Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Incidenter som kunnat bli allvarliga olyckor.

429 inlägg • Sida 28 av 29
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

LeifAndersson

#406 » 09:50:03, 11-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behövdes alla filer och en vägren för att få stopp på den här i morse när ett framhjul exploderade i motorvägsfart! Men allt gick bra och servicebilen var snabbt på plats med ett nytt hjul. Men framhjulspunktering är inget man önskar sig, så där blev Hasse en erfarenhet rikare!
Jag har haft en framhjulssprängning på 35år så som tur är händer det inte ofta. Men jag råkade ut för det i 40km/h på en skogsväg, Hasse hade fullt spett på en väl trafikerad motorväg. Men allt gick bra trots allt.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



tracker

#407 » 19:18:38, 11-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Kanske en bröstplåt med glatt yta som inget kan fastna i? Mina gamla axelskydd för motocross hade sådan bröstplåt som gick ner till bältet. :driver:



Bild

samt skyddsglasögon till denna !!!!
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Mats i Myrhult

#408 » 19:20:29, 11-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
Mats i Myrhult skrev:Kanske en bröstplåt med glatt yta som inget kan fastna i? Mina gamla axelskydd för motocross hade sådan bröstplåt som gick ner till bältet. :driver:



Bild

samt skyddsglasögon till denna !!!!


Perfekt!
När man ledsnat på att polera rostig plåt kan fräscha upp kostymen med samma verktyg. :thummar:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Stefan Lundberg

#409 » 23:35:22, 11-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den där ser smidig ut. :grin:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

jos4561

#410 » 06:05:35, 12-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

svets förkläde av läder funkar bra.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Stefan Lundberg

#411 » 07:34:46, 12-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:svets förkläde av läder funkar bra.


Får bli ett sånt. :thumme:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

OlofM

#412 » 19:49:07, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag ska berätta om en olycka som hände mig sommaren -67, i augusti när jag precis hade fyllt 10 år. Min pappa bad mig ”köra stubb” på ett fält som låg en halv kilometer hemifrån, och det var inga problem för jag hade ju kört traktor sen jag var 6 år. Jag körde iväg med Boxern (det var en -59 med eftermonterad hitchkrok), och väl framme backade jag till Lilla Harrie tallriksredskapet som hade en ögla i draget som jag hängde på den nersänkta kroken. För att hissa upp kroken ställde jag mig på konsolen ovanför kroken(TRODDE JAG) som ska hindra öglan från att hoppa av och sträckte mig framåt för att dra i lyftspaken till lyftarmarna och drog i den. Plötsligt sved det till i högerfoten och den satt fast, och spärren till kroken hade också gått i. Jag måste ha haft någon sinnesnärvaro för jag drog i spärren och sänkte lyftarmarna och kom loss, det kändes konstigt i foten, så jag tog av trätofflan och strumpan. Då såg jag något jag aldrig glömmer: stortåns ben stod rakt ut och köttet hängde ner. Det enda jag tänkte var att det här klarar vi inte själva, jag måste till läkare. Så jag tog på strumpan och trätoffeln (som hade spruckit) och linkade upp i traktorn och körde hem försiktigt eftersom jag hade dåligt med kraft i högerfoten. Väl hemma blev det ilfart till lasarettet där dom sydde ihop tån och jag blev gipsad upp till knäet. Men tån ville inte läka utan det blev många återbesök, och i november eller december sa en läkare: ”det är som jag trodde, det är benröta”. Ny operation som gjorde tån lite kortare, men det läkte i alla fall. Enda bestående men jag har efter den här händelsen är att jag saknar nagel på tån och högerfoten är ett halvt skonummer mindre.
Hitchkrokar är farliga men framförallt jag var för ung för att köra, jag skulle aldrig låta en 10 åring köra traktor.

Olof
OlofM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 19-12-2008
Ort: Lund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hemmasnickrad midjestyrd minilastare
Zetor 8011 och 7045

anders holmström

#413 » 20:27:23, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort exakt samma sak fast på en ford 5000, har inget stortå på vänsterfot efter det missödet :huh:
det är 24 år sen och jag har inte ont av det på nått sätt så det kunde varit värre :smile:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Bengt Holm

#414 » 19:16:21, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade vurpa med lastbilen i förra veckan...lastbilen bara skrot ovh jag fick åka blåljusbil. Kör försiktigt i halkan! Någon som har en bra kranbil till salu?

