Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Incidenter som kunnat bli allvarliga olyckor.

429 inlägg • Sida 27 av 29
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

stefansmark

#391 » 23:43:34, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där skulle jag kört om precis som bilisten alla dagar i veckan. Raksträcka och bra sikt, rätt eller fel men inte är det då trafikfarligt inte.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse



Michael Meier

#392 » 06:45:30, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sandhusens skrev:Får han möte eller vad är det som verkar dyka upp i mörkret? Inga lyktor tända iallafall ? Eller är det en skugga ? Syns dåligt på paddan !....


Det är något på linsen eller rutan, studerade det flera gånger.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gravelman

#393 » 09:01:28, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en rätt stor fyrvägskorsning som jag kommer fram till där efter omkörningen. Det är en svag högerkurva som gör att bilisten omöjligt kunnat se vad som var framför mig. Jag anser ju att bilisten gott kunnat vänta tills han haft koll nog för att göra en säker omkörning i stället för att i panik vräka sig förbi på det där viset - han har ju som sagt inte en aning om vad han har framför sig. Att det är flera som skulle gjort lika gör ju bara mitt jobb ännu tråkigare, vad och vem har så bråttom att det är värt alla risker för att tjäna dessa kanske trettio sekunder innan det gått att göra en riktig och rätt omkörning? Vad händer om det kommit ett utryckningsfordon åt motsatt håll. En tradare? Den här gången fick jag inte reda på det som tur är!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Torpöbo

#394 » 09:30:47, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till aspekt i frågan om omkörningen är ju att du håller en som jag tolkar det låg hastighet när den sker. Vilken hastighet hade du hållt 30 sekunder senare när du tycker han skulle kört om?

Personligen hade jag om jag nu hade behov av att köra om plogbilen valt ett tillfälle då denna håller en låg hastighet då hastigheten i stort påverkar hur farlig en omkörning är när mittsträng skall passeras osv. Hade du 30 sekunder senare sänkt hastigheten bara för att släppa om vederbörande på ett säkert vis om han visade att han ville om?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Michael Meier

#395 » 10:14:49, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gravelman, du HAR rätt, det är fortfarande ingen som säger att du har fel angående riskerna :smile: ta det lugnt, du behöver inte försvara din åsikt.

Problemet är att riskerna oavsett vad man gör (när man är på vägen) är svåra att överblicka, hur många "tillbud" har du på en snösäsong? 100st oavsett dignitet ? det är ju därför du skaffat en kamera :grin: gissar på att vi får se flera filmklipp av dei :thummar:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Torpöbo

#396 » 10:30:59, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Gravelman, du HAR rätt, det är fortfarande ingen som säger att du har fel angående riskerna :smile: ta det lugnt, du behöver inte försvara din åsikt.

Problemet är att riskerna oavsett vad man gör (när man är på vägen) är svåra att överblicka, hur många "tillbud" har du på en snösäsong? 100st oavsett dignitet ? det är ju därför du skaffat en kamera :grin: gissar på att vi får se flera filmklipp av dei :thummar:


Helt klart! Ska bli kul att se folk som klantar sig!
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Gravelman

#397 » 16:21:24, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Gravelman, du HAR rätt, det är fortfarande ingen som säger att du har fel angående riskerna :smile: ta det lugnt, du behöver inte försvara din åsikt.

Problemet är att riskerna oavsett vad man gör (när man är på vägen) är svåra att överblicka, hur många "tillbud" har du på en snösäsong? 100st oavsett dignitet ? det är ju därför du skaffat en kamera :grin: gissar på att vi får se flera filmklipp av dei :thummar:


När jag kommit fram till korsningen i slutet av klippet är det väl ett utmärkt tillfälle att släppa förbi? Jag kommer helt på sidan och de kan passera utan större mankemang.
Men jo, ni har rätt. Det har gått så långt att man börjar försvara sig innan det hänt nått - ungefär som när lillbrorsan och jag rök ihop hemma; "han slog tillbaks först!". Det är ett otacksamt yrke, vad jag än gör så ska jag göra på ett annorlunda sätt vid ett annat tillfälle på ett annat ställe så att det drabbar någon annan. :grin:

Och jo, det är därför kameran har kommit till. Det händer saker som är omöjliga att förklara så nu ska jag filma dem! Det kommer säkert fler klipp innan snön är borta! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#398 » 17:01:52, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kamera är egentligen en dålig idé. Utan kamera går man bara vidare mot nästa galning och får glädja sig åt om det gick bra även den gång. Med kamera får man uppleva pappskallarna i repris och det är illa nog med omdömeslösa dårar live. Om dårarna kör näbben av sig själva skiter man egentligen i, det egentliga problemet är att man inte har tid med att det går åt h-vete för pappskallarna. Om en galning som kör förbi och ställer till det riktigt blir inget plogat på ett tag och ännu fler riskerar att råka illa ut! :sad: Ibland undrar man om inte väldigt många bilister har "sommarkörkort"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Björn W

#399 » 21:15:25, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gravelman skrev:Åkte ut på plogning i natt, och hade för en gångs skull med mig den nyinförskaffade actionkameran komplett med strömkablar, hemmagjorda fästen och liknande och skulle testköra alltihop. Det börjar närma sig jul och turistsäsong, det är av den anledningen jag skaffat grejorna - att visa de oinvigda lite av allt vi får vara med om i trafiken.
Hur som helst, mitt i testkörningen kommer detta så nog var det en "bra" kväll - allt gick trots allt bra =)

http://hjaltman.se/?p=764

MVH
Mats


Är det inte en refug som han kör över dessutom det har väl kunnat gå illa där om han haft otur.
Människan är av naturen lat,
idag har jag varit naturlig hela dagen.

Gör aldrig samma misstag två gånger,
om du inte tjänar på det.

Faster cars
Younger girls
Older whisky
More money

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Björn W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:58, 12-11-2007
Ort: Saxdalen (Räfvåla)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260, 2000 lift

PerJohansson

#400 » 17:12:03, 06-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bryter man de flesta säkerhetsregler kan det vara bra att göra en ordentlig riskbedömning innan. Parkerade traktorn med gaffeltornet bakpå upphissat för att kunna sätta upp vindskivor. När jag var på väg ner på stegen kände jag att det började röra på sig konstigt, då hade handbromsen släppt! Gjorde nån snygg ninjamanöver från tre meter upp i luften och landade på fötterna, traktorn fortsatte till ett dike.

Blocka alltid hjulen, lite inte på handbromsen! Den största skadan här blev väl på gräsmattan när jag skulle upp ur diket igen, men det hade kunnat gå värre.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Stefan Lundberg

#401 » 23:53:50, 10-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stod och körde med vinkelslipen med stålborste monterad. Plötsligt fastnade stålborsten i tröjan och snodde in sig så maskinen stannade, maskinen morrade ilsket och ville ta upp fart igen innan jag lyckades stänga av.
Magen på tröjan var hårt invirad många varv i stålborsten. Enda skadan på min mage var en ytlig rispa på ca 10cm och lite ömt där tröjan varit som hårdast ihopvirad.
Kunde gått illa, bra verktyg den där stålborsten annars. :mrgreen:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Ivar Risslén

#402 » 06:57:29, 11-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga som ofta ställs efter ett olyckstillbud. Vad tänker du göra för att händelsen inte ska upprepas?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan Lundberg

#403 » 08:11:11, 11-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålla bättre avstånd till stålborsten och lite bättre uppmärksamhet, köra med dragande borste (tror att jag körde tryckande och borsten högg tag när det hände).
Tjock jacka kanske så att borsten har lite mer att bita i, idealet vore att ha något hårt skydd som borsten inte kan få tag i.
Problemet med säkerhetshöjande åtgärder är ofta att dom försvårar arbetet så det är en balansgång mellan att göra något på ett säkert sätt och att få det gjort på ett enkelt och effektivt sätt.
Verkligheten är lärorik.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Fredrik_

#404 » 08:48:47, 11-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klädseln är nog bland det viktigaste vid roterande verktyg!! :thumme:

Körde gräsklipparen igår, han precis se att något ramlade ner och blev överkört innan det small till.
2 gånger.
Först under klipparen och sedan nånstans framåt/bortåt, och ett 25cm långt 20mm-rör la sig till rätta....
Klockren träff av kniven i ena änden så det skjutits iväg rakt, in i ett plank 1m upp 4m rakt fram. Rejält jack.
Kunde gått in i dörrar/fönster i huset med lite annan vinkel. Eller bakåt på mig om det varit andra sidan av kåpan..
Tvivlar på att erforderliga skyddsskor skulle hjälpt, även om de var på!

(En stund senare lyckades jag få kniven UNDER en rot och kila fast där. G:a Klippo är bra maskiner. Inga skador noterade!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#405 » 08:52:20, 11-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en bröstplåt med glatt yta som inget kan fastna i? Mina gamla axelskydd för motocross hade sådan bröstplåt som gick ner till bältet. :driver:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se