Maskinbesiktning
-
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
Sv: Maskinbesiktning
Precis.
Finns inget krav pÄ Äterkommande besiktning av en traktor.
Finns inget krav pÄ Äterkommande besiktning av en traktor.
- jon anders olsson
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01 - Ort: Storvik
Oftast sÄ lÀnge de inte hÀnder nÄt sÄ Àr de ingen fara att köra obesiktad, jag vet en som har 2 hjullastare och 5 grÀvare som han lever pÄ, (han har företag) han har aldrig haft nÄn besiktad i 40Är!!!!
Ăr de nĂ„n som vet vad dom kollar pĂ„ en grĂ€vmaskin????
och Àven vad de kostar att fÄ maskinen besiktad?????

Ăr de nĂ„n som vet vad dom kollar pĂ„ en grĂ€vmaskin????
och Àven vad de kostar att fÄ maskinen besiktad?????
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man lÄta bli!
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift - Ort: jÀrfÀlla
- Kontakt:
dÄ inte jag har mina papper hÀr just nu kan jag inte svara exakt, men jag gjorde tre typer av besiktningar pÄ min maskin.
Vanlig maskin besiktning dÄ de kollar efter glapp sprickor och om aggregatet sjunker för fort (invÀndigt lÀckage).
Brandbesiktning, kollar kablar, polskydd, att det sitter skyddsslang pÄ pluskabeln och nötskador samt skydd pÄ infÀstning pÄ bÄde generator och startmotor.
VÀgbesiktning dÄ de kollar nödstyrning bromsar, reflexer mm
Allt detta tror jag om jag inte minns helt fel kostade mig runt 3000+m.
Vanlig maskin besiktning dÄ de kollar efter glapp sprickor och om aggregatet sjunker för fort (invÀndigt lÀckage).
Brandbesiktning, kollar kablar, polskydd, att det sitter skyddsslang pÄ pluskabeln och nötskador samt skydd pÄ infÀstning pÄ bÄde generator och startmotor.
VÀgbesiktning dÄ de kollar nödstyrning bromsar, reflexer mm
Allt detta tror jag om jag inte minns helt fel kostade mig runt 3000+m.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FĂR JĂRNVĂGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP
http://www.123minsida.se/patriksgrav
http://www.123minsida.se/patriksgrav
- dogen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
Ăr det nĂ„gon som vet vad det Ă€r för böter pĂ„ att köra obesktigat? En personbil som man skitit i att besiktiga sĂ„ den har körförbud har varit 600kr i böter, men nu har dom höjt till 1200kr.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - dogen @ Dogens EC55
- Àlskar filmer pÄ mustiga grÀvare som stÄnkar dieselrök och svettas hydraulolja!
- Àlskar filmer pÄ mustiga grÀvare som stÄnkar dieselrök och svettas hydraulolja!
- Robban_C
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17 - Ort: Norra Södermanland
Vad jag vet sÄ Àr det inte böter alls men det kan bli problem i hÀndelse av olycka. Dels sÄ kan försÀkringsbolaget antagligen börja trassla med ansvarsförsÀkringen, dels sÄ kan man nog Äka pÄ juridiska problem om man kört obes.
Men sÄ lÀnge inget hÀnder sÄ tror jag inte att det Àr risk för böter eller nÄt sÄnt.
Dock Àr jag inte 100% sÀker pÄ det hÀr.
Men sÄ lÀnge inget hÀnder sÄ tror jag inte att det Àr risk för böter eller nÄt sÄnt.
Dock Àr jag inte 100% sÀker pÄ det hÀr.
Har slutat pÄ forumet!
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Komatsu PC228USLC-8
Det finns nÄgra domar att lÀsa pÄ nÀtet. Sök pÄ t.ex. grÀvmaskin besiktning böter arbetsmiljö eller dylika ord. Jag hittade bl.a.
