Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Incidenter som kunnat bli allvarliga olyckor.

429 inlägg • Sida 1 av 29
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 22:24:52, 31-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med anledning av diskussionen i denna tråden
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
tänkte jag starta en tråd om olyckor och sånt som kunnat bli olyckor men som slutade rätt väl. Syftet är givetvis att höja säkerheten för oss alla.
Maskinistenmembers ska väl arbeta på ett säkert sätt, eller hur?
Förhoppningsvis blir detta en långvarig tråd där vi ständigt lär av varandras misstag.


Till ämnet:
Skulle lyfta iväg en skopa med hjälp av stropp. En medhjälpare (fastighetsägaren) höll i stroppen då jag svängde mot skopan. Han hade ena handen mellan skopan och den skopa som satt på maskinen. Detta såg inte jag då det var på högra sidan av maskinens skopa. Nu hände inget eftersom jag slutade svänga i tid men om jag missat det, ex vis om jag stått med lutande maskin och missbedömt?

Jaja, min maskin är liten och skopan på marken väger inte mer än 100 kg, detta minskar ju skadorna men det hör inte hit. Det hade kunnat vara en större maskin, större skopa och en hel arm emellan.

Jag kör alltid extra sakta i närheten av folk men trots detta finns det uppenbara risker.
Det är rätt givet att inte kliva in under upplyfta föremål, redskap med mer men man får tänka sig för även vid föremål "sidledes".

Alltså, ha aldrig kroppsdelar mellan maskinen och andra ting.


Nu förväntar jag mig att ni skriver om olyckor och incidenter, framförallt om dom händelser som verkligen var oväntade och som gjorde alla förvånade.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



bm1113

#2 » 22:46:47, 31-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej detta var en bra tråd som tur är så har det inte hänt mig något ennu (peppar peppar )men jag kan ju bereta sånt jag har hört endel råkat ut för

var bla en som lånade en 4wd Jordbrukare tror Valmet med lastare och skopa på fästet och han hoppade ju bara in och for iväg efter vägen men då i ett gupp så losnade skopan och for in önder traktorn så han kunde ju inte styra och hamnade mitt på vägen men som tur var var han ju ensamen på vägen så gick ju någorlunda bra men det som hade hänt var att förra föraren hade glömt låsa fast skopan på fästet och denna inte tänkt på att kolla det

så kom ihåg att alltid låsa fast redskapet på fästet

en annan sak som jag tycker ser lifsfarligt ut på många sågverk såg att dom tom gjorde det i stora maskiner som gick på svt

dom har dubbla paket på truck gafflarna och då kör dom med gafflarna ovanför hytten :uupps: vad händer då om helt plutsligt något står i vägen ? jo antingen så bromsdar dom och så får föremålet eller personen som står ivägen lasten på gafflarna över sig eller så måste dom köra över dom

så vart jag vill komma till här är att har ni så mycket last i körriktningen så ta då och backa dit ni ska i stellet för att köra med lasten långt upp i skyn

kör försiktigt
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ingvar

#3 » 23:57:48, 31-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju dra tre exempel på när jag kunde råkat betydligt mer illa ut än vad det nu blev. Gemensam orsak...: att man inte tänker till ordentligt före..
Skulle ta en nyladdad truck i ett potatislager för att börja jobba, när jag satt mig och åkte iväg så blev det världens smäll..hela batteriet exploderade under sitsen! Tror ni man fick fart därifrån eller :uupps: Tydligen hade det bildats knallgas vid laddningen och nånstans var det glapp så en gnista tände.

Samma tema igen..förra året när tröskan skulle igång så hade jag laddat batteriet och skulle starta, men det bara klickade, så jag lutade mig ner över batteriet och knackade lite med en skiftnyckel på polerna medan jag höll startknappen inne, då small även det batteriet! rätt upp i ansiktet på mig..knep ihop ögonen och vågade inte öppna dom för jag var helt övertygad om att nu hade det gått åt hel..te, så jag vinglade in hit till duschen och spolade av hela ansiktet innan jag vågade öppna dom, men se :smile: ...det var ok. Tur kallas det, kunde mycket väl varit blind istället.

