Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Kabelavgrävning

50 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Robban_C

#46 » 21:57:20, 25-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här borde jag ha svarat på för länge sen men jag har glömt.

Kort resumé:
Kunden ville ha plinthål för staket, jag frågade men det fanns inga kablar (ej skriftligt).
Så jag grävde och hittade lite "fynd".
Sen visade det sig att kunden var stamkund hos kronolle.
Brev från advokat som krävde att jag skulle betala skadorna. Mitt svar var att "Jag skriver på skadeanmälan om kunden betalar min faktura".
Advokaten protesterade och sade att jobbet var felaktigt gjort, det går inte att göra staketplint där.
Detta bemötte jag med att begära en besiktning men det vägrade advokaten.
Dessutom ville dom ha ersättning för markskador, även detta ville jag besiktiga då marken innan var "naturtomt" som en mäklare skulle uttrycka det.
Så småningom kröp det fram orsaken till att dom inte ville besiktiga, kunden hade återfyllt stolphålen utan att göra några plintar. Det gick alltså int att besiktiga. Sicket nöt! Och en poäng till mig!
Nå, jag erbjöd alltså min underskrift på skadeanmälan så fort dom betalat och då blev det tyst på advokaten. Jag fick helt enkelt inget svar på det där och jag har ändå påmint om att jag vill ha ett svar men inget händer.
Min tolkning av detta är att kunden har gjort som jämt annars, låtit bli att betala, i det här fallet advokaten och att denne då har lagt ner fallet.
Så det verkar som om det löste sig genom att kunden satte krokben på sig själv. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Tobbe.Stenberg

#47 » 22:21:27, 25-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett starkt bevis på att ärlighet lönar sig.
Tobbe.Stenberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:01:11, 08-12-2008
Ort: Falköping
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hamm DV85 - Asfaltsvält

Beaver3

#48 » 19:10:00, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett samtal idag, våran huvudentreprenör som vi kör åt har fått en räkning på avgrävd villafiber inne på gården.
Kablarna var utmärkta men dom råkade peta till en fiber så den gick av, alltså en enkelfiber in i huset.
När kabelkillarnas förman kom och tittade sade han att det skulle ta 3 timmar att göra reparationen av fibern.
Dåt låter bra tyckte våran maskinist.
Nu damp en räkning ned på 12 timmars arbete och 11 tusen stod det på sista raden.
Vi kollade med elverket och dom sa att en villaskarv ligger på max 5 tusen kronor, vi har försökt att få ned priset men elfirman står på sig.
Enligt våra grävkillar är det ren lögn med 12 timmar för reparationen.
Vad tycker ni man skall göra, betala eller ta strid?
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

corre

#49 » 19:15:23, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan ni gör er helt ovänner med elfirman, så begär spec på varför det tar 12h.
Dom kan ju ha behövt byta fibersnöre åt nått håll för att få skarvbar fiber med skarvmån. Det ska ju isf framgå på en spec.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Beaver3

#50 » 19:17:25, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK! det stod 8 m fiber på räkningen.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se