http://www.av.se/dokument/juridik/domar ... 2_atal.pdf
Det verkar röra sig om arbetsmiljöinspektörer som granskat större byggarbetsplatser och funnit obesiktade grÀvmaskiner. Böterna verkar röra sig om nÄgra tusenlappar.
http://www.av.se/dokument/juridik/domar ... 2_atal.pdf
Det verkar röra sig om arbetsmiljöinspektörer som granskat större byggarbetsplatser och funnit obesiktade grÀvmaskiner. Böterna verkar röra sig om nÄgra tusenlappar.
- jon anders olsson
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
Holder C9700H -98
-
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
För att börja med vad som kollas sÄ stÀmmer det som Patrik skrev tidigare med lite tillÀgg vid besiktning enligt AFS2003:6
Speglar, förarstol, arbetsbelysning, krokspÀrr, maxlast, bromsar, buller,tilltrÀdesleder, signal(tuta), styrleder, manöverbarhet, kupeflÀkt, sÀkerhetsanordningar sÄ som tex nödstopp skyddskÄpor för motorflÀkt mm mm mm.
Sedan sÄ tillkommer lite saker om du har en 50 maskin. DÄ gÀller VVFS:en (i princip samma som för personbilen din) som stÀller lite andra krav pÄ bland annat bromsar och styrning samt givetvis lysen o.dyl.
Om du rÄkar ha en maskin med personkorg pÄ sÄ ska den ocksÄ besiktas. DÄ som en mobil arbetsplattform enligt AFS:en(dvs som en skylift) dÄ tillkommer att det ska finnas fungerande nödsÀnkning bla...
Sedan sÄ Àr det brandbesiktningen dÄ som Àr ett krav frÄn försÀkringsbolaget (Patriks beskrivning nog fullt tillrÀcklig Àven om det finns fler punkter Àven hÀr)
Kostnad pÄ besiktning dÄ....(plus moms)
Listpriset Àr 1720 för "bara" vanlig besiktning sedan beror det pÄ hur mycket saker som tillkommer (grabjohn,kranarm etc)
Brand kostar separat 1025kr, men vid samtidig annan besiktning sÄ 265kr.
MAPSen kostar i samband med annan besiktning ca 500kr.
Kostnad pÄ att INTE ha besiktat Àr i min mening inte en frÄga om pengar utan snarare att man kan bli ansvarig för att nÄgon dör eller skadar sig allvarligt.
Inte för att det inte kan hÀnda olyckor Àven med en maskin som Àr besiktad utan för att man har gjort vad man har kunnat för att undvika dem.
Speglar, förarstol, arbetsbelysning, krokspÀrr, maxlast, bromsar, buller,tilltrÀdesleder, signal(tuta), styrleder, manöverbarhet, kupeflÀkt, sÀkerhetsanordningar sÄ som tex nödstopp skyddskÄpor för motorflÀkt mm mm mm.
Sedan sÄ tillkommer lite saker om du har en 50 maskin. DÄ gÀller VVFS:en (i princip samma som för personbilen din) som stÀller lite andra krav pÄ bland annat bromsar och styrning samt givetvis lysen o.dyl.
Om du rÄkar ha en maskin med personkorg pÄ sÄ ska den ocksÄ besiktas. DÄ som en mobil arbetsplattform enligt AFS:en(dvs som en skylift) dÄ tillkommer att det ska finnas fungerande nödsÀnkning bla...
Sedan sÄ Àr det brandbesiktningen dÄ som Àr ett krav frÄn försÀkringsbolaget (Patriks beskrivning nog fullt tillrÀcklig Àven om det finns fler punkter Àven hÀr)
Kostnad pÄ besiktning dÄ....(plus moms)
Listpriset Àr 1720 för "bara" vanlig besiktning sedan beror det pÄ hur mycket saker som tillkommer (grabjohn,kranarm etc)
Brand kostar separat 1025kr, men vid samtidig annan besiktning sÄ 265kr.
MAPSen kostar i samband med annan besiktning ca 500kr.
Kostnad pÄ att INTE ha besiktat Àr i min mening inte en frÄga om pengar utan snarare att man kan bli ansvarig för att nÄgon dör eller skadar sig allvarligt.
