Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Olycka, tappad skopa

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Matthew (trådstartaren)

#1 » 08:52:28, 14-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste i lokala tidningen att en kille som stod nere i gropen där de gräver för fjärrvärme fick en "tappad" skopa i huvudet från grävmaskinen som stod på markplan.

http://www.nwt.se/ArticlePages/200808/1 ... 32.dbp.asp

Jag har själv märkt nu när jag hjälpt bekanta med lite grävjobb (tjänster å gentjänster) att de ofta vill stå väldigt nära å titta när man gräver och gärna på den "sidan" man svänger åt när man har fyll i skopan. Jag har flera ggr påtalat risker och manat dem att flytta på sig, vilket de oxå gjort.

Tänkvärt är det för oss alla...


//Mattias
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Tim_S

#2 » 12:32:45, 14-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövs det så mycket till utredning? Jag kan nästan med 100% säkerhet säga att skopan inte blev låst. Antingen att föraren glömde att låsa eller att redskapsfästet låste sig, men skopan blev ej låst.

Oavsett, en mycket tragisk olycka.

/ Tim, som alltid tiltar ner redskapet med hjullastaren för att vara säker på att redskapet är låst.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

AntonNormark

#3 » 17:12:17, 17-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland kan stress ställa till det, för även den noggrannaste, jag låter aldrig någon under några som helst villkor arbeta UNDER skopan, ska jag fylla fast något där det kräsv att gubben står och håller emot, ett RB eller liknande, så behöver man aldrig vara ÖVER gubben, bara att göra en lov runt, så man kommer bakom/framför gubben, istället..Tar ingen extra tid, man ser alltid gubben, och risken att han får en skopa på sig blir minimal ifall oledolyckan skulle vara framme... Självklart kontrollerar jag så att skopan går i lås innan jag hugger i..

När det kommer till hjullastare är nog den vanligaste olyckan vid rörgravsarbeten, man kanske måste kliva upp på en jordvalkl för att komma åt med långskopan och skyddsfylla runt en ventil, ett rör eller liknande, och har då inte skopan gått i lås, så kommer den ju med stor säkerhet att lossna och glida ner i schaktet ifall du slår ner bakkanten på skopan i jordvallen, den lyfts ju rakt av tapparna.. Kommer en långskopa full i grus, singel eller sand farandes på en gubbe, så går det inte väl..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

TeamSuzuki

#4 » 02:44:46, 18-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nep...hade i skolan också samma fast på jordbruksmaskiner att ALLTID kolla att skopan sitter fast...för ganska jävligt om du t.ex har en skopa med nåt "värdefullt" i....
Användarvisningsbild
TeamSuzuki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:04:02, 29-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo,New Holland,Fiat.

AntonNormark

#5 » 19:02:50, 18-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

TeamSuzuki skrev:nep...hade i skolan också samma fast på jordbruksmaskiner att ALLTID kolla att skopan sitter fast...för ganska jävligt om du t.ex har en skopa med nåt "värdefullt" i....


INget i en skopa kan vara lika värdefullt som dom som är omkring den, om inte en annan individ står I skopan vill säga... Nåväl, kontentan är, att man måste försäkra sig om att det klaffar..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

jon anders olsson

#6 » 20:28:10, 18-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:INget i en skopa kan vara lika värdefullt som dom som är omkring den, om inte en annan individ står I skopan vill säga... Nåväl, kontentan är, att man måste försäkra sig om att det klaffar..
så vida inte inte individen heter Jon Anders Olsson, för då är matrealet i skopan betydligt mer värdefullt! :mrgreen:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se