Åter ett ögon-tema. Körde för många år sen runt med ammoniak och behandlade halm. Då hade vi olika tankar som man flyttade över ammoniaken mellan via slangar med kran i änden. Jag brukade hänga upp slangarna på krokar som jag satte i kranen. Så en gång när jag var ensam långt bort på ett fält så hängde jag upp en slang och såg inte att den var tvinnad, så när jag släppte slangen snurrade den upp sig och därmed kranen, och ren ammoniak sprutade rakt i ansiktet på mig, jag han bara tänka att nu är det gonatt innan jag slängde mig ner på backen, kröp ut i gräskanten och gnuggade ansiktet så jag åtminstone kunde öppna ögonen. För jag var ju tvungen att få tag i slangen och stänga kranen, där var ju tre ton ammoniak som var på väg ut. Så när det var gjort tog jag mig till bilen och ringde giftinformationen för att fråga vad göra?? Hon blev rätt chockad när hon insåg det var ett skarpt läge med just den hon talade med..Men hon sa att jag måste tvätta mig i vatten och få tag i läkare..Läkare! sa jag..jag har ju fem mil att köra först! Då blev hon riktigt orolig och ville kalla på ambulans, men det tyckte jag var överkurs, så jag tvättade mig i ett dike och for hem, så fick sambon köra mig till sjukan sen. Men det blev rejäla brännskador i ansiktet och på armarna, i ansiktet gick gränsen ca en cm från ögat... Så även där tur! :bira:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C (trådstartaren)

#4 » 08:03:50, 01-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:... hela batteriet exploderade under sitsen! ...
Ingvar sa antagligen som min polare en midsommarafton för många år sen. Han satt på muggen, torrdass ute på landet. Ovan dörren fanns en gammal plastruta. På stället fanns även ett luftgevär. Och jag. :mrgreen:
"Sådärja, då behöver man inte sk*ta på flera veckor!" :lmao:

Kan tillägga att dasset låg lite högre än oss och jag la mig ner på marken för att få en uppåtgående kulbana.


Till ämnet:
Att batterier kan ge knallgas framförallt i samband med laddning är väl ingen nyhet. Och knallgasen kan ligga kvar innanför ventilationspropparna under lång tid efter laddning.
Jag har smällt bilbatterier ett par gånger och redan ett sådant ger en "intressant" upplevelse. Ett batteri i en truck eller entreprenadmaskin ger en ännu värre smäll.

Så vad lär vi oss av detta då?
Glappkontakt är av ondo. Och det är inget fel att blåsa på/runt batteriet i kritiska sammanhang (ex vis vid inkoppling av polskor) för att det i alla fall inte ska finnas stora mängder knallgas just där.
Och nu vet ni varför den sista startkabeln (som är den svarta) alltid ska anslutas nån annanstans än just på batteriet. Ju längre bort desto bättre.



För den som inte vet vad knallgas är så kan jag nämna att det är den optimala blandningen av syre och vätgas. Vätgasen är ju brännbar och eftersom gasen skapas av vattnet i batteriet (en syreatom till två väteatomer, H2O) så är gasen redan optimalt blandad från början. Vid explosionen/förbränningen så återgår knallgasen till vatten, troligen i ångform.



Gällande främmande vätskor/ämnen i ögonen så vet ju alla om att skyddsglasögon gäller. Men det känns onödigt att tjata om. Alla vet om det men slarvar ändå. Jag också.
Och grundprincipen, förutom att söka hjälp (gör alltid det om det gäller ögonen!!), är ju att skölja. Det finns ögonsköljar som sköljer med vatten innehållande en anings koksalt = samma salthalt som tårvätskan.
Rent kranvatten duger då sköljvätska saknas. Skitigt dikesvatten kan säkert vara bättre än kemikalier många gånger men var och en får ju bedöma själv.

