Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Ny Förarstol luft/mekanisk?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Christian.Emilsson (trådstartaren)

#1 » 06:07:09, 07-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Skall byta stol i grävamaskinen(bandgrävare i 14tonsklassen), eftersom orginalstolen känns som en vaderad träplanka.. Tyvärr så har jag nog kört för länge med denna stol eftersom ryggen börjar kännas av...

Vad har ni för erfarenheter av olika stolar?
Vad sjutton skall man köpa För något, Luftfjädrat eller mekaniskt?
Vilket märke?
Vilken prisklass skall man lägga sig på?
Var köper man bra armstöd??
Är det något att sattsa på en stol med luftventilerad sists eller är det bara en onödig kostnad?? ?

det är ju en djungel av märken och tillbehör på nätet.. Har kollat på Grammer, Be-Ge, svenskhytt-comfort, KAB..

Körningen jag mest håller på med är ju skogsdikning och annan "hårtoffroad" körning i steniga småland...

Tar tacksammt emot tipps på bra stolar och återförsäljare!
Mvh
Christian

(ändrade titeln /H)
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20



Marcus

#2 » 08:48:10, 07-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tråd! Har oxå försökt bestämma mig men fallit på att det finns så många att välja på! :???:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

AntonNormark

#3 » 22:24:30, 11-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är viktigt att sitta bra, när man sitter där 8h+ per dag...Vilket många inte bryr sig om...

Vi bytte i hjulgrävaren förra månaden, orginalstolen var bara 2000h, men både jag och chefen fick ont i ryggen av den, så det blev byte..
Valet föll på en Grammer med mekanisk fjädring, väldigt bekväm stol, bra armstöd och bra justeringar!.. man kan bland annat skjuta sittdynan för att få bra stöd för benen!.. Stort +..
Det är ju annars något man oftast bara hittar på lastbilsstolar!..

Edit: till den valdes armstöd, nackstöd samt värme.

Tror det kan vara denna stolen:
http://www.svenskhytt-comfort.se/es/pro ... tid=261256

I hj-lastarn satt en ny Isringhausen stol, men den byttes mot en BeGe med värme/kylfläktar i röv och svank, GRYMT kofortabelt, steglös justering av både fläktar och värme/kyla..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Christian.Emilsson (trådstartaren)

#4 » 07:40:20, 12-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för de tipset!
faktiskt så är de nog den stolen som jag har kollat mest på, verkar ju rätt vettig i priset.. Luftfjädrat blir ju så sagolikt dyrt ju...

vilka armstöd valde ni?
de som sitter på en stolen som är i maskinen idag är hopplösa, det går inte "bredda ut dem" så de är ca 10cm för smala för att hamna i linje med spakarna...



hmm rätt intressant de här med stolar, man köper en ny maskin för runt 1,5mille och det sitter en orginalstol i den som är lika konfortabel och avancerad som i en jordbrukstraktor från -70talet....
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

AntonNormark

#5 » 09:00:17, 12-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christian.Emilsson skrev:Tusen tack för de tipset!
faktiskt så är de nog den stolen som jag har kollat mest på, verkar ju rätt vettig i priset.. Luftfjädrat blir ju så sagolikt dyrt ju...

vilka armstöd valde ni?
de som sitter på en stolen som är i maskinen idag är hopplösa, det går inte "bredda ut dem" så de är ca 10cm för smala för att hamna i linje med spakarna...



hmm rätt intressant de här med stolar, man köper en ny maskin för runt 1,5mille och det sitter en orginalstol i den som är lika konfortabel och avancerad som i en jordbrukstraktor från -70talet....


Du har ju helt rätt i det!.. Det är mycket maskinerna lämnar att önska i förhållande till priserna..
När chefen beställde 180:in -06 så blev han ju tvungen att välja till kasettbandspelare för nåra tusen, annars ingick inte omvandlare och kablage till den.. Cd-spelaren som ur min synpunkt är skräp, kostade ytterligare ett par tusen!!
Samma med lysena, han köpte den med alla std lysena, annars fanns inte heller kablaget!..
Och aldrig kan dom få till en ACC som fungerar, bara av och på... men i min gamla benz funkar det perfekt... Vad är felet?.. hehe

Nåväl, tillbax till topic!! :off_topic:

Stolen är mycket prisvärd!..Efter några få inställningar hittar man snabbt en perfekt inställning.
Har provat köra långa dagar, helvecka i den nu, utan minsta tecken på dom känningar jag hade innan..
Även varit offroad en del, och bänglat, fjädringen fungerar helt okej!
Nackstödet blev detta iallafall: http://www.svenskhytt-comfort.se/?pid=261256

Armstöden som satt orginal i volvon hade samma fenomen, dom var en bit innanför spakarna, och inte speciellt justerbart, så det var svårt att hitta nån bra inställning, men det funkar riktigt bra med denna måste jag säga..
Denna modellen av armstöd är det iaf: http://www.svenskhytt-comfort.se/?pid=261256

Finns ju några värre varianter oxå, men då börjar man bli tvungen att lyfta dom för att komma åt knapparna på sidorna..
På 180 är ju redskapslås med mera under armstödet...
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Michael.lövstrand

#6 » 16:16:03, 15-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har luftfjädrad grammer stol i lastmaskinen jag kör. Tycker den är helt underbar. Jag hade lite ryggbesvär förut, men sen jag bytte stol så har jag inte känt nånting. Har haft den i snart ett år och är jättenöjd!
Volvo l120e
Powerscreen turbo chieftain
Svedala hj7-r
Michael.lövstrand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:43, 15-10-2007
Ort: Dala-floda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo L120E
volvo 4500
Volvo fh 480

thom

#7 » 13:06:58, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Christian
har du bytt stolen?
hur gick det?
mvh Thom
thom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:50, 30-12-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Baklastare

patrik h

#8 » 08:43:49, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plandämpare...?
Tror även att det finns så att du själv sitter rakt hela tiden oavsett i princip hur mycket maskinen än lutar...
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

ja-bond77

#9 » 19:05:29, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se