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Bengt Holm 19:25:23, 28-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Holm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:16, 14-02-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Schopf...förhoppningsvis..:)

Mats i Myrhult

#415 » 20:03:44, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: :uupps:
Scary! Skönt att du verkar ha klarat dig bra. :thumme:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

LeifAndersson

#416 » 20:31:50, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilar finns det folk som tillverkar hela dagarna, det löser sig. Det viktiga är att du repar dig från äventyret så blir det säkert någon råd med lastbil!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bengt Holm

#417 » 18:01:20, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag på en "ny" bil. Denna gick inte att rädda. Ett stort tack till Länsförsäkringar Dalarna och deras handläggare Lennart som snabbt och proffsigt fixade ett bra avslut på värderingen och visat stor förståelse för att vi behövde en snabb lösning. Inom en vecka var vi överens!

Nu blev det en nyare bil och en betydligt nyare och större kran. Inget jag egentligen hade behov av men det känns bra att inte ha varit tvungen att byta ner sig. Denna bil hade bara gått 30.000 mil. Sen 2002! Helt omöjligt att hitta likvärdigt. Kranen en gammal Palfinger 17 ton fr 1995.

Nu blev det en FH13 fr 2006 med en 2007-års 22-tons HMF 2220 6k med rotator och en massa lyftutrustning med. Alltid kul med nyare grejor.

Fick ju givet lägga en peng mellan men en helt hanterbar summa.

Nu letar jag aluminiumstakar för lastsäkring eftersom vi kör mycket virke. Någon som vet var man köper sådana? Mina blev bara skrot.

Kroppen fortfarande mörbultad...:( glöm inte bilbältet som jag hade gjort! Kör aldrig utan men just denna dag hade jag mycket i huvudet och missade den detaljen. Minns att jag tänkte när greppet släppte att " Shit, jag har inget bälte, det här kommer göra ont" några sekunder senare låg jag i hyttaket på passagerarsidan. Glad att dörren på passagerarsidan inte åkte upp...huvaligen att hamna under bilen! Då hade man bosatt sig i den där enrummaren med jordvärme är jag rädd.

6 personer gillar det här inlägget.
Bengt Holm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:16, 14-02-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Schopf...förhoppningsvis..:)

Erland Karlsson

#418 » 11:03:59, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bälte är bra skit!
Fast jag vet en som sa sig aldrig vilja ha det på igen efter en olycka...
Killen ligger på e4 på väg norrut när plötsligt spärrventilen aktiveras med ett "klick" och alla hjulen på ekipaget låses. Det hela kanar av vägen åt höger, över diket och upp i vägslänten där det välter och kanar vidare på sidan. Han hamnar i hörnet hyttak/vänster hyttpanel ovanför dörr. När allt stannat sitter ett vägräcke in genom vindrutan och genom ryggstödet på förarstolen...
Bör ha varit sent 90-tal, och anledningen var att man glömt byta ut spärrventilen som var ur en defekt serie, ska ha gått ut servicemeddelande till scaniaverkstäder om detta.

Hörde detta av hans kollega, hur sant vet jag inte.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

LeifAndersson

#419 » 11:32:31, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns säkert någon som mulat pga. säkerhetsbältet, men oändligt många fler har räddats av det, så valet är egentligen enkelt. Själv använde jag sällan bälte i lastbil med luftstol, ett traditionellt bälte i det läget var helt enkelt obekvämt på gränsen till otrevligt. Men nu när bältet sitter i själva stolen så använder jag alltid bälte, även i tätort! Nu sitter man så bra med bältet så det känns fel när det inte är på :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Henrik Larsson

#420 » 13:48:12, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan säga att jag tillhör den kategorin som inte slarvar med bältet eftersom det räddade mig en gång för sju år sedan när jag voltade två varv med lastbil. Hade jag inte haft de då. Ja då hade jag inte kunnat skriva det här, det är ett som är säkert. Så var rädd om er ute i trafiken. :driver: :driver:

1 person gillar det här inlägget.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se