Spån i ögonen har åtskilliga av oss råkat ut för men jag kan kort nämna att min morfar tappade synen på ena ögat pga det så det kan gå riktigt illa i värsta fall.
Och Ingvar, jag hade ett snarlikt fall. Het tri i ansiktet. Trodde verkligen inte min dåvarande chef kunde pina sk*ten ur servicebilen på det sättet han gjorde på väg till akuten. :thummar: Klarade mig dock utan brännskador. Var tillbaks i arbete efter ett par timmar så för mig gick det rätt bra.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#5 » 09:52:08, 01-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban "Vid explosionen/förbränningen så återgår knallgasen till vatten, troligen i ångform."

Förbränning är rätt men det är en implosion egentligen. Vätet och syret har större volym innan det förenar sig till vatten.

Jag kan tillägga att jag bar mig dumt åt när jag svarvade en gång i tiden. Hade ett utstick på 1.5-2 meter skulle sticka av ett ämne till mer hanterbart mått. Saken var den att vi hade plastpluggar man slog in i genomgången som stabiliserade ämnet i bakkant så det inte skulle vobbla, pluggen leades losss och det börjar svänga om ämnet så jag går ett steg åt sidan för att kolla vad som låter utan att stänga av svarven. Precis när jag står framför så böjer sig röret av kraften, det deformeras ordentligt och vispar runt som en elvisp! Får en smäll på vänster arm men jag behåller sansen och stänger av maskinen och efteråt så var man lite blek och hade ont som fan i armen. Fick åka på akuten och röntga men det var inget som hänt som tur var.

Brodern ramlade ner från en stege som vek sig på sitt jobb innan semestern så han skadade båtbenet i handen så han ha gått 2 månader med gips nu. inte så roligt det heller.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#6 » 15:01:05, 01-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:... Förbränning är rätt men det är en implosion egentligen. ...
Alldeles korrekt! :thummar:
Skulle bara kolla om du var vaken. :mrgreen:

Har också svarvat:
Långt utstick, för högt varvtal, rundstången vek sig och rensade en hel elcentral på väggen bakom svarven tills den blev strömlös. Oj vad det gnistrade. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#7 » 19:58:33, 01-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bocka rör i svarven går! Du och jag har tydligen bevisat detta! :grin: :grin: Men det finns bättre sätt. Annars så skall man alltid tänka efter innan man utför något med maskiner. Hur många som helst moment som kan innebära fara!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ralle

#8 » 21:20:52, 01-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter här och funderar på vad jag råkat ut för...
Men jag har nog varit rätt så förskonad!

En sak var en gång när jag satt och körde en hjullastare, en BM 4600, på ett tidigare arbete, hanterade miljöskadade jordmassor inne på en soptipp.
Plötsligt ser jag i ögonvrån en personbil som åker förbi bakom, vilket det inte brukar göra där.
Nåja tänkte jag, men när jag precis börjat backa funderade jag på vart han skulle, för det finns ingenstans att ta vägen där.
Tittade runt lite, men såg ingen, och tänkte backa igen.
Men nä, han kan ju inte bara försvinna, så jag klev ur, och där var han!
En 4600 är ju i alla fall ganska stor, och en liten personbil som ställer sig precis bakom maskinen syns tydligen inte från förarplatsen!
En äldre herre kom mot mig och frågade efter vägen, medans damen satt kvar i!

Jag var glad att jag inte backat vidare!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C (trådstartaren)

#9 » 23:16:14, 01-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs:
Rörbockning med svarv är intressant men saknar den där sista biten av finess och precision som kännetecknar en god mekaniker. :mrgreen:

Ralle:
Ja, vad lär man sig av det? Risken att någon av oss ska placera sig illa/skymt/dolt för en annan förare på en arbetsplats är rätt liten. Men så fort en "amatör" visar sig på arbetsplatsen så får man passa sig ordentligt!


