kom ihåg att allt du skriver kan komma att vändas emot dig senare så det gäller att väga orden på guldvåg och inte skriva när man är som mest förbannad och upprörd.

När det gäller att ord står mot ord så har du väl gott om tidigare kunder som kan intyga att du alltid frågar om kablar m.m. innan du börjar gräva, kan ju vara svårare för motparten att hitta personer stödjer deras version.

Hoppas det löser sig

// Magnus
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

AntonNormark

#37 » 14:23:04, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kablar och tjuriga fastighetsägare är ett jäkla kapitel..

Jag försöker alltid idiotsäkra allting, se till att jag har ryggen fri när jag jobbar mot "okänd kund", jag gräver aldrig utan att svart på vitt veta vart kablarna finns, det finns nämligen inga regler om vart kablar ska ligga, därav kan dom gå genom tomter mot all logik, antingen sätter jag ut själv eller ringer utsättning några dagar innan, då är det iallafall gjort..
Är det bråttom ringer jag in och ber att få prata med den som sitter på kabelkartorna så man får en fingervisning..
Annars är det ju alltid mitt fel, även om jag har fastighetsägaren ord..

Bilderna som följer visar på precis den här principen..
Fastighetsägaren garanterade att inga kablar fanns i närheten av stubbarna jag skulle plocka, jag fick kalla kårar och ringde in.. Tacka fan för det..

Det är tillråga på allt en högspänning, oljefylld... Och jag oroade mig för gatljuskabeln...
Bild

Bild

Hade jag ryckt dessa är det inget tvivel om att jag hade fått på skallen, även om fastighetsägaren "lovat" att ingen kabel skulle finnas där (fanns opto och tele oxå...).. Jag tvivlar inte på att han skulle frisagt sig från allt ansvar på en sekund om något hänt..

När det kommer till advokatfrågan så tycker jag att du ska kontakta advokaten, lägga fram korten på bordet.. För du är knappast den första dom provat hota med advokat, tar dom till advokaten för det här så har han garanterat använt sig av den metoden innan oxå, med tanke på skulderna kan det troligen ha fungerat rätt dåligt..
Om inte annat får du ta upp fajten själv med egen advokat, då står en seriös företagare med en gedigen bakgrund och bra ekonomi? samt gott om nöjda kunder mot dessa individer, jag säger att det löser sig..

Finns risk att betalning uteblir har en företagare självklart alternativet att kräva betalning för redan utfört jobb åtminstone innan arbetet fortsätter.

Det som är lite lurvigt i det här fallet är ju att jobbet är uppgjort med sonen, och inte amrkägaren, vill markägaren vara riktigt jävlig är jag rädd att man säkert kan snoka upp något där, att du borde förvissat dig om att det verkligen var markägaren du pratade med exempelvis..
Sånahär parasiter kan om man har otur vara väldigt duktiga på att hitta kryphål.. Eller ha en advokat som ghår igång på sånt..

Kabelbiten är jag rädd att du kan åka på att ta på dig däremot, även om skarvningen är gjort ÅT fastighetsägaren så kan dom troligen idka på oaktsamhet eller liknande... Men ta kontakt med advkaten OMG.. det är mitt tips..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C

#38 » 19:02:24, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:... bra ekonomi? ...
Haha!
Jovars, även om likviditeten åker upp och ner i takt med rasade växellådor etc så får man nog anse att ekonomin är bra. Skapligt taxvärde, liten belåning och helt okänd hos kronolle brukar se bra ut i kreditupplysningarna. :thumme:


Jo, jag ska skriva ett svar till lagvrängaren under helgen. Ska kommentera felaktigheterna i deras skrivelse och sen ge min syn på saken.
Annars återstår att se om det blir tingsrätten.
Ansvarsförsäkring till kablarna och rättsskydd till advokatkostnader har jag givetvis.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AntonNormark

#39 » 01:13:02, 25-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
AntonNormark skrev:... bra ekonomi? ...
Haha!
Jovars, även om likviditeten åker upp och ner i takt med rasade växellådor etc så får man nog anse att ekonomin är bra. Skapligt taxvärde, liten belåning och helt okänd hos kronolle brukar se bra ut i kreditupplysningarna. :thumme:


Jo, jag ska skriva ett svar till lagvrängaren under helgen. Ska kommentera felaktigheterna i deras skrivelse och sen ge min syn på saken.
Annars återstår att se om det blir tingsrätten.
Ansvarsförsäkring till kablarna och rättsskydd till advokatkostnader har jag givetvis.