Inte för att det inte kan hÀnda olyckor Àven med en maskin som Àr besiktad utan för att man har gjort vad man har kunnat för att undvika dem.
- jon anders olsson
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
Holder C9700H -98
i lagens mening sÄ Àr de vÀrre att inte betala skatten...
om man kör obesiktad men skattad personbil sÄ kostade de 600kr böter,
om man kör besiktad men oskattat sÄ kostade de 800kr!!!!!
har man bÄde obes, + oskattad sÄ blir de 1200kr
om man kör obesiktad men skattad personbil sÄ kostade de 600kr böter,
om man kör besiktad men oskattat sÄ kostade de 800kr!!!!!
har man bÄde obes, + oskattad sÄ blir de 1200kr
- dogen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
NÄgon med minigrÀvare (Robban?) som har möjlighet att lÀgga upp en bild av besiktningspappret sÄ man ser vad det Àr dom vill kika pÄ?
Kanske finns att hitta pÄ nÀtet? Spanade runt lite, men jag gav upp och mailade SMP -för det Àr vÀl bara dom som sysslar med besiktning?
NÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ maskinbesiktning och har konstaterat att man gör det för sÀkerhetens skull, sÄ mÄste jag passa pÄ att ta upp det dÀr med CE-mÀrkning.
Det Àr sÄ otroligt mÄnga grejjor som kommit fram, som man inte hade en aning om nÀr man köpte maskinen, att jag funderar ifall det överhuvudtaget Àr möjligt att anvÀnda den professionellt.
Kanske finns att hitta pÄ nÀtet? Spanade runt lite, men jag gav upp och mailade SMP -för det Àr vÀl bara dom som sysslar med besiktning?
NÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ maskinbesiktning och har konstaterat att man gör det för sÀkerhetens skull, sÄ mÄste jag passa pÄ att ta upp det dÀr med CE-mÀrkning.
Det Àr sÄ otroligt mÄnga grejjor som kommit fram, som man inte hade en aning om nÀr man köpte maskinen, att jag funderar ifall det överhuvudtaget Àr möjligt att anvÀnda den professionellt.
Volvo BM 650
- dogen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
Bumpar trÄden med lite (för mig ny info).
GrÀvmaskiner importerade fr o m 95 skall vara CE-mÀrkta. Typiskt att man sjÀlv har en som Àr frÄn 96 dÄ. SÄvitt jag vet finns det ingen CE-mÀrkning pÄ den. Hur ser en sÄdan ut egentligen?
Sedan blev jag lite besviken pÄ SMP över att man inte kunde fÄ ett besiktningsprotokoll sÄ man ser vilka saker som skall bedömmas och vilka krav de skall uppfylla. De hade inget att lÀmna ut förutom vid sjÀlva besiktningen.
Det lÄter ju lite dÄligt. Man mÄste alltsÄ göra en bortkastad besiktning för att ganska direkt efterÄt göra en till besiktning som den gÄr igenom.
NÄgon som vill köpa en bobcat 331, -96'a, utan CE-mÀrkning?
GrÀvmaskiner importerade fr o m 95 skall vara CE-mÀrkta. Typiskt att man sjÀlv har en som Àr frÄn 96 dÄ. SÄvitt jag vet finns det ingen CE-mÀrkning pÄ den. Hur ser en sÄdan ut egentligen?
Sedan blev jag lite besviken pÄ SMP över att man inte kunde fÄ ett besiktningsprotokoll sÄ man ser vilka saker som skall bedömmas och vilka krav de skall uppfylla. De hade inget att lÀmna ut förutom vid sjÀlva besiktningen.
Det lÄter ju lite dÄligt. Man mÄste alltsÄ göra en bortkastad besiktning för att ganska direkt efterÄt göra en till besiktning som den gÄr igenom.
NÄgon som vill köpa en bobcat 331, -96'a, utan CE-mÀrkning?