Jag kan nämna en sak som inte alls har med olyckor eller incidenter att göra:
Ni vet hur det är att sitta och gräva för sig själv, man kanske är på ett solojobb, inga lastbilar som ska hämta/lämna material, ingen grovis att prata med (muntligt eller teckenspråk). Radion lite lagom pådragen och man sitter och jobbar med hjärnan nån helt annan stans. Svänger runt maskinen så som man gjort så många gånger senaste timmen och i ögonvrån står det helt plötsligt någon. Långt från all fara men blotta anblicken av att det helt plötsligt står nån där det var tomt nyss kan göra att man blir alldeles skärrad.
Farsan min vet hur det är så han brukar istället kasta fram en liten sten utefter marken mot skopan. Då ser man att nån är nånstans i god tid och utan att bli skärrad. Han är bra min farsa! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#10 » 15:00:53, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite trist att en tråd om nåt så allvarligt har självdött efter så kort tid men här kommer i alla fall en sak som Peter August skrev om i den här tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5387

Peter August skrev:Hej!
Ett råd. Innan Du börjar värma med svetsen plocka bort smörjnipplarna.
Det har hänt att kulan i smörjnipplen har skjutits ivägen p g a expansion i nipplen, vilket har resulterat i att personer har fått kulan i ögat och blivit blind på ögat.
Var försiktig!!!

God Jul

Peter
:bira:




Edit:
Ingvar, högre upp skrev jag så här:
"Att batterier kan ge knallgas framförallt i samband med laddning är väl ingen nyhet"
Det där kan tolkas som att jag var oerhört otrevlig och snäste av dig. Så var det absolut inte alls! Bara så du vet. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#11 » 23:09:27, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:

Till ämnet:
Skulle lyfta iväg en skopa med hjälp av stropp. En medhjälpare (fastighetsägaren) höll i stroppen då jag svängde mot skopan. Han hade ena handen mellan skopan och den skopa som satt på maskinen. Detta såg inte jag då det var på högra sidan av maskinens skopa. Nu hände inget eftersom jag slutade svänga i tid


Uppenbarligen var medhjälparen ovan vid maskiner och det är något vi maskin förare måste tänka på :o Själv är jag alergisk mot att någon tar i stroppen innan man är framme :hotar2: Värst är det när man kör kran med lång lyftvajer för om någon drar i sidled så vet man ju inte var rakt ner är och då kan lasten fara i sidled när man börjar lyfta :slag: Generelt vid lyft med grävmaskin så finns två huvud alternativ. Det ena är att ha stroppen/kedjan kopplad i maskinen och lyfta högt så att ingen når den för att sedan sänka ner den där den ska vara. Det andra är att medhjälparen har stroppen/kedjan och kopplar i det som ska lyftas först. Vid den metoden sticker man inte fram skopan föräns han är klar. Det behövs inte både mäniskohand och maskin för lyft av en liten stropp :wink: Och tänk på att folk som inte är vana att jobba runt maskiner måste ha tydliga singnaler av dig som kör oavsett om maskinen väger 1 eller 100 ton. Händer att folk stressar specielt beställare men DU som yrkes man är ansvarig :laes_detta:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Robban_C (trådstartaren)

#12 » 23:15:09, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är nog om kunden håller sig undan.
"Här har du en hundring, åk och köp en hamburgare åt mig. I Göteborg!". :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anders A.

#13 » 23:56:23, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips i smedjan är att använda ett sånt här hörselskydd,
då följer alltid ögonskyddet med.
Använder "alltid" denna när jag håller på att svetsa.

"Svetsa-slipa-svetsa-slipa-PANG ett spån i ögat"

:cool:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders A.
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:12, 21-10-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor

Conny Kolsjö

#14 » 00:51:30, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det bästa är nog om kunden håller sig undan.
"Här har du en hundring, åk och köp en hamburgare åt mig. I Göteborg!". :grin:


:mrgreen: :lmao: :buga: :lmao: :lmao:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

nixs

#15 » 11:29:41, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

I svetsbåset så är det lösa proppar i öronen som gäller för mig, då sitter de alltid i och inte i vägen. Och ett krav jag har på en svetshjälm är att den skall gå att ha som skydd även då man slipar precis som Euromaskkin gör!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se