Håller tummarna!...
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

johan.eriksson

#40 » 20:09:55, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått Robban?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Robban_C

#41 » 21:00:36, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svarade advokaten men hon fortsätter trassla.
Senaste budet är att advokaten menar att jobbet är felaktigt utfört. Hon menar att plinthålen är för stora, att dom har fel centrumavstånd och att dom är fel placerade. Hon hävdar också att markskadorna är mycket stora.
Inget av detta stämmer men det är vad hon hävdar och det finns ingen sakkunskap inkallad heller.
Hon anser därför att jag inte ska få betalt för jobbet, men hon är beredd att släppa markskadorna mot att mitt försäkringsbolag tar kabelskadorna. I mitt tycke ett slavkontrakt.

Mitt motförslag blir ungefär så här:
Jag tar ut en besiktningsman som besiktigar arbetet och markskadorna. Om han tycker att arbetet är ok och markskadorna inte är större än rimligt så betalar dom fakturan till mig och besiktningen. Jag tar då kabelskadorna via min försäkring.
Ungefär så.


Jag passar på med en varning till kollegor i närområdet:
Den som får en förfrågan ang jobb i närheten av kyrkan i Torpa bör kontakta mig och tala om vem den tilltänkta kunden är. Vore ju synd om fler går på samma nit.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mats.karlsson

#42 » 21:22:51, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Robban
Har du frågat advokaten om hon fått betalt i förskott?

Till Atlas 1504
Jag tycker det är en utomordentligt dålig ide att anlita några som du föreslår,
om du betalar en "liten slant" kanske din motpart betalar bättre?
JD 1750
JD 1030
BM Viktor
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006

Knut.Karlsson

#43 » 21:30:16, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på om man har någon nytta av att en sån här sak drar ut på tiden eller om man vill bli av med det fort? Mer än ur den ekonomiska vinkeln. Men jag antar att du Robban inte står och faller med inkomsten från detta jobb.

Spontant känns det som om Robban inte har direkt brottom. Det enda är väl ifall "någon" får för sig att "ordna till" markskadorna till sin egen fördel. Är det fotograferat eller står ord mot ord om något händer?

Tråkigt att det blir såhär men jag måste ju säga att vi ju lever i sverige där alla kan tycka att dom är orättvist behandlade och ta hjälp för att lösa det på "rätt sätt".

Hoppas det löser sig på "rätt sätt".

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#44 » 21:35:45, 03-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har inte frågat advokaten det men jag utgår från att hon får det. En advokat är väl inte så dum (som jag) att hon tar en kund utan att ta en UC först.

Man kanske skull starta en tråd om enklaste sättet att skaffa sig info om kundernas betalningsvilja/förmåga?
Och en tråd med varningar för besvärliga kunder. Ma har ju träffat en och annan. :grin:

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

Knut, jag överlever även utan inkomsten från det där jobbet.

Finns inga foton på markskadorna men marken är vattensjuk ängsmark = den ser inget vidare ut ens innan och har inget stort värde men den har inga större skador heller. Hade i alla fall inga större skador innan jag åkte därifrån.
Skulle det ha tillkommit skador så får besiktningsmannen dokumentera dessa och sen kan vi jämföra med spårvidd, mönster på mina larver etc.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Exs

#45 » 21:11:12, 25-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ett tag sen denna tråd uppdaterades.. Löste det sig för dig? :)
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se