Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Kedjor vs vajrar vs linor vs diverse

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

dogen (trådstartaren)

#1 » 22:18:15, 06-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

När använder man vad och varför? Varför använder man ibland tex kätting istället för vajjer eller rundslingor? Kedjor är väl billiga i förhållande till brottgränsen, men ack så tunga och jobbiga att dra med. Vajrar kanske är drygare att arbeta med då man behöver vajerlås och dessutom är de väl inte så billiga. Rundslingor har fasta mått och är förhållandevis dyra? Hur tänker man egentligen?

Kanske en konstig fundering i ett konstigt valt forum?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Robban_C

#2 » 22:49:06, 06-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att stropparna skulle vara dyra håller jag inte med om. Personligen så köper jag 1- eller 2-tons stroppar eftersom min maskin inte lyfter mer. En 2-tons kostar väl några hundra spänn.
Jämför detta med kätting som kostar ett par tusen med krokar, kättingförkortare med mer.
Vajer har jag aldrig använt så det kan jag inte uttala mig om.

Jag använder kätting bl a för att lyfta sten. En kätting i löpsnara får bra grepp om de stenar som man annars inte får bra tag i med bara skopan. Tänk på om du har fast flak att när du kommer en bit upp med stenen så får du ogynnsam vinkel på skopan. Risken finns då att tappa stenen på schaktbladet som då blir knöligt. Antar jag? :klia:
Lyfter man med kätting så har man ju greppet hela vägen.
Detta gäller nu förhållandevis stora sten, mindre sten är ju inga problem.

Stroppar använder jag för att lyfta redskap, paddor och allt möjligt annat. Ett sortiment stroppar i olika längder är nästan ett måste.

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Som ni vet så brukar jag ibland skriva några ord om säkerhet och det känns som om jag skulle passa på här.

Tänk på att angivna vikter för stroppar, kättingar med mer gäller när de används vertikalt i enkelpart. Dubbelpart ger dubbla vikten förutsatt att vikten är jämnt fördelad på båda parterna.
Men kör man med dubbelpart som inte är vertikalt (ex vis som ett upp- och nervänt "V") så minskar tillåten vikt. Tänk på det!
Kolla också av stropparna med jämna mellanrum vad gäller skavsår etc.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

en_dator

#3 » 10:58:26, 07-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

är nog som robban säger, de används för olika saker.

Man kanske inte ska ta till kättingen om man lyfter in pianot :)

I praktiken tar man väl vad man har till hands, men kan man välja så.

Vajrar är ett otyg att hålla på med, men är de rätt gjorda håller de bra. Kätting griper bra, och har hål så man kan haka i där det behövs.
Rundsling är ju lätta och smidiga så man kan ha dom med sig utan att det stör, dessutom är de ju inte så dyra längre.
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750

dogen (trådstartaren)

#4 » 21:14:26, 07-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah ok. Så i princip kan man säga att kätting används överallt där man inte behöver vara lite försiktig. Tänkte på det där med att det krävs en ganska tung kedja för att klara säg 5 ton medans en slinga eller vajjer som klarar samma bara väger en bråkdel.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#5 » 22:24:08, 07-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är riktigt. Man kan också säga att stropp/sling är förstahandsvalet för de flesta maskinägare eftersom man får en hel binge i olika längder för nån tusenlapp.

Har man tur när man får armering så lyfter dom av armeringen och lämnar kvar stropparna. Då får man små, fina flatsling som är perfekt att lyfta lättare saker som paddor och liknande. Man ska bara tänka på att dessa sling inte klarar lika mycket som våra maskiner gör så man ska bara använda dom när man vet att det man ska lyfta väger mindre än vad slingen klarar. Jag tror att dom klarar 700 kg eller nåt sånt.

Om jag får rekommendera så håller man sig till riktiga lyftredskap och håller sig under märkvikten. De håller mångdubbelt mer men använder man dom rätt så gör man ju liksom juridiskt rätt.
Jämför detta med att lyfta med hemknutna rep, Biltemakätting för båtförtöjning, sönderskavda stroppar med mer.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Kjell.K.

#6 » 01:29:50, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handskar tycker jag nästan är ett måste om man håller på med lite slitna vajrar, lätt att skada sig på vajertrådar annars.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ingvar

#7 » 09:38:40, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag fick hem järnbalken till bygget så lät chauffören alla stroppar sitta kvar :) Även i armeringsbunten satt det ett gäng, så jag fick lite olika storlekar, och det står t.o.m på dom vad dom tål. Har aldrig använt stroppar förut, men det var verkligen en trevlig bekantskap istället för tunga kättingar som man alltid släpat på förut..
Vi hade dom när vi lyfte upp stommen och jag trodde nog att dom skulle glida in till mitten, men dom låste sig så fint runt järnbalken så det gick utmärkt... :)
Bild
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Holger

#8 » 09:46:40, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför lämnar de kvar stropparna? De har ju ett ganska högt värde i den mängden!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ingvar

#9 » 09:59:42, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag också funderat på, och det enda jag kommer fram till är nog ren lathet, det är ju inte säkert att åkaren ens hör till den man köpt järnet av, och då ska dom returneras på nåt vis, plus att ibland så lägger dom balkarna på backen och då är det nästan omöjligt att dra loss stropparna för hand utan måste göras med kranen, och då blir det väl bökigt tycker dom...men konstigt är det, men bara att tacka och ta emot :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

nixs

#10 » 11:23:56, 08-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

När de lämnar buntar med armeringsjärn så tar det mer tid och kostar alltså mer än att lämna dessa små band, som robban nämnde tar de 700 kg styck och det blir en ansenlig trave efter ett tag på ett bygge. Bra för oss som har behov av sådant!!! :grin: Kostnaden är ju inbakad i priset när du köper materialet, tro inte att de är så snälla/dumma att de lämnar stropparna för att de är lata eller oekonomiska. :grin: Sedan så har jag för mig att de har en begränsad livslängd i antal lyft vid belastningsgränsen, dvs jag vill minnas att jag har hört någonstans att de inte har samma säkerhetsfaktor som ett riktigt band! Säkerhetsfaktor menar jag hur mycket överbelastning det tål innan det smäller av. Tex 1 på 4 ger ju att den tål tillfälligt 4 gånger märkt belastning men att den tar skada av att behandlas så.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se