Volvo BM 650
- arcticforever
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

- dogen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
Tack för infon! Det Àr tydligare mer och mer krÄngligt ju mer man försöker sÀtta sig in i det. Tur att min egentligen vÀger 3.4 ton dÄ
NÀ, jag skall ÀndÄ inte ha nÄgon anstÀlld som kör, sÄ dÄ borde det inte spela nÄgon roll, men det Àr ju ganska intressant med alla dessa regler. Försöker man göra det svÄrt för företagare som kör maskiner som Àr Àldre Àn nÄgot Är, eller vad gÄr det ut pÄ? Handlar det om att man lÀgger till och förÀndrar för att fÄ in mer besiktnings och certifieringspengar?

Volvo BM 650
- Robban_C
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17 - Ort: Norra Södermanland
Re: Sv: Maskinbesiktning
SÄ det innebÀr att en sÄn maskin som jag har (3540 kg och Ärsmodell -01) inte fÄr anvÀndas om man har anstÀlld förare? Den finns inte med AC.
Och att det mÄste sitta vid nyleverans frÄn och med en nolltvÄa lÄter ju helt puckat. EC35 har (tyvÀrr) överhuvudtaget inte alls AC i sortimentet.
Ăr det dĂ€r verkligen korrekt? LĂ„ter ju egendomligt att ett sĂ„ stort ftg som Volvo inte har lyckats följa reglerna.

Arctic, inget ont mot just dig personligen sÄ ta inte illa vid dig!

Har slutat pÄ forumet!
- dogen
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
Robban: Efter min dialog med SMP och det man lÀser hÀr sÄ verkar det faktiskt inte alls omöjligt. Det kÀnns som att inget lÀngre kan förvÄna mig.
Undras hur mÄnga tusenlappar man fÄr rÀkna med bara för att anpassa maskinerna och fÄ dem godkÀnda för att anvÀnda yrkesmÀssigt.
Facket har sÀkert lyckats fÄ bÀttre vilkor för mÄnga anstÀllda runt om i landet, men tÀnk vad mÄnga som faktiskt backat eller fÄtt lÀgga ned pÄ allt strÀngare krav. Det Àr helt vansinnigt.
Jag menar, vem fan har CE-mÀrkning pÄ alla sina grÀvmaskinstillbehör. Hemmagjorda skopor... vem tusan ansöker om en CE-mÀrkning för sÄdant? Jag lovar att alla hÀr bryter mot reglerna pÄ ett eller annat sÀtt. Vissa mer Àn andra. Hur Àr det möjligt att veta? Djungel! Det enda jag vet med sÀkerhet Àr att man egentligen skulle behöva ta hem nÄgon nisse frÄn SMP och lÄta dem gÄ igenom allt i detalj, men vad skulle det kosta? Det innebÀr ju faktiskt att man istÀllet lÄter bli.
Man kanske inte skall ta in grÀvaren i firman utan köra svart 100% istÀllet?
Nej, skĂ€mt Ă„sido, men jag FĂRSTĂ
R verkligen att det förekommer med detta virrvarr av bestÀmmelser som man tydligen inte ens kan fÄ pÄ papper 
Undras hur mÄnga tusenlappar man fÄr rÀkna med bara för att anpassa maskinerna och fÄ dem godkÀnda för att anvÀnda yrkesmÀssigt.
Facket har sÀkert lyckats fÄ bÀttre vilkor för mÄnga anstÀllda runt om i landet, men tÀnk vad mÄnga som faktiskt backat eller fÄtt lÀgga ned pÄ allt strÀngare krav. Det Àr helt vansinnigt.
Jag menar, vem fan har CE-mÀrkning pÄ alla sina grÀvmaskinstillbehör. Hemmagjorda skopor... vem tusan ansöker om en CE-mÀrkning för sÄdant? Jag lovar att alla hÀr bryter mot reglerna pÄ ett eller annat sÀtt. Vissa mer Àn andra. Hur Àr det möjligt att veta? Djungel! Det enda jag vet med sÀkerhet Àr att man egentligen skulle behöva ta hem nÄgon nisse frÄn SMP och lÄta dem gÄ igenom allt i detalj, men vad skulle det kosta? Det innebÀr ju faktiskt att man istÀllet lÄter bli.
Man kanske inte skall ta in grÀvaren i firman utan köra svart 100% istÀllet?

Volvo BM 650